Peugeot 405 Break GR 1.9i (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 405 Break GR 1.9i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 1994 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
We kochten deze auto in Nov. 1994 omdat we meer ruimte nodig hadden voor onze 3 kinderen. (Onze Opel Ascona vonden we te klein) Het is nu dec. 2010 en we hebben hem nog steeds!
We rijden dus maar ong. 10.000 per jaar en dat is niet zoveel maar als wij op pad gaan word hij wel belast. In de zomer hebben we een caravan erachter en in de winter een skibox op het dak.
Het gebruikelijke onderhoud heb ik al die jaren samen met mijn broer gedaan en zelf heb ik er nog wat aan verbeterd.
Zo hebben we nu elektrische ramen aan de voorkant, een open dakje en betere voorstoelen (in hoogte verstelbaar)
In al deze jaren heeft hij ons nog nooit laten staan maar er is natuurlijk wel eens wat aan kapot gegaan.
De motor heeft alleen nieuwe kleprubbertjes gekregen i.v.m. oliegebruik en elk jaar nieuwe olie + filter.
Om het jaar bougies, luchtfilter en benzinefilter en om de 4 jaar een nieuwe distributieriem, spanrol en waterpomp. Dat motortje doet het prima als hij maar elektronisch goed gestuurd wordt!
Want wat gebeurde er al 4 keer? De regeleenheid gaat kapot en dan loopt dat motortje niet meer zo lekker! Maar we konden nog wel verder! Ik heb nu de 5e eenheid erin en heb de kast aan aarde gelegd en dat gaat nu al 3 jaar goed.
De koppeling + startmotor zijn nog origineel wel heb ik al de 3e dynamo.
Met de versnellingsbak ook geen problemen alleen de keerringen vernieuwt. (2009)
De uitlaat gaat om de 3 jaar wel kapot, zeker de achterdemper. De katalysator is vernieuwd in 2004.
De remmen moet ik elk jaar goed nakijken. Zeker de achterremmen dit zijn schijfremmen met inwendig de bediening van de handrem en die gaat na verloop van tijd vastzitten.
Na vele keren de achterklauw uit elkaar gehaald te hebben heb ik nu de oplossing!
Alle rubbertjes voor de handrem heb ik eruit gehaald en heb nu een vetnippel gemonteerd op het huis van de handrem.
Elke keer als ik de banden wissel van zomer naar winter even doorsmeren en de handrem blijft oké. De remleidingen naar achter zijn nu van koper omdat de stalen leidingen gingen roesten. Voor de rest zit er bijna nog geen roest aan de carrosserie! Alleen boven het voorraam en bij het achterwiel links komt roest.
De voorwiellagers gingen bij 160.000 kabaal houden dus daar zitten nu ook nieuwe in.
Ik vind het nog steeds een fijne auto die eigenlijk bijna niets meer waard is maar waar we nog steeds veel plezier van hebben.
Gebruik op de snelweg 1 op 14 en thuis 1 op 10. Met de caravan 1 op 7.
We zijn nu weer al bijna 2 jaar verder en we hebben hem nog steeds !!!!!
Alleen het gebruikelijke onderhoud heeft hij gehad zoals olie en filters.
Afgelopen zomer in Frankrijk kreeg de startmotor kuren. Erg veel lawaai als je de motor starte. Maar hij heeft het volgehouden en weer thuis een startmotor gehaald op de sloop ( €35)en hij doet het weer prima.
We rijden lekker nog een poosje verder.
Binnenkort de winterwielen er weer onder en dan kunnen we de winter weer door..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.