Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 XT 1.6 HDiF 110pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 94.500 km |
KM-stand laatst | 300.180 km |
Kennismaking en de eerste kilometers
- 96.500 km
Nieuwe carrière, andere auto en daarom heb ik mijn Ford Focus ingeruild voor een schitterende zwarte Peugeot 308 1.6 HDi-110pk XT. Deze Peugeot gaat zijn tweede levensfase in als lesauto maar daarnaast gebruik ik hem ook privé. Omdat ik nogal wat uurtjes door ga brengen in de auto had ik van tevoren mijn wensenlijstje aardig opgewaardeerd. Ik zocht een sportief uitziende 5 deurs hatchback en bij voorkeur wilde ik wel weer zo'n oerbetrouwbaar HDi-blok omdat de twee vorige exemplaren mij uitermate goed zijn bevallen. Ik wilde eerst voor een 207 gaan maar daar mag ik mijn caravan niet mee trekken. Dus een stapje hoger op zoek naar een 308. O.a. zo'n mooi groot panoramadak, climate-control, licht-metaal en de 110pk stonden op mijn lijstje. Na flink speuren uiteindelijk deze zwarte 308 XT gevonden. Een ex-lease-auto met slechts 94.000 kilometers achter de kiezen. Het zou volgens de advertentie een 'Sublime'-uitvoering moeten zijn maar die zou o.a. ook parkeersensoren moeten hebben en die ontbreken (helaas) op deze auto. Ik ga er dus maar van uit dat het een XT is. Maar verder, jonge jonge, wat een verwennerij en dat bevestigt ook gelijk waarom ik met mijn Focus zo weinig had; ik ben gewoon gek op al die luxe hebbedingetjes. Een zwarte 308 in deze uitvoering 'smoelt' onwijs lekker met zijn 17" 5-spaaks velgen, achterbumper met diffuser, mistlampen en chroomaccenten. Daarnaast is ook het interieur om van te smullen. Eigenlijk rijdt je deze auto het liefst in het donker; een schitterend verlicht instrumentenpaneel en zelfs sfeerverlichting (in plafonnière en bij de voetenruimte) is aanwezig. Wat zit er verder nog allemaal op en aan? Prima voorstoelen, beide in hoogte verstelbaar zijn en voorzien van een verstelbare lendesteun en opberglade. Wel iets minder zijdelingse steun dan de Focus maar die had ook sportstoelen. Verder heeft deze 308 o.a. climate-control, cruise-control met speedlimitor, regen- en koplampsensor, dagrijverlichting, follow-me-home-verlichting, radio/CD/MP3 met bluetooth (handsfree bellen!), panoramdak met electrisch te sluiten hemel, hoedenplank met opbergvak, middenarmsteunen voor en achter met beide opbergruimte, vanaf bestuurdersplaats te bedienen kinderslot, uitgebreide boardcomputer en de al hierboven genoemde lekkernijen. Daarnaast heeft deze 308 ook al de 6-bak. Hoe rijdt dan zo'n 308? Comfort schrijf je met hoofdletters en qua rijden een behoorlijke strakke wegligging en prima vering/schokdemping; lekker stevig maar toch comfortabel. De hele auto heeft een degelijke uitstraling; de materialen voelen goed aan, zien er ook mooi uit en van rammels, kraakjes en piepjes is absoluut geen sprake. Alleen jammer dat er zo'n miniscuul dun laagje leer om het stuurwiel ligt dat het begint 'af te bladderen'. Hier hadden trouwens veel Peugeot's 308 die ik gezien heb last van. Hoewel hij maar 30 kg meer weegt dan de Focus voelt hij tijdens het rijden veel zwaarder/degelijker aan. Ruimte is er in overvloed vooral voorin omdat het dashboard en de voorruit verder naar voren zijn geplaatst. Bovendien wordt je verwend met een ruim dashboardkastje (met koeling!) en grote portiervakken. Achterin wordt hij door gezinsleden ook ruimer ervaren dan de Focus en bovendien heb je hier ook extra uitstroomopeningen voor ventilatie/verwarming die in de voorste armsteun zijn verwerkt. Wel