Peugeot 605 SV 3.0-24V V6 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 605 SV 3.0-24V V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 245.000 km |
KM-stand laatst | 245.000 km |
Peugeot 605 SV ES9J4 / 5-manueel 1998
- 245.000 km
Van huis uit met Peugeot opgegroeid.
Eigenlijk was het nooit de bedoeling om een 605 te kopen. Mijn hart lag van kinds af aan bij de 205 GTI. Pas in 2010 heb ik de eerste 205 GTI gekocht. Ondertussen zijn het er 3, maar daar zullen we het niet over hebben, behalve dat een 205 vergelijkbaar is met een Ravensburger puzzel van 250stukjes en de 605 omvat meer dan 2500 stukjes.
Hoe komen we dan bij de 605. Ergens in 2013 was ik bij een meeting van de 205GTI. Tijdens die meeting ging het onderwerp over “waar” blijven grote, veelal geleasde zakenauto’s die je gedurende een paar jaar op iedere hoek van de straat ziet en dan gewoon plotseling verdwijnen. We waren voor de grap wat op Marktplaats aan het kijken. Iemand kwam met de 605 aan. Daar stonden maar een paar online te koop. Ik dacht verdorie daar staat de “TJJL57” te koop voor €500,- bij een exporthandelaar.
Dat was de laatste van 3 605-en die mijn pa nieuw in 1998 had aangeschaft, voordat de eerste 607🤬, werd gekocht. Deze 605 reed magnifiek, dus pa en ik op een zaterdag naar Capelle aan de IJssel. Hij had een kleine aanrijdingschade en wel roest, maar het interieur was als nieuw. De onderhoudshistorie tot 2012 lag in de auto (Excell uitdraai van de Peugeotdealer).
Starten deed ze niet want de accu was plat. Dus een starthulp erbij. Daarna was het direct starten - lopen. Geheel verliefd op het geluid van de ES9J4 - V6/24 klepper was de koop snel gesloten.
Er zat nog een geldige APK op.
Op weg naar huis eerst naar Leeuwenservice in Nijkerk (eh… o.a. 205 GTI specialist). Nou dat oordeel was niet best. Wat ik nu weer had aangehaald. Best rot, hoe kon dat? Nu mijn vader heeft deze 3 jaar gehad en na hem 11 jaar iemand bij ons uit de buurt. Beide alleen met emmer en sop gewassen en nooit zout onder weggespoeld. Daarna was ze 1 jaar in de regio Rotterdam bij de 3e eigenaar.
Van Nijkerk naar Schiphol mijn vrouw ophalen. Die was not amused: Wat ik nu weer met zo’n project moest (1e kind in aantocht). Tsja ze mocht ook met de trein naar huis of toch in deze gehavende “Grande Voiture” reizen.
Op de Afsluitdijk even alle registers opengetrokken waarna ze voor de daaropvolgende 8 jaren in een zeecontainer belandde, welke op zijn beurt weer in een geïsoleerde loods stond. Er was namelijk nog een project in de vorm van een 205 GTI die ik eerst nog moest afmaken.
In 2014 een vrijwel identieke afgekeurde donor gekocht want onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen. Begin 2021 dan toch de stoute schoenen aangetrokken om de wagen geheel te restaureren. Met de hulp van een gepensioneerd restaurateur, pa, mijzelf en diverse andere bedrijven aan het project begonnen. Door de jaren heen in heel Europa tot aan Turkije onderdelen opgezocht. In 2022 volgde nog een donor om de laatste puzzelstukjes bijeen te krijgen.
Ondertussen mag deze voiture weer de weg op, maar we wachten even tot het wat warmer wordt en de wegen zoutvrij zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.