Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 XT 1.6 HDiF 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 173.500 km |
KM-stand laatst | 193.312 km |
Na 307 komt 308
- 174.136 km
In oktober 2013 heb ik mijn Peugeot 307 aangeschaft. Dit betrof een 307 2.0 HDI in de zeer luxe XSI uitvoering. Werkelijk alles zat erop en eraan.
Bij aankoop stond er 227k op de teller. In 2,5 jaar heb ik er 100k mee gereden en begon auto gebreken te vertonen die het repareren niet meer waard waren.
Dus op zoek naar een andere auto! Op mijn shortlist stonden de Fiat Bravo JTD, de Fiat Punto EVO en de Peugeot 308.
Na het rijden in de Punto viel deze af onder meer vanwege de kleine motor en het gebrek aan vermogen. Ook voelde dit model niet als een waardige opvolger van mijn 307. Het is toch een andere klasse.
De Bravo vind ik nog steeds een prachtige auto met een dijk van een motor. Van de 150 pk sterke JTD kreeg ik stiekem wel een glimlach op mijn gezicht.
Helaas is het een niet veel gezien model en dus stonden er ook niet veel auto's te koop met een acceptabele kilometerstand in mijn prijsklasse.
Toen ben ik gaan rijden in een 308. Minder vermogen dan de Bravo maar wauw, wat een geweldige auto! Zeer luxe en de afwerking is op een veel hoger niveau dan van de 307. Ik vind het een 307 on steroids.
De auto vind ik een prachtige verschijning met zijn stoere zwarte metallic lak, "boze" muil en dikke kont. Als jongere broer van mijn vorige auto zal ik ook de vergelijking maken met de 307.
Exterieur
Prachtige lijnen waar je van moet houden. De SW vind ik ronduit lelijk maar de hatchback is een topper.
Vooral de mooie chromen grille en de grote koplampen trekken de aandacht.
De auto staat op hoogglans zwart gecoate 17 inch Citroën Clover velgen, die ik heb over gezet van de 307.
Interieur
Op een veel hoger niveau dan de 307. Qua afwerking en uitrusting top!
In de 307 kon je niet zien of en op welke snelheid de cruise controle was ingesteld. Dit hebben ze bij de 308 aangepakt. Niet dat het direct nodig was maar het is toch handig om te hebben.
Mijn 308 is uitgerust met een RT4 systeem en ingebouwde navigatie.
Het doet inmiddels wat ouderwets aan maar werkt prima. Het scherm klapt mooi omhoog bij het inschakelen van het contact. In het menu zijn allerlei parameters van de auto in te stellen.
De stoelen zitten fantastisch. Ik heb er veel meer ruimte in dan in de half lederen sportstoelen van de 307.
De stoelen beschikken over genoeg stel mogelijkheden.
Wat ik wel mis zijn de automatisch inklappende spiegels. Dit had mijn 307 wel. Ook mis ik de automatische verlichting en ruitenwissers.
Maar goed, je kan niet alles hebben. De auto rijdt veel lekkerder dan de 307 en daar gaat het voornamelijk om als je zoveel rijdt als ik.
Motor en versnellingsbak
Mijn 307 was uitgerust met de sterke 2 liter motor (106 pk) en 5 versnellingsbak.
De 308 is uitgerust met de 110 pk sterke 1.6 liter HDIF en 6 versnellingsbak.
Wat een super bak is dat zeg! De verhoudingen zijn prima en hij schakelt erg direct.
Bij de proefrit schakelde in regelmatig van de 2 naar de 5 ipv de 3. Dacht dat het aan mij lag maar ik kwam het ook in andere reviews tegen.
Inmiddels ben ik redelijk aan de bak gewend en gebeurd het me nauwelijks nog.
De bakverhoudingen zijn uiteraard korter dan van de 5 bak. 50 kmh rijden in de 5e versnelling gaat prima, dat was onmogelijk in de 307.
De 6e versnelling is heerlijk op de snelweg en provinciale wegen.
Door de 6 bak lijk ik rustiger te rijden dan met de 307.
Qua power voelt hij minder snel dan de oude auto. De 308 is iets zwaarder dan de 307 met ongeveer hetzelfde vermogen. Ook moet er verder worden doorgetrokken door de kleinere motor.
Uiteraard is er prima met het verkeer mee te komen en kom je nooit vermogen tekort.
Verbruik
Kan ik nog kort over zijn. Ik heb pas 1x de tank gevuld. Na +- 650 km staat de boordcomputer op 4.6/100 km. Hoe nauwkeurig deze is valt nog te bezien maar tot nu toe ziet het er keurig uit.
Met mijn 307 reed ik gemiddeld 1 op 18 met een uitzondering naar 1 op 20.
Dit zijn mijn bevindingen tot nu toe. Mochten er dingen veranderen of onderhoud gepleegd worden dan voeg ik dat toe!
Na het wassen zal ik eens mooie foto's maken en plaatsen van de auto.
De eerste 1000 km zitten erop! En nieuwe banden
- 175.214 km
Ik heb de auto nu een week en heb er 1100 km mee gereden. En dat op 1 tank diesel!
Vandaag ook afscheid genomen de (gecupte) Kumho banden en een spiksplinternieuwe set Continental Sportcontact 5 laten monteren in de maat 225/45/17.
Ben benieuwd hoe lang deze banden het vol gaan houden.
Het verbruik op de BC was 4.4/100. Deze blijkt zwaar te overdrijven want aan de pomp kom ik op 4.9/100. Alsnog een keurige waarde maar valt me enigszins iets tegen.
Verder uitermate tevreden over deze heerlijk relaxt rijdende auto.
Onderhoudsbeurt laten uitvoeren
- 193.312 km
De eerste 20.000 km met de 308 zaten er bijna op. De auto heeft zich tot nu toe voorbeeldig gedragen. Ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad.
Gisteren was het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt na aanschaf. Altijd spannend...!
Rond 10 uur in de ochtend heb ik de auto afgeleverd bij Peugeot dealer Wassink. Lekker met leenfiets naar huis gefietst.
Een uur of 2 later belde de garage. Oh oh, het zal toch geen slecht nieuws zijn?! Dat bleek gelukkig mee te vallen. De monteur had geconstateerd dat er droogte scheurtjes in de multiriem zaten en of ik deze gelijk wilde laten vervangen. Ja, doet u maar.
Rond 1400 kon ik de auto weer ophalen. De auto stond me toe te glimmen toen ik aan kwam lopen. Ze hadden hem even gewassen. Prima, goede service.
Even afrekenen dan maar. De schade bedroeg € 401,-. Dat wist ik gelukkig van tevoren.
De factuur bevatte onder andere een basisbeurt met verse 5W30. Tevens zijn het interieurfilter en de remvloeistof vervangen.
Tot mijn grote verbazing trof ik een fotoreportage van de auto aan die tijdens de werkzaamheden gemaakt was zodat ik kon zien dat er aan gedaan was.
Alles zag er verder keurig uit volgens de monteur!
Op naar de APK in maart!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 CC 1.6 THP Feline | lederen bekleding | Nekverwarming | Stoelverwarming | dealeronderhouden | NAP | Nieuwe APK
- 2010
- 135.067 km

Peugeot 308 1.6 VTi Sublime 120 | Climate control | Parkeersensoren V+A | Cruise Control | LMV 16"|
- 2010
- 97.045 km

Peugeot 308 SW 1.6 VTi Sublime Bj:2010 NAP!
- 2010
- 246.845 km
Lezersreacties (0)
Reageren