Peugeot 308 XT 1.6-16V HDiF 110pk (2007)

autoreview

Peugeot 308 XT 1.6-16V HDiF 110pk (2007)

Signalement

Uitvoering308 XT 1.6-16V HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn vorige lease-auto was aan vervanging toe. Vanwege mijn jaarkilometrage mocht ik een nieuwe auto uitzoeken met een dieselmotor. Na bij diverse dealers te zijn langsgeweest voor de Ford Focus en de Citroen C4 berline is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Peugeot 308. Op 1 december jongstleden mocht ik de sleutels van mijn nieuwe lease-auto in ontvangst nemen. De registratiedatum van de auto is 30 november, de laatste dag van het jaar dat de leasemaatschappij de registratie toestaat.

Ik heb gekozen voor de 308 in XT trim. Als optie heb ik gekozen voor de parkeerhulp voor en achter. Op mijn 307SW had ik ook parkeerhulp, maar dat was alleen aan de achterzijde. Als je daar aan gewend bent wil je eigelijk geen auto meer zonder. Sinds twee weken zijn de standaard Michelin Energy zomerbanden vervangen door Michelin Primacy Alpin winterbanden. De keuze voor deze winterbanden is gemaakt door de leasemaatschappij. In januari wordt nog een Parrot bluetooth carkit ingebouwd.

De auto is ruim en netjes afgewerkt. De rammeltjes en kraakjes die ik kende vanuit de 307SW zijn nu verdwenen. Ik ben benieuwd of dit zo blijft na 100.000 km. De voorruit is nog iets verder van de voorstoelen geplaatst. Dit geeft, zeker in combinatie met het glazen panoramadak een heel ruimtelijk effect. Jammer is wel dat de Tomtom nu wat moeilijker te plaatsen is. Ik heb de Tomtom graag dicht bij het dashboard en in het midden. Over de Tomtom gesproken; door de thermisch isolerende voorruit is een externe GPS antenne echt aan te raden.

Ik heb nu ongeveer 3.500 kilomter met de auto gereden. De 308 is wat sportiever geveerd dan de 307 - maar dat was een SW. Ik kan niet beoordelen in welke mate het veercomfort verschilt van een gewone 307. De variabele elektrische stuurbekrachtiging was voor mij even wennen. Ondanks het forse gewicht, 1297 kg voor deze versie, zijn de prestaties erg goed. Het motorgeluid valt mij erg mee, alleen bij een koude start is het nagelende dieselgeluid goed te horen.

De bediening vrijwel gelijk als de 307. Alles zit waar ik het verwacht, al is het bedieningspaneel van de climate control nog steeds te laag geplaatst. Bij mijn ideale zithouding belemmert de onderrand van de binnenspiegel een beetje mijn zicht schuin rechts naar voren. Het huis van binnenspiegel is een beetje groter om plaats te bieden aan het automatische anti-verblindingssysteem.

Het verbruik is na montage van de winterbanden iets hoger geworden. De eerste 2.000 km reed ik op de zomerbanden 5,0 l/100km, na 1.500 km met de winterbanden is dat 5,2 l/100km. Alleen op lange, rustige stukken komt het verbruik onder de 5,0 l/100km. De waarden die Peugeot zelf in de brochure opgeeft heb ik nog niet gehaald. Over zo’n 10.000 km zal het verbruik wel wat lager zijn als de auto helemaal is ingereden.

Na wat lange snelwegritten de afgelopen week valt het mij op dat met name de achterzijde en de voorste zijruiten behoorlijk vuil worden. De relatief korte achteroverhang, vergeleken met de 307SW, verklaard het ’aanzuigen’ van vuil op de achterklep. Nadeel is dat de klep niet meer zonder vuile handen te krijgen te openen is. De buitenspiegelvoeten geven een waaierpatroon van vuil op de voorste zijruiten. Da’s best lastig, want dit patroon zit precies in het blikveld naar de buitenspiegels.

Update 28-12-2007:
Gisteren (27-12-2007) is door de dealer een trekhaak met afneembare kogel gemonteerd. Deze trekhaak is van Westfalia. De afneembare kogel is noodzakelijk, omdat de trekhaak anders de kentekenplaat afdekt. Het montagepunt en de stekkerdoos op de auto zijn niet zichtbaar. Deze verdwijnen volledig achter de kentekenplaat. Montage van de kogel lijkt op het eerste gezicht niet makkelijk. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd. Dat doe ik wel in het nieuwe jaar, als de auto gewassen is.
Het afneembare deel van de trekhaak is U-vormig. Bij de 307SW was dit J-vormig. De losse haak is niet goed op te bergen in de auto. Thuislaten is geen optie, want je zal altijd zien dat je dan net bij de bouwmarkt of Ikea staat en een aanhangwagentje wilt huren...

De parfumeur heb ik verwisseld voor de lege huls. Ik wordt erg benauwd van de geur uit de parfumeur. Waarschijnlijk zit er iets in waar ik allergisch voor ben.

Update 12-02-2008:
Inmiddels heb ik 8.750 km met de auto gereden. Het verbruik is 5,2 l/100km. Dat is best zuinig - zeker vergeleken met de benzine gestookte 307SW 1.6 16V die ik hiervoor reed (7,2 l/100km) - , maar wel hoger dan Peugeot zelf opgeeft als gecombineerd verbruik voor de 1.6 HDiF motor met 110 pk (4,7 l/100km). De leasemaatschappij hanteert het door Peugeot opgegeven verbruik als norm verbruik voor de 308 1.6 HDiF.

Half januari werd er een Parrot CK3100 Bluetooth carkit ingebouwd. Jammer dat de volledig geïntegreerde Peugeot carkit niet door het bedrijf ondersteund wordt. De berichten over de volledig geïntegreerde carkit in de andere reviews zijn erg positief. De Parrot carkit is de standaard hands-free oplossing binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben. Een voordeel is dat er geen bijtelling betaald wordt over deze accessoire. Omdat het een after-market product is, valt het niet onder de catalogus waarde die gehanteerd wordt om de bijtelling te bepalen. De inbouw is netjes uitgevoerd door de telecom leverancier.
De Parrot carkit is niet volledig compatible met sommige oudere telefoons. Na inbouw van de carkit bleek het adresboek van mijn Nokia 6310i niet door de Parrot herkend te worden. Mijn telefoon is toen vervangen voor een Nokia 6233 die wel een volledige ondersteuning van het adresboek heeft. De bediening van de Parrot is erg simpel, maar de spreker aan de andere kant is niet altijd goed te verstaan.

De auto is plezierig stil, zeker voor een diesel. Wel vind ik dat de Michelin Primacy Alpin winterbanden nogal wat afrolgeluid geven. De relatief hoge buitentemperatuur zal hier ook wel schuldig aan zijn, maar ook rond het vriespunt vind ik de banden veel lawaai maken. Het afrolgeluid is duidelijk meer dan de winterbanden die ik onder de 307SW had. Helaas weet ik niet meer welk merk en type deze winterbanden waren, maar het was wel een smallere band dan wat nu onder de 308 zit.

De trekhaak heb ik inmiddels een keer gemonteerd. De montage is erg eenvoudig en de stekkerdoos is makkelijk op de tast onder de auto te vinden. Wanneer de trekhaak niet in gebruik is wordt de stekkerdoos uit het zicht weggeklapt onder de auto. Dat is een prima oplossing die goed werkt.

Over de regensensor kan ik niet enthousiast zijn. Het is prettig dat het wissen, na een handmatige activering, volledig automatisch gaat. Helaas laat de sensor de ruitenwissers soms erg lang door wissen en soms mogen de wisser van de sensor pas erg laat beginnen met wissen. De koppeling met de achterwisser tijdens het achteruit rijden is echter super! Als de wissers op de voorruit wissen, wordt de achterwisser automatisch geactiveerd zodra de achteruit versnelling ingelegd wordt.

De automatische verlichting met follow-me-home is reuze handig, net als de in- en uitstapverlichting onder de portieren.

Update 5-03-2008:
Gisteren is de auto voor de eerste reguliere onderhoudsbeurt terug naar de garage geweest. Bijzonderheden voor deze 10.000 km service beurt waren er niet te noteren. Er is een half litertje olie bijgevuld en het tankje van de ruitensproeiervloeistof is weer vol. Het olieverbruik valt mij mee, mijn benzine drinkende 307SW liet een halve liter olie bijvullen per 5.000 km. Het olie niveau van de 308 zal ik in de gaten houden, ik had er sinds ik de 308 rijd nog nooit naar gekeken. Over 10.000 km mag de auto voor de volgende onderhoudsbeurt, daarna wordt het eens per 20.000 km.

Het trucje om de regensensor te beinvloeden werkt helaas niet. Al bij geringe aanraking van de schakelaar wordt de ruitensproeier geactiveerd. De werking van de ruitensproeier op zich is het vermelden waard. Met slechts kort aanraken van de schakelaar wordt een vaste hoeveelheid sproeiervloeistof op de ruit gespoten. Ik kende dit niet van de 307SW, daar werd de hoeveelheid bepaald door de duur van het geactiveerd houden van de schakelaar. De achterruitensproeier van de 308 - de hatchback uitvoering - is niet langer incontinent na het gebruiken van de ruitensproeier aan de voorzijdige. Bij de 307SW was dit wel het geval. Voor de toekomstige 308SW rijders hoop ik dat Peugeot dit ook voor de nieuwe SW heeft opgelost.

Het verbruik is nu stabiel op 5,2 l/100 km. Met uitschakelde airco (bedankt voor de tip, daar had ik niet aan gedacht) wordt dit 0,5 l/100 km zuiniger.

Ik kan niet wachten tot de zomerbanden over een paar weken weer gemonteerd worden. Het afrolgeluid van de winterbanden irriteert mij steeds meer. Ik controleer nu regelmatig de bandenspanning, om deze dicht bij de geadviseerde waarde van 2,4 bar te houden. Een lagere bandenspanning geeft een toename van het afrolgeluid.

Een ander irritatie puntje is de aanwezigheid van slechts één 12 volt power outlet tussen de voorstoellen. Bij de Parrot carkit is geen telefoonlader ingebouwd, dus het opladen van de telefoon moet met een los spiraalsnoer via de 12 volt aansluiting. Andere accessoires - zoals de Tomtom - zijn dan niet meer aan te sluiten. Nu kan zowel de GSM als de Tomtom wel even zonder laadsnoer, maar de Hyundai i30 van een collega heeft bijvoorbeeld wel twee 12 volt power outlets voorin.

Hoewel de auto regelmatig door de wasstraat gaat, heb ik onlangs weer eens tuinslang, emmer, spons en zeem gehanteerd. Met de hand is de auto goed te wassen, alleen jammer dat de achterzijde - naast de kentekenplaat - zoveel richeltjes heeft. Ook de grill en de voorbumper aan de grill zijde van de mistlampen zijn lastig schoon te maken. De binnenzijde van de auto - en daarmee bedoel ik met name de voorruit - is erg lastig te zemen. Wat staat de voorruit ver naar voren!
De stofzuiger laat zich makkelijk door het interieur leiden. Ondanks de hoge dorpels is alle vloerbedekking goed te bereiken met de stofzuiger.

Update 22-03-2008:
Gisteren is de auto voor de winterbandenwissel bij de bandenspecialist geweest. De Michelin Primacy Alpin zijn vervangen door de standaard Michelin Energy banden. Het afrolgeluid is hoorbaar minder met de zomerbanden.
Omdat ik wegens mijn werk met enige regelmaat in Duitsland rijd, heb ik een Umweltplakete aangevraagd bij Tüv Nord. Binnen twee weken werd de sticker opgestuurd. De Peugeot 308 1.6 HDiF wordt ingedeeld in Klasse 4. Ik vrees dat meer landen dergelijke initiatieven zullen ontplooien om verkeer uit hun steden te weren. Voor ieder land een aparte sticker gaat best in de papieren lopen, om nog maar te zwijgen over de optische vervuiling van de voorruit. Voorlopig is nu alleen de Duitse sticker op de voorruit aanwezig.

Update 17-06-2008:
De Peugeot 308 is gisteren voor de 20.000 km service beurt naar de garage geweest. Een extra aandachtspunt tijdens deze beurt was het verhelpen van olielekkage aan de voorzijde van de auto. De auto verloor af en toe wat druppeltjes olie bij de motor. Het olieverlies had geen merkbare invloed op het niveau op de peilstok. De lekkage is nu verholpen door de dealer. Met name de eerste generatie 308 1.6 HDiF’s lijken hier gevoelig voor te zijn, in een andere review van een 308 1.6 HDiF werd de olielekkage ook al vermeld. Goed in de gaten houden dus! De servicebeurt bracht verder geen bijzonderheden aan het licht.
Het verbruik na ruim 20.000 km is nu 5.0 l/100 km, dit is met ingeschakelde automatische airconditioning.

PROBLEMEN

Tot op heden zijn er geen problemen met de auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.