lever je t.o.v. een wagon qua kofferruimte iets in maar toch valt het niet tegen wat er allemaal nog in past. Qua rijden zie ik ook wel weer wat overeenkomsten met een C5 die ik ook heb gehad; niet het 'zwevende-tapijt-gevoel' maar wel de rust aan boord; je wil gewoon in één ruk naar Zuid Frankrijk! Een zesbak is toch even wennen. Zo vergat ik in het begin wel eens dat ik een zesde verzet had en daarbij lijken de stapjes wat kleiner en heb je het gevoel eerder te willen schakelen. Soms lijkt de bak ook wat hakeriger te schakelen. De koppeling is perfect te doseren en de remvertraging is geweldig! Power heeft deze motor genoeg om vlot en soepel te versnellen. Gewoon lekker met 2000 toeren al opschakelen en hij gaat al weer. Het verbruik ligt ondanks de zesde versnelling een stukje hoger dan de Focus. De eerste meting laat een kleine 1:19 zien. Naarmate er meer gelest gaat worden zal het verbruik ook wel een stukje hoger worden. Kortom, als ik de auto zie staan word ik blij en daarna nog blijer wanneer ik achter het stuur kruip. Hij zal het zeker voor zijn kiezen gaan krijgen als lesauto maar ik heb er alle vertrouwen in om in deze 308 de komende jaren een trouwe metgezel te hebben. Daarom heb ik de betrouwbaarheid alvast een 'goed' gegeven en dat is mede gebaseerd om mijn ervaringen met mijn vorige HDi-motoren. Qua kosten valt natuurlijk nog weinig te zeggen. Foto's volgen binnenkort en ik hou jullie op de hoogte.
Eerste ervaringen als lesauto en caravantrekker
- 104.300 km
De eerste 8000 km zit er bijna op; tijd voor een eerste update. Conclusie: wat een heerlijke comfortabele rijdersauto. Prima veercomfort en wegligging (door die 17" met 225-rubber?) en wat een ruimte (voorin) en rust aan boord. Alles is probleemloos te bedienen en zit goed onder handbereik. De stoelen zitten goed maar zouden iets meer zijdelingse steun mogen hebben. Het grote glazen dak is geweldig; zonnetje lekker op het bolletje en het is heerlijk licht in de auto. En dat getik van de regen klinkt ook zo lekker.... Erg positief ben ik ook over de radio; het geluid is goed en de bluetooth telefoonverbinding werkt super. Gesprekken zijn onderweg goed te verstaan en het opnemen van de telefoon doe je met de stuurbediening van de radio. Simpel en erg gebruiksvriendelijk. De cruise-control werkt ook super; per één of vijf km/u te verstellen en de bediening ook prima onder handbereik. Inmiddels is de 308 ook ingezet als lesauto en ik krijg veel positieve reacties over de auto. In de vakantie ook de eerste caravan-ervaringen opgedaan. We zijn in Nederland gebleven dit jaar dus hoe de combinatie het bergopwaarts doet kan ik nog niet delen. In Nederland is het perfect gegaan. Die 20pk en 35Nm meer vermogen t.o.v. de Focus is duidelijk te merken. Daarnaast hoef ik nu ook niet steeds te switchen tussen de vierde en vijfde versnelling. Gewoon naar vijf en erin blijven want dat trekt hij makkelijk. Het brandstofverbruik is over de eerste 8000 km gemiddeld 5,4 liter (volgens boardcomputer, 1:18 werkelijk). Alle kilometers bestaan nu nog uit zo'n 60% woon-werk (dagelijks 100 km met 110 op de cruise), 15% rijlessen en de rest is stadsverkeer, stukje caravan en buitenaf. De Focus wat toch een stukkie zuiniger! Minpunten? Eeh, al twee koplampen (dimlicht en dagrijlicht) moeten vervangen. Mag toch hopen dat het niet zo'n lampen(vr)eter is als een gemiddelde 307... Positief is dan wel weer dat je de lampen zelf kunt vervangen; je kunt er redelijk makkelijk bij. Kortom, ik ben super tevreden over de 308 tot dusver. Foto's volgen nog!
Grote beurt
- 120.266 km
Zo, we zijn lekker op weg. Inmiddels hebben we er ruim 25.000 km op zitten en nog steeds naar volle tevredenheid. Wat is er ondertussen allemaal gebeurd? Er zijn winterbandjes opgekomen (15") en wat een verschil maakt dat zeg; het sturen gaat veel minder strak dan met het 17" lichtmetaal. Je hebt toch het idee dat je meer moet corrigeren tijdens het rijden. Pluspunt is dan wel weer dat de auto met het smallere rubber merkbaar minder brandstof nodig heeft. Het is maar wat je belangrijker vindt. Ik ga dan toch maar voor de looks i.c.m. fijner sturen dus op naar het voorjaar met bandenwissel. Overigens vindt ik de winterse prestaties (sneeuw en ijs)van de Goodyears UltraGrip 7 tegenvallen. Op nat wegdek daarentegen voldoen ze prima. De 308 is zojuist voor groot onderhoud naar de dealer geweest en daarbij is ook het brandstoffilter vervangen. Verder waren de remblokken voor aan vervanging toe. Ook heb ik een spanningsverdeler laten monteren (€ 40 incl) met de hoop dat ik nu eens wat langer met mijn koplampen kan doen want in het eerste jaar zijn er nu vier vervangen en drie lampjes t.b.v. de dagrijverlichting. En verder ben ik nog steeds super tevreden over de 308 en geeft hij als lesauto geen krimp. Het brandstofverbruik ligt zo rond de 1:17 . Zo'n 30% van de gereden km's is t.b.v. rijlessen geweest. Omdat ik nu ook veel naast het stuur zit waardeer je nog meer de ruimte en het overzicht om je heen. Kortom, nog steeds heel erg blij met deze aankoop.
APK met kleine beurt
- 141.000 km
Inmiddels de 308 bijna een jaar in het bezit en er een kleine 50.000 km bijgeplust. De APK is weer ververst in combinatie met een kleine onderhoudsbeurt. Paar kleine zaken die even gerepareerd moesten worden; de remblokken achter waren eraan, een kleine olielekkage in de buurt van het luchtfilterhuis is verholpen en de rechter achterband was dermate beschadigd (stoeprandje tijdens het lessen?) dat hij vervangen moest worden. Er zaten Tyfoons 225/45/17 onder toen ik de 308 kocht en tijdens de APK bleek dat er achter nog 4,8 en 5,4 mm profiel op zat. Daarbij hebben ze ongeveer evenveel voor als achterop gelegen. Een (voor mij) onbekend merk dat het dus lang volhoudt onder een 308! Hoe gaat het dan verder met de 308? Gewoon prima; naast wekelijks 500 km woon-werk en nog zo'n 25 uur rijlessen blijft de 308 absoluut niet vervelen! De stoelen blijven prima en je stapt nog steeds fit uit. Verder blijf ik het algehele comfort en de bediening als zeer prettig beschouwen en geniet ik met volle teugen van het glazen panoramadak. Minstens zo belangrijk is het betrouwbare gevoel dat de 308 je geeft! Olie bijvullen tussen de beurten door is nog steeds niet nodig en het dieselverbruik schommelt tussen 1 op 16,5/17,5 (werkelijk verbruik; de boardcomputer is iets optimistischer) wat gezien de omstandigheden 50% woon-werk/50% rijlessen mijns inziens netjes is. De koplampen zijn nog heel gebleven, de lampjes van de dagrijverlichting moeten nog steeds met de nodige regelmaat vervangen worden. Al met al nog dik tevreden met de 308!
Kleine beurt
- 164.500 km
Het gaat hard; nu al zo'n 70.000 km met onze 308 onderweg en hij was, zij het iets verlaat, al weer toe aan zijn 160.000 km-beurt. Geen bijzonderheden gelukkig; alleen een onderhoudsbeurt, interieurfilter en een motorflush. Totale kosten zo'n € 300,- bij Peugeot-dealer Versteeg Buurman in Woudenberg. Hoe gaat het verder met de 308? Hij blijft het goed doen! Geen storingen, rammeltjes of andere mankementen. Hooguit weer een paar lampjes die gelukkig allemaal vrij eenvoudig te verwisselen zijn. De stoelen blijven goede steun geven en ondanks dat ik per week een kleine 30 uur in mijn 308 doorbreng heeft mijn lijf daar geen last van. Klein kritiekpuntje is wel dat de hoeveelheid leer op het stuurwiel steeds minder wordt; dat bladdert er stukje bij beetje af. Ook laat de bekleding van de bestuurdersstoel al de eerste sporen van slijtage zien. Het werkelijke brandstofverbruik is nog steeds zo'n 1:17 en olie heb ik tussen de beurten door nog niet bij hoeven vullen. Kortom, ik ben nog steeds dik tevreden met de 308!
Grote beurt
- 190.000 km
Tijd voor een update, we sluipen richting twee keer klokje rond en wat blijft m'n 308 toch een heerlijke en uiterst betrouwbare auto. Ik heb de waardering voor betrouwbaarheid daarom een vijfde ster gegeven want die verdiend hij namelijk!! Hij krijgt het als lesauto af en toe zwaar te verduren maar hij houdt zich kranig. Wat is er te melden over de laatste 25.000 km? Hij heeft net zijn grote beurt gehad en dat brengt natuurlijk wat extra kosten met zich mee. Remblokken en remschijven vóór, wisserbladen, koppelingspedaalrubber en een nieuwe vulling additieven t.b.v. het roetfilter zijn als extra te melden buiten de normale grote beurt om. Al met al toch zo'n € 1.200,- onkosten maar conform het gebruik vind ik het nog steeds acceptabel. Op voorschrift van Peugeot zou het roetfilter vervangen moeten worden bij 180k maar in overleg met de dealer is deze blijven zitten. Er verschijnt vanzelf een melding op het dashboard wanneer hij daadwerkerlijk vervangen moet worden. Tot die tijd maar blijven hopen dat die melding nog even wegblijft ;-). Wel was dus de 'zak' met additieven leeg en op advies van mijn dealer die dus wel laten vervangen.
Verder blijven de 'dagrijlampjes' het nog steeds regelmatig begeven (zijn er wellicht LED-exemplaren beschikbaar die het langer volhouden?) en is er één H7-lamp gesneuveld. Olie bijvullen tussen de beurten door hoeft nog steeds niet en het brandstofverbruik ligt nog steeds rond 1:17. Ongeveer 50% van het totaal aantal verstookte liters diesel is t.b.v. lesdoeleinden. Sinds kort tank ik Ultimate van BP en het valt op dat de motor minder 'lawaai' lijkt te produceren. De door BP beloofde extra zuinigheid is bij mij niet merkbaar. Conclusie: ik ben nu 95k met de 308 onderweg en het blijft een geweldige en betrouwbare auto! Een absolute aanrader!!
APK-keuring
- 206.548 km
Tijd voor een kleine update, de 308 is zojuist weer fluitend door de APK gekomen! Aandachtspunten voor de komende periode zijn de banden die allemaal nog zo'n 3 mm profiel hebben en de distributieriem (incl. waterpomp) zit er ook binnenkort aan te komen. Die moet bij 240.000 km vervangen worden maar ik plan hem maar gelijk met de eerstvolgende kleine onderhoudsbeurt. Liever iets eerder dan dat hij knapt! Verder nog zaken die te melden zijn? Sinds enige weken valt op dat het koppelingspedaal 's-morgens wat lager lijkt te staan en het dus lijkt of je hem maar voor de helft in kunt trappen. Wanneer ik het pedaal weer naar boven druk is het euvel voor de rest van de dag verdwenen. Even met de dealer besproken en het duidt niet direct op een versleten koppeling maar waarschijnlijk is er een kleine lekkage wat er voor zorgt dat er lucht in het systeem komt. Even in de gaten houden dus hoe dat zich gaat ontwikkelen. Verder nog klachten? Moah, alleen een nieuwe mattenset en dat was het eigenlijk wel. Hij blijft het supergoed doen, nog steeds geen olie bijvullen en verbruik blijft keurig rond de 1 op 17 inclusief alle les-kilometers. Nu ruim 110.000 km onderweg met de 308 en nog steeds supertevreden dus!
