Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2010)

autoreview

Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2010)

Signalement

Uitvoering308 XT 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst118.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 89.600 km

Ik ben een student van 20 jaar en dit is mijn eerste auto.
Als autogek wou ik natuurlijk direct leren rijden met de auto, in België kan dit vanaf 17 jaar.
Echter thuis hadden we maar 1 auto en die is voorzien van een automatische versnellingsbak.
Het is natuurlijk beter als ik kon leren rijden met een handgeschakelde auto en is het ook handig dat ik mijn eigen auto heb.
Daarom hebben mijn ouders besloten om mij een auto te kopen, hier ben ik hun heel dankbaar voor.

Toen ik 16,5 jaar was begon dus de zoektocht naar een geschikte auto, de voorwaarden van de ouders:
- Max 3j oud
- Max 40.000km
- Max 13.000 euro
- Geen te grote motor (voor de belastingen)

Mijn eigen voorwaarden:
- Min 100pk
- Liefst 6 versnellingen
- Airco
- Lichtmetalen velgen

Dankzij het ruime budget had ik veel keuze, de meeste jonge mensen zouden dan direct denken aan een VW Golf of een BMW 1 bijvoorbeeld.
Nu op dat vlak ga ik wat tegen de massa in, een Golf of een 1 serie zegt mij eigenlijk niet zoveel. Dan rij ik veel liever in een wagen die wat minder "populair"
is maar waar je wel meer auto voor je geld krijgt.
En om dan binnen budget te blijven moet je ofwel één zoeken met meer km's of één die wat ouders is. Op deze wagens zit dan ook meestal
bijna niets van opties. Nee om dan met een kale Golf rond te rijden daar kom ik niet warm van.

Na veel rondzoeken op internet kwam ik op een paar verschillende opties uit:
- Lancia Delta
- Fait Bravo
- Citroen C4
- Peugeot 308

De Delta viel jammer genoeg net niet binnen budget voor een exemplaar die niet te oud is, en de C4 was op dat moment nog net iets te nieuw en viel dus ook
niet binnen budget. Dan bleef nog de Bravo en 308 over, de Bravo zijn stoelen zaten niet goed voor mijn vader, daardoor viel deze ook af.
Dan bleef er nog de 308 over, een mooi exemplaar gevonden bij een officiële Peugeot dealer die aan alle voorwaarden voldeed en deze dan ook gekocht.
De auto:
- Peugeot 308
- 2010 en 38.000 km
- 1.6 HDI 110pk 6 versnellingen
- Licht en regensensor
- cruisecontrol
- automatische klimaatregeling
- parkeersensoren achteraan
- Elektrische bediende en inklapbare spiegels
- Automatisch dimmende binnenspiegel

Onderhoud en kosten:
Tot nu toe buiten het gewone onderhoud nog geen grote kosten gehad.
Bij het pinkerlicht achteraan was er een probleem met de connectie waardoor het lichtje niet meer ging, de garage heeft een nieuw draadje gelegd
en het werkt weer. Dit koste 20 euro.
Op de motorkap was er een klein blaasje van ongeveer 1cm, dit is hersteld en herspoten door Peugeot onder garantie. Nu op dit moment 3 jaar later zit er weer een
blaasje op de motorkap, dit toon ik eens aan de dealer bij het volgend onderhoud.
Voor de rest wordt er ons aangeraden om om de 10.000km op onderhoud te komen om de olie te laten verversen van de motor en een nieuwe oliefilter te steken.
Naar het schijnt is de 1.6 HDI daar vrij gevoelig voor en zou de turbo sneller kapot gaan als je te lang op dezelfde olie doorrijdt.

Het rijden zelf:
Deze auto heeft een goed compromis tussen comfort en sportief onderstel. Je kan relatief goed door de bocht en ligt stabiel op de weg.
Het sturen gaat wat meer aan de zwaardere kant, maar als gevolg heb je wel wat meer stuurgevoel en krijg toch een klein beetje connectie met de weg.
Je merkt wel dat deze auto voor zijn klasse wat aan de zware kant is wanneer je echt sportief begint te rijden.

Met zijn 110pk kan je vlot mee in het hedendaagse verkeer, een strepentrekker is het echter niet. Aangezien ik veel op de autosnelweg rij ben ik toch
tevreden dat ik de 110pk versie heb, hiermee kan je toch nog enigzins wat mee op die snelheid. De versnellingsbak schakelt eerder wat naar de stroeve kant
maar je voelt de versnellingen wel goed zitten, in deze auto weet en voel je dus elke versnelling goed zitten. aan 120km/h draait de motor 2400tr/min,
ik had graag gehad dat dit iets minder was. Voordeel is wel zolang je 90km/h rijdt of meer kan je vlot accelereren in 6de. Ik heb een verbruik van ongeveer 5,3-5,4l per 100km

Het interieur vind ik persoonlijk niet zo mooi. De stoelen zitten wel heel goed, ik kan echt probleemloos uren in deze auto zitten.
Er zijn geen irritante kraakjes te horen en voorlopig houd het interieur zich goed. Er zijn ook genoeg opbergvakjes om allerei dingen op te bergen.
De in de hoogte en lengte verstelbare armsteun in de midden is ook heel handig. De 2 bekerhouders zitten wel ietwat onhandig onder de armsteun.

De automatische klimaatregeling werkt prima, ik stel het meestal gewoon in op 20,5 graden en dan blijft in de auto voor mij op de perfecte temperatuur.
De regen en lichtsensor werken beiden goed, echter zou de lichtsensor misschien iets gevoeliger mogen afgesteld zijn, soms vind ik het net wat te lang
duren voor de lichten aanschieten.

Het audiosysteem is wat minder, de geluidskwaliteit is niet slecht maar meer dan dat is het ook niet. Vooral als je het volume wat hoger zet komen
de boxen rap op hun limiet. Wat mij nog het meest stoort is de ontvangst van de fm radio. Je kan bijna geen enkel radiostation ontvangen zonder dat er ruis
op zit. Enkel de radiostations met een sterke verbinding in de buurt kan ik luisteren zonder ruis.

Verder heb ik mijn dagrijlichten en dimlichten vervangen door leds, dit geeft toch een mooiere uitstraling vind ik.

Tot zover mijn eerste review, ik hou jullie verder op de hoogte.

Verkocht

  • 118.000 km

De 308 is jammer genoeg verkocht.
Ik ben dit jaar afgestudeerd en in september begin ik met werken waarbij ik direct een bedrijfswagen ter mijn beschikking zal krijgen. Dit heeft dus als gevolg dat mijn auto verkocht moet worden.

Sinds de vorige review eigenlijk geen enkel probleem meer gehad. 6 jaar en 80.000km lang kunnen rijden zonder echte problemen is natuurlijk top.
De auto is opgekocht door een handelaar en gaat richting Frankrijk. Hier in België is er bijna geen markt meer voor 2dehands diesels.

De opvolger wordt een Audi Q2, hiervan zal ik dan ook een review plaatsen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens