Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2008)

Signalement

Uitvoering308 XT 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst50.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 16.500 km

Alles wordt duurder tegenwoordig, ook de lease-auto. De diverse milieu-maatregelen doen daar nog een stukje bovenop.
Wil je dan toch leuk en luxe rijden, moet je keuzes maken. Mijn afweging was, om wat ruimte in te leveren (geen stationwagon meer), maar wel zo veel mogelijk luxe te behouden.

Mijn vorige auto\'s waren de Opel Astra SW en de Citroen C5 Break. De eerste rijdt erg strak, de tweede is supercomfortabel.
De 308 is een prima mix tussen beide voorgaande auto\'s. Heel comfortabel op de rechte stukken, maar ook knoerthard een bocht in te gooien (als je dat al nodig vindt).

En de ruimte die ik inlever, zit \'m slechts in de lengte. De 308 is zelfs breder (!) dan mijn C5.

De 308 is een 1.6 HDiF-diesel met 110pk, in de XT-uitvoering.
Ik heb heel bewust voor deze uitvoering gekozen, vanwege de mooie lichte bekleding, die alleen in de 308 XT hatchback leverbaar is.
Verder heeft de XT alle luxe aan boord die je nodig hebt. En heb ik alle mogelijke opties aangevinkt, behalve het RT4-systeem. Mijn ervaringen met dat systeem met dual-sim in mijn C5 hebben me doen besluiten te kiezen voor het bluetoothsysteem en een aparte navigatie (Navigon).
De bi-xenon is een aanrader. De meegeleverde bochtverlichting werkt fijn, ook op de Nederlandse wegen (vooral bij afritten).

De 308 won het van zijn directe concurrenten in mijn \"shortlist\" (VW Golf, Skoda Octavia) door het goede uitzicht en de stille motor.
Vooral dat laatste valt op, als je ook net een proefrit hebt gemaakt in één van beide auto\'s met de 1.9TDi. Ik heb serieus onder de motorkap gekeken of het geen benzine was, die ze me mee hadden gegeven bij de proefrit.
Die proefrit was trouwens in een XS. Mijn XT met de 17\" Rinjani-velgen rijdt een stuk sportiever dan zijn XS-zusje.

De grote voorruit en het glazen dak zorgen voor veel licht. De dubbele beglazing maakt de auto nog weer net wat stiller.

De 6-bak, die de 1.6HDiF nu meekrijgt, is vele malen beter dan de 5-bak die de eerste modellen meekregen. Echter, ook bij deze bak heeft de pook de neiging te bewegen in 3 en 5, bij wisselende belasting.
De motor heeft genoeg vermogen voor deze auto. De auto is dan ook lekker schakellui te rijden. Daarbij is hij zuinig: Arnhem-Praag met een boottrailer erachter was prima op 1 tank te doen.

Is er dan niks aan te merken?
Nou, weinig. Ik durf best te zeggen dat dit mijn fijnste auto tot nu is. Mijn laatste C5 was een prachtige auto, maar de combinatie tussen sportief en comfortabel die deze 308 levert, is heerlijk.

Kleine ergernissen:
- de bediening van de telefoon via het stuur is gewijzigd. Daardoor is het beeindigen van een gesprek via het stuur erg onhandig
- de bekerhouders zijn niet echt bruikbaar (maar toch: iets is beter dan niets, zoals in de Astra)

PROBLEMEN

  • 16.500 km

Eigenlijk niets bijzonders.

1. bij bestelling de Feliné-spoiler besteld. Maar daarbij is een foutje gemaakt, waardoor ik een veel grotere spoiler gemonteerd heb gekregen. Na een paar dagen bedenktijd toch de grotere spoiler maar gehouden.
2. de lak is erg gevoelig. Ik heb er nu al twee plekken in zitten door vogelpoep, die er niet meer dan twee dagen op gezeten heeft.

UPDATE

  • 50.000 km

Nog steeds geen spijt van de keuze voor een kleinere luxe(re) auto.
Zelfs na gezinsuitbreiding.

Ook een "gezinsverpakking" met kinderwagen en MaxiCosi kan de 308 hatchback prima aan.
Al zit in mijn geval de JBL-subwoofer wel een klein beetje in de weg bij het inladen van de kinderwagen.
Kinderen vinden het glazen dak prachtig.

De auto heeft geen problemen gekend.
De bluetooth carkit kon in eerste instantie niet overweg met een bepaald type Nokia (3109), waar mijn vrouw er nou net twee van heeft. Na een update bij de dealer werkt de connectie wel.

Na een aanrijding, waarbij de neus beschadigt was, heb ik een XR-grille laten plaatsen. Grappige is, dat deze grille "echte" chroomstrips heeft, terwijl de XT (en XS) grille zilvergrijs geverfd is.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.