Beurt, distributie, roetfilter....
- 217.355 km
Net bijgekomen van de financiële aderlating nu maar weer even een update plaatsen. Met het stijgen der kilometers zit er natuurlijk af en toe flink onderhoud aan te komen. Inmiddels is de melding om het roetfilter te laten vervangen dan toch eindelijk op de boardcomputer verschenen. Peugeot adviseert om hem bij 180K km. te laten vervangen, er kan dus nog 35K bij eer het systeem aangeeft dat hij echt vol zit. Ik had een drietal opties om dit probleem aan te pakken; ik kon hem laten verwijderen, laten reinigen (dan gaat hij de oven in) of vervangen. Na veel ruggespraak en overleg met mijn dealer Versteeg Buurman uit Woudenberg toch maar besloten hem te vervangen omdat dat uiteindelijk toch de minste storingen zal gaan geven. Blijkt Peugeot inmiddels ook een soort 'euroshopper-onderdelen' te hebben. Komt gewoon uit de Peugeot-fabriek en moet dus goed zijn mag je verwachten. Roetfilter is nu vervangen voor € 495,- all-in wat zeer schappelijk te noemen is. Verder zou bij 240K de distributieriem vervangen moeten worden. Heb dit maar iets naar voren gehaald i.v.m. de verzwaarde omstandigheden waarin mijn trouwe 308 zijn werk moet doen. De waterpomp is gelijk maar meegenomen. Kosten € 525,-. Verder gelijk maar even een onderhoudsbeurt uit laten voeren en zijn er vier nieuwe Vredesteins Ultrac Cento 225/45R17-91Y onder gekomen. Hoe gaat het verder met de 308? Hij heeft me voor het eerst laten staan! Tijdens een rijles sloeg hij af en daarna starten, ho maar; zo dood als een pier. Bleek dat de accu het plotseling na 6 jaar en 220K wel welletjes vond en maar besloot naar de accu-hemel te gaan. Accu dus laten vervangen en alles even door laten meten en uit laten lezen om mogelijke storingen te lokaliseren maar het was slechts te accu die de geest had gegeven. En voor de rest, ooooh, nog steeds zo'n heerlijke auto. Hij blijft maar gaan! Nog steeds geen piepjes, kraakjes en extra olie bijvullen. Hij rijdt, schakelt en remt nog steeds prima! Oké, ben nu even wat euro's lichter maar de auto is het zeker waard en hij moet er weer even tegenaan kunnen. Zo geen spijt van mijn aankoop!
Kleine beurt
- 241.300 km
De 240.000 km-beurt stond weer gepland en is uitgevoerd. Er waren wel een paar puntjes: de 308 maakte sinds kort een vreemd geluid aan de voorzijde. Het leek wel of ik bij vlagen qua geluid op van die grote tractor-banden reed. In eerste instantie dacht ik dat de nieuwe Vredesteins hier debet aan waren. Echter, het wiellager van het linker voorwiel bleek er aan te zijn en is vervangen. Daarnaast weer de gebruikelijke motorflush en ook is de airco afgevuld en afgeperst. Ook heeft mijn garage een kleine lekkage aan het koelsysteem gevonden; een plug bleek de boosdoener en dat is gerepareerd. Verder zitten de voorste remblokken er aan te komen maar die halen waarschijnlijk net de volgende beurt. Is er ondertussen nog wat te melden? Een kleine 10.000 km terug kreeg de richtingaanwijzer rechtsachter het op zijn heupen. Wat een onschuldig kapot lampje leek te zijn bleek achteraf een storing in de massa te zijn want even later weigerden ook het achterlicht, remlicht en achteruitrijlicht. Met een half uurtje had mijn garage Versteeg Buurman in Woudenberg dat weer gefikst. Verder nog wat te melden? Ach, weer een paar kapotte lampen en het setje matten was weer door. Ook is er een vers setje Vredestein Snowtrac 3 onder gekomen. Verder geen problemen, brandstofverbruik blijft nog steeds constant (1:17), olie behoeft nog steeds niet bijgevuld te worden tussen de beurten door. Het interieur is nog steeds kraakvrij en in de stoelen houd ik het wekelijks nog steeds makkelijk een uurtje of 45 vol zonder klachten. Mijn trouwe 308 is nu al 2½ jaar en 145.000 km mijn maatje en we zijn nog lang niet op elkaar uitgekeken. Heb ondertussen al wel een paar gesnuffeld aan een 208, de nieuwe 308 en 2008 en dat de volgende weer een Peugeot wordt staat voor mij al voor de volle 100% vast. De nieuwe 308 is top maar financieel gezien zal het waarschijnlijk toch een 208 of liever nog een 2008 worden. Kortom, ik voel me nog steeds lekkerder in een Peugeot!
Onderhoudsbeurt met APK en Klokje Rond
- 263.054 km
Onlangs heb ik meegedaan met de rubriek 'Klokje Rond' van Autoweek. Het artikel is verschenen in nummer 19 van dit jaar en er is ook een videoreportage gemaakt die op de Autoweeksite is te vinden. Het was een erg leuke ervaring om hier (weer) aan mee te doen. De bevindingen van de keurmeester waren best positief; mijn 308 bevindt zich nog in een zeer goede conditie en dat terwijl hij toch een behoorlijk zwaar leven heeft. Wel werd er extra aandacht besteed aan de olielekkage rondom het kleppenhuis. Deze lekkage was er een jaar geleden ook al en dit is destijds dichtgekit door mijn garage. De keurmeester beschouwde dit toch enigszins als prutswerk van mijn garage en adviseerde dit onderdeel toch maar te laten vervangen om vervolgschade aan o.a. de turbo te voorkomen. Twee weken geleden ben ik met dit verhaal naar mijn garage geweest en zij delen deze bevindingen in het geheel niet. Het dichtkitten is destijds zelfs een officieel repartieadvies geweest vanuit Peugeot NL en het kleppenhuis behoefde daardoor niet vervangen te worden. Daarnaast schijnt de turbo al vóór het kleppenhuis te zitten en daardoor kan de genoemde lekkage geen nadelig effect op de turbo hebben. Wel moet ik het in de gaten houden omdat onder het kleppenhuis de dynamo zit en die kan bar slecht tegen olie. Af en toe even droogdeppen dus maar! Voor de rest waren remschijven en remblokken aan vervanging toe maar dat deze er aan zaten te komen was al door mijn garage tijdens de laatste beurt aangegeven. Verder werd er nog even aandacht geschonken aan de zware bediening van het koppelingspedaal. Dat schijnt te komen door interne vervuiling en daar is verder weinig aan te doen. Of de koppeling er aan zit te komen, dat is niet te meten. Ik weet niet of de vorige eigenaar hem al heeft laten vervangen, ik ben er inmiddels al bijna 170k mee onderweg. De onderhoudsbeurt en APK zijn uitgevoerd en er waren weinig bijzonderheden. Naast de remblokken en -schijven zijn verder twee pedaalrubbers en de multiriem vervangen. Verder zat er een schroef in een band en dat is ook keurig gerepareerd. Ook is er weer een motorflush toegevoegd om het inwendige flink te reinigen. En verder, hij blijft maar gaan die trouwe 308. Alles blijft het prima doen en hij geeft geen krimp. Brandstofverbruik nog steeds 1:17 en 70% van de verreden kilometers zijn t.b.v. rijlessen. Ik vind dat nog steeds een keurig verbruik! Olie nog steeds niet bijgevuld tussen de beurten door. Kortom, hij gaat lekker nog even door richting de drie ton!
Onderhoudsbeurt
- 284.815 km
We zijn de 280.000 km ruim gepasseerd dus weer tijd voor een beurtje. En het wordt bijna saai, geen problemen. Nou ja, de remblokjes achter waren aan vervanging toe maar of dat nu een probleem is... Hoe gaat de 308 tot nu toe? Af en toe wat meer lawaai waarneembaar vanuit de motorruimte. De monteur is meegereden en het probleem lijkt te zitten in het resoneren van een luchttoevoer. Dit is stevig vastgezet maar het probleem is daarmee niet helemaal de wereld uit. Inmiddels heb ik ook ruime caravan-ervaring opgedaan door met de sleurhut richting Zuid Frankrijk te gaan en wat een verademing: ik ben nog nooit met ruim 1100kg op de haak zo relaxed richting het zuiden getrokken. Slechts twee keer even terug naar vier i.v.m. langzaamrijdend verkeer voor mij maar voor de rest op zijn sloffen in vijf de berg op! Cruise-controlletje op de 95 en een hele acceptabele 1:11 (werkelijk verbruik) liet zich noteren. Ik ben nu bijna 2 ton op weg met de 308 en terugkijkend ben ik uitermate tevreden met mijn aankoop. Helaas gaan we aan het einde van dit jaar uit elkaar; de combinatie 'nog even profiteren van 5 jaar 14% bijtelling' en daarnaast een ontzettend goede deal kunnen maken met mijn dealer heeft mij doen besluiten om mijn trouwe makker in te ruilen. Wel met pijn in mijn hart maar het is goed zo. Eind december hoop ik de sleutels van een prachtige nieuwe 308 1.6 EHDI BlueLease Executive in ontvangst te nemen. Waarom weer een 308? Simpel, de nieuwe ziet er bijzonder gelikt uit, een prachtig interieur (ik ben inderdaad zwaar fan van het kleine stuur met de hooggeplaatste meters) en natuurlijk mijn ruime ervaring met de oerbetrouwbare HDI-techniek! Als je nieuwe het net zo goed gaat doen dan de huidige dan teken ik er voor!!
Afscheid
- 300.180 km
Dit is het laatste reviewtje over mijn trouwe 308. Om op de valreep van 2015 nog even te kunnen profiteren van de 'oude' bijtellingsregeling heeft mij doen besluiten om mijn maatje in te ruilen voor een hagelnieuwe 308 1.6 HDI-120 BlueLease Executive. Vlak voor de overdracht heb ik ook nog even de 300.000 aan mogen tikken. Het afscheid is deels ook met gemengde gevoelens want hij was nog lang niet op; olie bijvullen tussen de beurten door nog steeds niet aan de orde, brandstofverbruik nog steeds een keurige 1:17, rammeltjes en kraakjes waren er nog steeds niet en op de stoelen was het nog steeds een makkie om er 40-45 uur per week in door te brengen. Waarom dan toch inruilen? Hoofdzakelijk het financiële plaatje (fors besparen op bijtelling, brandstof en houderschapsbelasting, mogelijk forse aankomende onderhoudskosten voor zijn (koppeling/versn.bak en 4 banden) en ik kon een superdeal maken met mijn garagebedrijf. Het complete plaatje was te mooi om te laten lopen. En, ook niet onbelangrijk, die nieuwe 308 is natuurlijk een waar feest om naar te kijken en in te rijden! Na 205.000 km in 3 jaar en 4 maanden kan ik niet anders stellen dan dat mijn 'oude' 308 een topproduct is! Slechts één keer met pech komen te staan omdat de accu op was (mag het na 223.000 km?) en voor de rest altijd lopen. Ik heb dan ook geen moment na hoeven denken over de opvolger: het moest sowieso weer een HDi worden! Heb naast de 308 nog getwijfeld over een 2008 en C4 maar deze waren slechts met 20% bijtelling. Na een dag sturen met de nieuwe 308 (was wel een SW) was ik er ook al heel snel uit dat het toch weer een 308 moest worden. Ik ga ook van deze auto weer een review schrijven. Een laatste dankwoord aan mijn 'oudje', het ga je goed en ik weet zeker dat je nieuwe baasje nog veel plezier van jou zal hebben!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.