Peugeot 308 XT 1.6-16V VTi THP (2008)

autoreview

Peugeot 308 XT 1.6-16V VTi THP (2008)

Signalement

Uitvoering308 XT 1.6-16V VTi THP
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik rijd sinds 3 dagen nu in de nieuwe Peugeot 308. Ik heb gekozen voor de 1.6 turbo motor met 150 pk, in de XT uitvoering. Uiteraard heb ik reikhalzend uitgekeken naar het moment waarop de auto eindelijk op kenteken stond, maar ik moest wachten tot 8 februari aangezien de leasemaatschappij de BPM korting wilde incasseren (ook gunstig voor mij uiteraard in de bijtelling). Ik heb aardig wat ervaring met de voorganger van de 308, ik heb ook 4 jaar gereden in een 307, de 2.0 16v, in dezelfde kleur zwart. Ik was dus heel erg benieuwd naar mijn eerste rij ervaringen!

Het eerste weekend even op-en-neer geweest naar onze zuiderburen en aardig wat kilometers gemaakt. Wat mij opvalt:

Algehele kwaliteitsbeleving: Is erg goed! Het dashboard is totaal anders dan in de 307, en in de kleur lichtgrijs die ik heb, samen met het glazen dak, geeft dat een erg ruimtelijk gevoel. Zoiezo is het nieuwe design heel erg geslaagd vind ik, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

De motor: Heerlijk stil, kllinkt wel een beetje als een naaimachientje, erg veel koppel waardoor het prettig is om laag vanuit de toeren op te trekken en terugschakelen dus ook vaak niet nodig is. Ik heb al even de 200 aangetipt en dat ging redelijk gemakkelijk, komende week moet ik in Duitsland zijn dus dan eens kijken of de beloofde 215 realiteit zal worden (is dat eigenlijk gezond bij een nieuwe auto?)

Buitenkant: Ik had aanvankelijk mijn bedenkingen bij de voorkant van de auto, maar bij nader inzien, met die verchroomde grille vind ik het werkelijk een zeer imposant geheel. Ik vind overigens wel dat ie dan ook 17 inch lichtmetaal nodig heeft (zoals ik er ook als enige optie bij heb genomen), om het geheel in harmonie te laten zijn. Verder vind ik het model qua design echt een vooruitgang en logisch vervolg op de 307.

Het rijden zelf: Wat me opvalt is nogmaals dat de auto erg stil is. Het verschil van deze 17 inch velgen met de 16 inch die ik voorheen had is wel merkbaar, maar net niet irritant oncomfortabel. De wegligging is voor mij meer dan goed genoeg, als je nog harder de bocht door wil kan je beter een formule 1 wagen kopen ;-)

Al met al ben ik nu al erg tevreden met en trots op deze auto, laten we hopen dat ik niet hetzelfde soort problemen krijg als destijds met mijn 307.

PROBLEMEN

1 issue: Rond de 130 kmh lijkt de auto niet helemaal goed uitgelijnd, aangezien het stuur licht trilt. Het is apart, maar hier heb ik ook vaak last van gehad bij de 307, en ik vraag mij af of dit ook bekend voorkomt bij andere 307/308 rijders??

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.