Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0 HDI 110pk (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break Gentry Premium 2.0 HDI 110pk |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 171.600 km |
Fijne auto voor een beperkt budget
- 151.800 km
Graag wil ik hierbij de lezers die moeten rondkomen met een beperkt budget en toch een ruime comfortabele en betrouwbare auto willen kopen op het idee brengen om op de 2e hands markt eens te kijken naar Peugeot 406 met een HDI motor. Normaal toen ik nog werkte kocht ik elke 3 jaar bij ongeveer 150.000 km een nieuwe auto. Dat waren 2 keer een 405 diesel, een Citroen Zantia turbo diesel en 2 keer Peugeot 406 HDI diesels. Doordat Peugeot is overgestapt op het produceren van "design-auto's" in plaats van praktische en mooie ontwerpen, ben ik blijven steken in mijn 406.
En hier wil ik dan toch mijn zeer positieve ervaring melden.
Onkosten buiten het normale onderhoud:
Vervanging van een elektrische raambediening a 354,00 euro, en een vervanging van de richtingaanwijzerschakelunit a 290.00 euro.
Daarnaast heb ik preventief bij 145.000 km de distributieriem met rollen en waterpomp laten vervangen, dit is vereist bij 160.000 km.
Verdere ervaring:
De auto funktioneerd nog als nieuw. Brandstofverbruik is doorlopend gemiddeld 6,5 liter op 100 km, ik vind dit heel netjes voor een automaat.
Overigens rijd deze auto ook geweldig met een caravan aan de haak, dan gaat het verbruik naar gemiddeld 9,5 liter op 100 km.
Een paar keer heb ik een poging gedaan om er achter te komen wat de auto waard is bij inruil, dat houd op bij 3.500 euro.
Dus deze auto wordt nooit meer ingeruild maar gaat waarschijnlijk t.z.t. voor niks naar een familielid of goede kennis. Een dergelijke auto is op dit moment in de 2e hands markt te koop voor 5000 tot 7000 euro, en daar kun je nog gemakkelijk 150.000 km zeer betrouwbare en confortabele kms mee maken met nagenoeg geen afschrijving meer.
Heel veel succes bij het zoeken naar zo'n auto!
Laatste update bij inruil
- 171.600 km
Met een gemengd gevoel hebben wij dit comfortabele werkpaard hedenochtend ingeruild. Alles werkte nog steeds zoals het hoort. De enige extra kosten buiten het normale onderhoud waren: vervanging van; achterremschijven, handrem-remschoenen, electrisch mechanisme portierruit rechts-voor, COM schakelaar achter het stuur van o.a. richtingaanwijzers. De wagen is ingeruild op een nieuwe Peugeot 508 SW met 1,6 THP motor. We zijn overgestapt op benzine omdat we minder dan 20k per jaar rijden. We hebben natuurlijk wel naar alternatieven gekeken waarbij de ruimte in de auto wel een heel klein beetje minder mocht. De laatste auto's die af vielen waren: VW Golf variant 1.4 TSI 160 pk, met vergelijkbare optie werd deze aanmerkelijk duurder en we knapten meteen af op het comfort, bovendien is het wel een erg recht-toe-rechtaanmodel. De andere die afviel was de Seat Exeo ST 1,8 TSI, deze vond ik qua comfort en rijeigenschappen goed, ruimte was ook acceptabel, maar vond deze veel te duur voor een ouder Audi-concept met de twijfel qua waardevastheid.
Zodra de nieuwe 508 er een paar duizend op heeft zitten volgt daarover een review. Ik wens de nieuwe eigenaar van de 406 nog heel veel betaalbare kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.