Peugeot 406 SV 2.0-16V (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 SV 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn auto is voorzien van een G3-LPG-installatie. Samen met de motor (135pk) vormt dit een ideale reis-combinatie. De motor is stil en sterk genoeg. Bij snelle tussenacceleratie is het wel zaak de motor wat toeren te laten maken (> 3.500).
Ik rij voornamelijk op de snelweg, waaronder veel lange ritten in Duitsland. De auto is op snelheid erg stil en op de autobahn is het comfortabel rijden zelfs bij een kruissnelheid van 180 km/h. De auto heeft bij alle snelheden een zeer grote rechtuit-stabiliteit. Banden zijn de standaard Michelin Primacy V-banden.
Al ruim 100.000km rij ik zonder noemenswaardige problemen. Het verbruik is wat aan de hoge kant. Op gas ligt het tussen de 1:7,5 en de 1:8,5. Op benzine tussen de 1:9 en de 1:10 (verbruik bij voornamelijk snelweg waarvan een groot deel in Duitsland).
De uitrusting van een SV is zeer compleet (climate control, regensensor, hout-look, rondom alles elektrisch enz). De stoelen voorin zijn goed te verstellen, alleen de zitting is wat aan de korte kant. Ook achterin kan ik (1,93m) goed zitten (hoofdruimte voldoende, midden-armsteun, leeslampje enz).
Tot nu toe heb ik geen last van zichtbare corrosie.
Een matig punt is de elektronica. Af en toe (eens per 3 maanden) treedt er een klacht op (waarschuwingslampje branden, airco op hol, inhouden op gas) die dan meestal te verhelpen is door de auto even aan en uit te zetten.
Andere minder punt is het weggedrag bij snelle korte bochten. De auto heeft dan snel de neiging (agv hoge gewicht?) rechtdoor te glijden over de voorwielen. Dit komt bij normaal rijden echter alleen maar voor op bv bergwegen in Alpen.
De Peugeot-dealer laat het de laatste tijd keer op keer afweten. Wellicht het gevolg van het grote aantal 206’n en 307’n dat verkocht is terwijl de capaciteit van de garages dat blijkbaar niet aan kan. Ik merk in 3,5 jaar in ieder geval een afnemende flexibiliteit en bereidheid te helpen. Gelukkig zit er een voormalig Citroën-garage bij mij om de hoek die de auto voor 80% (vgl Xantia) kent en mij prima helpen.
Het ontwerp ziet er mijns inziens nog steeds (8 jaar na intro) goed uit. Aangezien het blok nog prima lijkt te lopen (geen merkbaar compressie-verlies) ga ik er zeker nog een jaartje mee door.
Update september 2004: De auto is recent verkocht. Nieuwe auto is van een ander type (Passat uit 2000). Hierbij als laatste enkele punten die me pas na verkoop zijn gaan opvallen:
- de stoelen in de Peugeot zaten perfect, nooit last van rug, ook niet na enkele uren sturen (ben zelf 1,93m)
- de climate control functioneerde altijd uitstekend. Bij wijze van spreken bij aankoop instellen en daarna hoef je er nooit meer iets aan te doen. Altijd comfortabel.
- de Peugeot reed op hoge snelheid zeer stabiel. Dankzij variabele stuurbekrachting precies genoeg gevoel in het stuur.
- bij hogere kilometerstand begonnen er veel geluiden uit de aandrijflijn te komen.
PROBLEMEN
Iedere ca. 20.000km een normale beurt. Een indicatie van slijtage-onderdelen (mijns inziens niet bovengemiddeld):
- banden voor 40.000km/achter 80.000km
- remblokken voor 30.000km/achter 60.000km
- remschijven voor 60.000km/achter 120.000km
Daarnaast in 130.000km het volgende bijzondere onderhoud:
- back-fire in spruitstuk (eenmalig)
- sensor snelheidsmeter
- speling stabilisator stang rechtsvoor
- lekkage via antenne
- motortje deurvergrendeling rechtsvoor
- verlichting van display climate-control
- uitlaat + katalysator! (bij 230.000km)
- lekkende schokbreker rechtsvoor
- waterpomp vervangen (bij 250.000km).
- distributieketting (bij 250.000km)
Update februari 2004 bij 265.000km: Recent heb ik mijn koppeling laten vervangen. Tevens heb ik mijn versnellingsbakolie ververst en de stangen van de versnelling gesmeerd. Hij schakelt en koppelt weer als nieuw.
Update september 2004: Afgelopen zomer ging zowel de pomp van de airco kapot als opnieuw de katalysator. Bovendien zat er nog wat ander onderhoud aan te komen dus besloten de auto te verkopen. Einde oefening na 4 jaar en 140.000km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren