Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF 136pk (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 XT 2.0-16V HDiF 136pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
UPDATE
- 75.000 km
Heb sinds 2 weken deze 308. Wat een verademing t.o.v. de Skoda.
Auto is veel stiller en net zo netjes afgewerkt. Ik ben wel benieuwd hoe het na 100000 km is. Hoewel ik door mijn werkgever een beetje richting peugeot gepushed ben, ik ging eigenlijk voor de bravo, heb ik er geen spijt van. Het verbruik is wel hoog t.o.v. de octavia maar het comfort vele malen hoger.
Hier nog even een uitleg van mijn waarderingen:
Het comfort is perfect, wat een rust en vermogen. Goede stoelen waar ik met mijn 1,93m comfortabel op zit. Beenruimte achterin is niet meer als gemiddeld.
Over betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen maar ik ga er vanuit dat dit onderhand wel goed is bij peugeot. Groot onding is wel de regensensor.
Ik ben benieuwd.
Ik geef voor de gebruikskosten 3 sterren i.v.m. het hoge verbruik (1:12), dit zal na inrijd periode wel afnemen, hoop ik.
Update:
Zit nu op 2000km, bij de skoda begon ik me op dit moment al te irriteren aan het motorlawaai. Bij deze auto nog geen irritatie, alleen maar bewondering voor de trekkracht en de mooie loop van de HDI. Verbruik wordt ook gunstiger, zit nu op ong. 1:13,5.
5500 km, verbruik blijft aan de hoge kant. Veel beter als 1:13 tot 1:14 kom ik niet.
Ik rijdt wel stevig door, daarbij werkt het gewicht ook niet echt mee.
Verder geen problemen, blijft een heelijke auto om in te rijden.
10000km, nog steeds probleemloos. Verbruik gem. 7,4l/100km. Is niet bijzonder zuinig, maar met de Octavia tdi kwam ik ook niet veel beter uit als 1:15.
Om terug te komen de TDI, ik blijf me verbazen over al die TDI-fans. Volgens mij hebben die nog nooit met iets anders gereden. Dit geldt trouwens ook voor de 1.6mpi, is helemaal een baggermotor, veel lawaai en 0 snelheid (ook in een octavia 2). De 308 is echt wel een klap sneller als de octavia tdi, ondanks zijn hogere gewicht. Tot nu nog zeer tevreden.
UPDATE.
Ik moet mijn mening ernstig bijstellen t.o.v. mijn eerdere ervaringen. Ik ben twee keer met de auto op vakantie geweest, een keer naar Italië en een keer naar Oostenrijk. Ik weet dat het raar klinkt maar wat een klote stoelen en zithouding heb je in een 308. Na een uur rijden weet ik niet meer hoe ik moet gaan zitten vanwege kramp in mijn benen en rug. Ik rijdt prive een Renault Laguna en wat is dit een verademing als je in die auto rijdt. Verder veel last van windgeruis bij achterste portieren en glazen dak. Ik vindt het echt een hondehok op wielen, alleen de motor is een juweeltje, stil, snel en redelijk zuinig.
PROBLEMEN
- 75.000 km
- bestuudersstoel vervangen, was geheel versleten(doorgezeten na 60000km)
- Auto reageert soms niet op gasgeven na het starten
- Een keer of 3 in de file stilgevallen, en pas na een keer of 10 starten weer aan de praat gekregen, deed gewoon helemaal niks meer.
- Airco moet op 14 graden staan om het een beetje koel te krijgen.
- Gordel bijrijderskant blokkeerd bij aandoen, met grof geweld eraan trekken helpt.
- koffeklep sluit slecht, keihard dichtgooien.
- Al een stuk of 8 keer lampen vervangen.
- Vreemd stuurgedrag op hoge snelheden in bochten
- windruis achterruiten en dak
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.