Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 Allure 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 108.000 km |
Goed begin (659km)
- 659 km
Een weekje onderweg na eindeloos wachten op de auto. Door allerlei redenen, waaronder ook redenen buiten Peugeot zelf om, de auto mogen ontvangen. Maar op tijd voor de NEC/WLTP-onzekerheden. Voor mij een voorname reden geweest om de vorige (308SW) eerder weg te doen.
Anyway. De auto. Wat een bak. Vanzelfsprekend heel groot, maar wat een ruimte levert dat op. Een belangrijke beweegreden voor deze auto was de aanwezigheid van de drie stoelen op de tweede rij. Er zijn maar weinig auto's die dat ook bieden. Eigenlijk alleen de Citroen C4 (Picasso) Space Tourer. Andere auto's in het segment beweren wel dat het zo is, ook de 7-zitters, maar dit levert altijd 6.5-zitters op. Het beste in de buurt kwam nog de Renault Grand Scenic, maar ook daar is de middelste plek smaller. En in een VW Touran wil ik niet vrijwillig rijden.
Eerste ervaringen met de auto zijn positief. Het kleine stuur is met mijn ervaring in de 308SW niet echt wennen, maar dit in combinatie met het uitermate licht/gevoelloos sturen is wel wennen. De hoge zit en overzicht zijn een verademing, ook met in en uitstappen. Ook het in de kinderstoel zetten van het kroost is zoveel makkelijker dan bij een station. Heerlijk.
De auto is voorzien van lederen bekleding via de actie van Peugeot. Gekozen voor de beige bekleding. Op voorhand heel erg aan het twijfelen geweest door het leer in een Volvo V60 die ik tijdelijk reed, maar gelukkig toch gedaan. Super mooi en super zitten.
Op naar veel veilige kilometers.
Volle bak naar Parijs
- 8.000 km
Na allerlei ritten door het land met wisselende belasting een keer een echte rit. Met 5 man en bagage naar Parijs. Voor het comfort op de achterbank ervoor gekozen om niet met drie man op de tweede rij te gaan zitten. Uiteindelijk de middelste stoel plat en een van de stoelen achterin in gebruik. Lootje trekken wie het kleinste is en gaan. Het blijft een lease-auto, dus tanken bij Hazeldonk en door. Voor mij als bestuurder zeer comfortabel rijden. Zeer ontspannen en door de hoge zit goed overzicht. Gelukkig waren ook de passagiers van mening dat mijn auto toch wel heel veel comfort biedt. Dus met een stopje tussendoor lekker naar Parijs.
Extra fijn was dat we, ondanks flink wat file in en rond Parijs, het verbruik prima bleef. Heel concreet, tanken hebben we op de terugweg pas weer in Nederland hoeven doen.
Hoewel ik binnen Nederland eigenlijk altijd met Waze (via Android Auto) rijd, doe ik dat bij de langere ritten meestal niet. Dat deed ik bij de 308SW ook al niet, en ook nu met de 5008 ook niet. Ja, in de gevallen dat het verkeer helemaal vastloopt, wil Waze nog wel met een creatieve route komen. Maar voor de rest doet de standaard navigatie heel erg goed z’n werk. Zeker op de lange afstanden is het om de file heen rijden vaak niet zo zinvol. Mijn mening ;-) En het maakt het verbinden van andere telefoons via bluetooth voor o.a. muziek ook een stuk eenvoudiger.
Uitlijnen
- 12.979 km
Na dik vijf maanden toch maar eens langs de dealer gegaan om het stuur te laten uitlijnen. Het zat net niet helemaal mooi. Dat was me tijdens de eerste rit al opgevallen, maar het was minimaal. Het was dan ook de vraag of het aan te passen was.
Na overleg met Nefkens heeft men de auto een dagje naar een specialist gestuurd. Die zijn ermee aan de slag gegaan en met succes. Uiteindelijk had ik dat veel eerder moeten laten doen.
Wintersport
- 15.000 km
Na weer een paar duizend probleemloze ontspannen kilometers tijd een voor een nieuwe test, de wintersport. Erg laat in het seizoen, dus geen grote problemen met de vele sneeuw eerder in het seizoen. De auto staat op 4-seizoenen, dus ik was heel benieuwd. Uiteindelijk minimaal op sneeuw gereden, dus kan daar geen goed oordeel over geven. Maar verder absoluut geen last van gladheid ervaren in de Oostenrijkse bergen. Mijn vooroordelen rondom dit type banden beginnen zo langzaamaan te veranderen. Er zijn duidelijk ook voordelen aan, met name in Nederland. Mijn gevoel is, dat de banden veel mogelijkheden bieden ten opzichte van zomerbanden en weinig nadeel ten opzichte van winterbanden. Los van die twee keer per jaar een uurtje met de Euromaster. Qua verbruik weet ik het verschil niet, net als de slijtage. Afwachten.
Maar, de wintersport. Het is uiteindelijk gewoon een roteind rijden. En die zijn me zeer goed afgegaan. Natuurlijk word je er moe van, maar in vergelijk met een jaar eerder in een 308SW, was dit wel heel ontspannen.
Met de 1.2 benzinemotor is het geen snelheidsmonster. En met 4 volwassenen aan boord, plus nog een berg bagage is het duidelijk dat deze motor beter tot z’n recht komt in ons vlakke landje. Maar al met al vind ik het prima. Als je graag boven de 160 wil doorknallen, dan kun je beter wat anders zoeken. Maar tot die snelheid ging het vlot genoeg, zeker als je bijtijds terugschakelt. De begrenzer zit op 186 km/u.
