Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 605

Peugeot 605 SL 2.0 (1995)

Finesse op z'n Frans

Peugeot 605 SL 2.0 (1995)
  • Autotest
14 februari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Verfijnd Frans raffinement is dé attractie van Peugeots topper 605, die vorig jaar werd verjongd. Reden om opnieuw kennis te maken met deze comfortabele reiswagen.

De Peugeot 605 is het topmodel van dit Elzas-Franse merk. Een luxueuze sedan met een niveau nét onder de klasse van kostbare limousines. Deze test gaat over de kleinst gemotoriseerde versie met een nieuwe multikleps krachtbron.
De Peugeot 605 valt vooral op door zijn elegantie en uiterst verzorgde aankleding. Hij is mooi om te zien - of mee gezien te worden - en omgeeft je met een gerieflijke, huiselijke sfeer.
De onlangs iets gefacelifte Peugeot heeft zijn klassieke, iets hoekige belijning gehouden. Hierdoor oogt en is hij zowel sjiek als groot. Discrete chroomaccenten in bumpers en deurgrepen, standaard mistlampen in de voorspoiler: dat alles geeft de 605 een compleet en luxueus aanzien, zelfs al gaat het hier om de goedkoopste uitvoering.
Binnenin vertoont de Peugeot al even klassieke vormen en een zeer verzorgde aankleding. Weer eens een bewijs wat zorgvuldige materiaalkeus kan betekenen. Met een bescheiden gebruik van plastic en kostbaar ogende bekledingsstof heerst in de Peugeot een salonsfeer. Daarbij speelt ook mee dat de 605 een ruime auto is; een gevolg van de lange wielbasis. Het harmonieus gestileerde, licht gewijzigde dashboard rondt de algemene indruk af van topklasse-verwennerij.
Die indruk wordt versterkt door zaken als leeslampjes achterin, een uitgebreide verstelling van het stuurwiel, een verstelbare lendesteun en afstandsbediening bij de deurvergrendeling; handige snuisterijen. Het enige wat zeker niet als 'snuisterij' telt, is de standaard airbag in het stuur.
De opwaardering die Peugeot de 605 liet ondergaan, strekt zich ook uit tot onder de motorkap. Tenminste: bij het geteste basismodel, dat een nieuwe zestienkleps versie van de al langer gebruikte tweeliter motor heeft. Dat verhelpt de aanvankelijke kritiek dat de goedkoopste 605 het met een te zwakke aandrijving moest stellen. De 134 paarden trekken de 605 zeker in het Nederlandse verkeer moeiteloos voort. Op wegen waar geen snelheidslimiet heerst, raken ze trouwens ook niet gauw buiten adem.
De trekkracht bij laag toerental kon beter; vandaar dat Peugeot alleen op de sterkere turboversie een automaat levert. Door de extra uitrusting van dat model, met onder andere standaard ABS, ben je zo'n tien mille extra kwijt. Klein minpuntje van de zestienklepper is dat hij altijd wat hoorbaar blijft; door de goede isolatie is het geluid echter niet hinderlijk. Alleen bij hoog toerental en stevige acceleratie kan de geluiddemping het niet meer aan. Maar laten we wel wezen: fanatiek gassen is niet de rijstijl die bij de voorname 605 past.
Nadeel van een rustige motor is dat andere rijgeluiden daardoor op de voorgrond treden. Dat doet zich voor in de vorm van enig windgeruis vanaf zo'n 110 km/h, maar op de geluidsmeter maakt dat geen indruk: 67 dB bij 120 km/h is een zeer fraaie waarde.