Nieuwe gasveren achterklep
- 84.843 km
Door allerlei omstandigheden, o.a. de weinige coronakilometers, is de Peu nog steeds in een zeer goede staat. Van alle auto's die ik over de jaren heen heb gehad is dit mijn favoriet. Dusdanig dat ik de auto nog wat langer lease dan eerst de bedoeling was.
Recent zijn de gasveren van de achterklep vervangen. Ik weet niet wat een normale levensduur is van die dingen, maar net iets dan 4 jaar vind ik wel aan de korte kant. Gelijk de vloermatten meegenomen. Die hebben het netjes uitgehouden qua kilometers, niet veel anders dan andere auto's de ik heb gereden.
Stuurstangkogel vervangen
- 95.622 km
Al langere tijd had ik last van een tik die ik via het stuur terug voelde. Eerst vaag, daarna steeds vaker en duidelijker. En nog weer later hoorbaar. Na twee bezoeken aan de lokale (merkloze) garage nog steeds dezelfde klacht.
Met het wegvallen van Nefkens in Zeist en mijn minder positieve ervaring met Nefkens Bunnik maar weer eens naar Culemborg gegaan. Voorheen Visscher, nu Mulders. Hoewel de naam anders is, is de service het niet :-)
Na een eerste analyse, het blokje om, en kort op de brug was de conclusie dat het vermoedelijk de stuurstangkogel zou zijn. Afspraak gemaakt en vandaag weer terug. En na een paar uurtjes kon ik alweer langskomen, de auto was weer klaar. En de klacht verholpen ?.
Stop, motoroliedruk te laag
- 100.200 km
En daar rede we dus, ergens op een binnenweg in Frankrijk, vouwwagen erachter en net een uurtje ervoor de 100.000 km aangetikt. Werd mijn voorgevoel ineens waarheid.
Even een week terug. De auto is naar de plaatselijke garage voor het geplande reguliere onderhoud. Niet bij de merkdealer, want het is een auto van LeasePlan. En die zijn niet zo makkelijk. Bij het ophalen van de auto nog even met de monteur aan het praten over de bekende issues met de PureTech motoren. Helaas, de distributieriem mag nog niet worden vervangen van LeasePlan. Een visuele inspectie en het vervangen van de motorolie is alles.
Terug naar Frankrijk. Dinsdag gestrand. Vrijdag een eerste analyse van de garage: distributieriem moet worden vervangen.
Een week later kunnen we de auto eindelijk ophalen, ook in Frankrijk hebben ze te weinig monteurs, vakantie en teveel werk.
Vanzelfsprekend heel blij dat de auto er weer is, maar heel ontspannen rijden was het de eerste tijd nog niet. Maar de bus heeft zich goed gehouden, ook de rit terug zonder problemen de 1100km weer afgelegd.
[b]Zonder ruitensproeier(pomp)[/b]
Helaas wel zonder werkende ruitensproeier. Die bleek het na de reparatie niet te doen. En toen weer even wel. En toen weer niet. Aangezien mijn Frans niet optimaal is (kuch) en de garage absoluut niet op onze route, heb ik dit pas in Nederland laten herstellen. Bij de bekende garage. Het bleek dat de ruitensproeierpomp was gaan lekken en als gevolg behoorlijk was doorgebrand. Dus ‘gewoon toeval’.
Gewoon toeval met de distributieriem zal ook wel de uitleg zijn van de leasemaatschappij.
Helaas weer een storing
- 108.000 km
Mijn bus doet de laatste tijd moeilijk :-( Al lijken sommige zaken bij elkaar te horen. Vermoedelijk direct gerelateerd aan het vervangen van de distributieriem in Frankrijk tijdens de zomer. Dat is toen onder een behoorlijke werkdruk uitgevoerd. Ze hadden het druk zeg maar.
Na het vervangen van de distributieriem bleek de ruitensproeierpomp te zijn gesneuveld. Kan toeval zijn. Heeft heel even nog gewerkt. Die is vervolgens vervangen bij de plaatselijke naamloze garage. In hun aantekening zie ik dat ze de motorruimte hebben gereinigd. Niets over gehoord, zelf ook pas later gezien.
Dat was eind augustus, de distributie zelf half augustus.
Snel door naar begin oktober. Ineens een melding 'laag olieniveau'. Minder spannend dan stop nu, maar toch weer de olie...
Langs de dichtstbijzijnde Peugeot-dealer gegaan. Die constateerde niet alleen een laag olieniveau, maar ook olie buiten de motor. Shit.
Auto is daar even wat langer gebleven om de boel te reinigen en wat langere proefritten (met de monteur mee naar huis) te doen om te zien of er geen nieuwe olie zichtbaar werd. Uiteindelijk de auto weer terug zonder verdere issues.
Tot een weekje voor kerst. Onderweg en ineens een onaangenaam geluid van voor. Alsof er een stuk bodemplaat ofzo aanliep. Maar in stilstand nog steeds. Dus langs de kant gezet, motor uit en de motorkap open. Wat zoeken, niets te zien. Motor weer aan en toen werd het duidelijker. Een stuk multiriem was losgekomen en zorgde voor een verontrustend geluid.
Zondagmiddag, dicht bij huis. Besloten om niet de lease te gaan bellen om af te slepen, maar met wat hulp zelf me laten naar de lokale garage (die van de pomp). Die hebben de dag erna de multiriem vervangen. Oorzaak: beschadigd door olie.
De vraag is nu, lekt er toch nog ergens olie, of hebben twee garages de boel toch niet zo goed schoongemaakt als zou moeten. Hopelijk het laatste.
Binnenkort weer naar de garage voor reparatie aan het stuurhuis (jaja, we zijn er nog niet). Ze alvast op de hoogte gesteld dat er goed naar olie moet worden gezocht. Voor nu is de multiriem droog, maar ook nog geen forse ritten gemaakt sindsdien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.