Hoog comfort

Wat betreft comfort is de Peugeot 605 bijna toonaangevend, met een nog verder verbeterde balans tussen soepele reactie op alle mogelijke hobbels en stevig gevoel van wegcontact. De 605 helt bij bochtenwerk iets over en heeft een licht nerveuze besturing. Hij reageert erg direct op het stuur en ook op verandering in de motortrekkracht. Het bochtgedrag is niet volkomen neutraal; met name gas loslaten in bochten doet hem goed voelbaar dieper de bocht induiken.
De beenruimte achterin is behoorlijk limousine-achtig. Voorin valt er evenmin te klagen: de ruime stoelen bieden bestuurder en voorpassagier voldoende verstelmogelijkheden om de zitpositie naar genoegen te regelen. De verstelbare lengte van de stuurkolom is daarbij het puntje op de i.
Ook de kofferruimte is zeer verzorgd uitgevoerd, al gaat door de rechte wandjes enig volume verloren. Dat is overigens van weinig belang bij een riante inhoud van bijna 500 liter. De Peugeot 605 is een zeer comfortabele reiswagen. Ruim, compleet uitgerust, uitstekend afgeveerd en ook motorisch prima berekend op ontspannen kilometervreten. Met de nieuwe basismotor blijkt de forse wagen nog verrassend zuinig te lopen. Daarmee is de vernieuwde SLi een waardige loot aan Peugeot's stam.

Signalement

Merk Peugeot
Model 605 SL 2.0
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.496

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.799 mm / 1.417 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 655 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km
CO2-uitstoot 229 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 605
Peugeot Peugeot 605
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 605 specificaties
  • Peugeot 605 occasions
  • Peugeot 605 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 605 tests
  • Peugeot 605 gebruikersreviews
  • Peugeot 605 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 605 SR 2.0 (1999)

    Peugeot 605 SR 2.0 (1999)

    5
    • 11 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Peugeot 605 SLi (1990)

    Peugeot 605 SLi (1990)

    7
    • 2 december 2012
  • Gebruikersreview
    Peugeot 605 SRdt 2.5 (1995)

    Peugeot 605 SRdt 2.5 (1995)

    3
    • 24 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Peugeot 605 ST 2.0 Turbo (1998)

    Peugeot 605 ST 2.0 Turbo (1998)

    3
    • 15 april 2009
  • Gebruikersreview
    Peugeot 605 ST 2.0 (1997)

    Peugeot 605 ST 2.0 (1997)

    10
    • 26 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Peugeot 605 SV 24 (1995)

    Peugeot 605 SV 24 (1995)

    6
    • 27 augustus 2008
  • Gebruikersreview
    Peugeot 605 SL 2.0 (1995)

    Peugeot 605 SL 2.0 (1995)

    4
    • 21 juli 2007
meer reviews
Barrelbrigade bij de TÜV deel 3

Barrelbrigade bij de TÜV deel 3

48

Team 3 van de AutoWeek Barrelbrigade rijdt een Peugeot 605 V6. Tenminste, zo staat het in de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Barrelbrigade op de rollenbank - Deel 3

    Barrelbrigade op de rollenbank - Deel 3

    30
    • 6 december 2012
  • Barrelbrigade bij de TÜV deel 3

    Barrelbrigade bij de TÜV deel 3

    48
    • 29 november 2012
  • Autotest
    Peugeot 605 SVdt 2.5 (1997)

    Peugeot 605 SVdt 2.5 (1997)

    • 16 oktober 2001
  • Autotest
    Peugeot 605 ST 3.0-24V V6 (1998)

    Peugeot 605 ST 3.0-24V V6 (1998)

    • 2 mei 2000
  • Peugeot 605 2.0 ST Turbo

    • 20 januari 2000
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Waarom de Peugeot 104 pas na vier jaar een vijfde deur kreeg

    Waarom de Peugeot 104 pas na vier jaar...

    48
    • 14 augustus 2022
  • Nieuws
    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond...

    22
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Peugeot 305 (1987) - Liefhebber Gezocht

    Peugeot 305 (1987) - Liefhebber Gezocht

    39
    • 21 juli 2022
  • Autotest
    AutoWeek Test - Peugeot 308

    AutoWeek Test - Peugeot 308

    61
    • 17 juli 2022
  • Achtergrond
    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna met eigen twist aan trendy vorm'

    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna...

    49
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden