Peugeot 308 X-Line 1.6-16V VTi (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 X-Line 1.6-16V VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 21.000 km |
ERVARINGEN
- 21.000 km
28-04-2008
Na 22 maanden en 65.000 kilometer in mijn Peugeot 206, mocht ik een nieuwe leasebak in ontvangst nemen. Aangezien ik met mijn 206 regelmatig bij de garage stond, voornamelijk vanwege constant knipperende waarschuwingslichten, was ik op voorhand wat huiverig voor de keuze van de leasemaatschappij. Zou de beloofde 308 net zo’n problemenmagneet zijn als zijn voorganger, de 307? Oke, als lease rijder hoef je je geen zorgen te maken over de reparatiekosten. Maar ik zit er niet op te wachten om minimaal eens per maand mijn spaarzame vrije tijd in te ruilen voor een garagebezoek.
Nu ik de eerste 1000 kilometer onder mijn wielen door heb laten glijden, ben ik wat minder sceptisch. Oke, na 1000 kilometer is het wellicht iets te vroeg om te juichen. Maar de kwaliteitsbeleving van deze 308 is helemaal top. Fijne stoffen, en de afwerking is foutloos. En gooi je een deur dicht, dan hoor je een lekker vol geluid. Rijgeluiden? Zijn er nauwelijks! In stilte worden mijn medereizigers en ik vervoerd. De wagen ligt ook als een blok op de weg (niet gek gezien het hoge gewicht). Comfort? Prima. Goede stoelen, en met de verstelmogelijkheden van stuur en stoel is het voor mij niet moeilijk om een goede zitpositie te krijgen. Het uitzicht op de klokkenwinkel is fantastisch. Van buiten vind ik de 308 bepaald geen knappe jongen. Maar schoonheid zit van binnen, zo ook bij de 308. Wil je rust, ruimte, comfort en een interieur om je vingers bij af te likken, dan lijkt de 308 een prima keuze.
De auto doet me qua kwaliteitsbeleving aan de Toyota Corolla (1.6VVT) denken, die ik 2 jaar geleden als voorloper heb gereden en waar ik dikke vriendjes mee ben geworden. Alleen qua versnellingsbak kan de 308 niet tegen zijn Japanse concurrent op. De bak heeft lekkere korte slagen, maar het schakelt wel wat gevoelloos. Een krachtpatser is de 120 PK sterke motor niet, en de wegligging is niet buitengewoon sportief. Ook wat dat betreft doet de 308 me aan de Corolla denken. De motor doet uiterst geciviliseerd zijn werk. En als je het gaspedaal goed in trapt, en de motor op toeren houdt, dan zijn de tussensprintjes van een zeer acceptabel niveau. Ook het weggedrag is neutraal. De 308 is echter duidelijk geen racemonster. Nee, het lijkt me meer een kilometervreter die zijn passagiers op comfortabele wijze naar hun bestemming brengt.
Goed, de 308 heeft dus een prima eerste indruk op me gemaakt. Maar op de lange termijn moet hij zich nog bewijzen. Ik meld het als er zich problemen voor doen.
27-07-2008 (12.000 km)
De eerste 12.000 kilometer zitten er op. Mijn aanvankelijke scepsis is nog niet helemaal verdwenen. Immers, wat is 12.000 kilometer op een autoleven? Maar de 308 heeft de afgelopen 3 maanden een uitstekende indruk achtergelaten. Of beter gezegd: hij heeft me op geen enkel punt teleurgesteld.
Waar kwam ook al weer mijn scepsis vandaan? Vanwege de reputatie van zijn voorganger. De 307, en dan met name van de eerste lichting, was een problemenmagneet pur sang. Hoe goed is deze 308? Welnu, ik lees wel eens berichten over hikkende motoren, bij koude start en filerijden. Daar heb ik gelukkig nooit last van gehad. Sowieso heeft de 308 me nooit in de steek gelaten. Goed, het is nog te vroeg om te juichen. Pas na 3 jaar of 100.000 kilometer kun je een echt goed oordeel geven over de betrouwbaarheid van een auto. Maar de algemene indruk is goed. Deze auto voelt in alle opzichten oerdegelijk aan. Terecht of niet terecht: ik heb het gevoel in een kwaliteitsauto te rijden. Dat gevoel is al heel wat waard.
Goed, dan het rijden: de Peug is ook met ingereden motoriek geen snelheidsmonster. De wegligging is ronduit gemoedelijk. De 308 doet geen gekke dingen maar laat zich niet als een sportwagen besturen. Daarmee voldoet hij precies aan mijn persoonlijke behoeften. Het voorgaande geldt voor motor en versnellingsbak. De 120 pk 1.6 liter krijgt de 1400 kilo wegende auto goed in beweging. Maar wil je een stoplichtsprintje winnen, dan moet je toch echt met een andere auto aan de start verschijnen. Gemoedelijk en confortabel, dat is de 308 pur sang. Goede stoelen, en een prima zit achter het stuur. De zitting had wellicht iets langer gemogen, maar ik heb dat zeker niet als hinderlijk ervaren.
Het rijden met een caravan gaat de Peug ook goed af. De afgelopen 3 weken ben ik met mijn toekomstig echtgenote en een caravan van (onbeladen) 700 kilo op pad geweest en ongeveer 3500 kilometer gereden. De 308 vormde een prima combinatie met de trekhut op wielen. Daarbij wel de aantekening dat we niet de bergen hebben opgezocht. Bij de enkele heuvel die we tijdens onze trektocht door Duitsland tegenkwamen, moest de 308 er hard voor werken om de snelheid er in te houden.
Verbruik. Gemiddeld genomen zonder caravan: 1 op 14. Ik maak veel snelwegkilometers, 125 per uur op de teller. Met caravan, 90 kilometer per uur en cruise control op de autobaan, afhankelijk van de wind tussen de 1 op 10 en 1 op 11. Hoewel je geen zuinigheidswedstrijd met deze auto zult winnen, zijn dit acceptabele cijfers.
Kortom: het rijden met de 308 heeft me tot nu toe veel plezier opgeleverd. Of het plezierig blijft? Ik houd jullie op de hoogte.
30-10-2008 (21.000 km)
Sinds de laatste update ben ik 3 maanden en 9.000 kilometer verder. En ik ben bang dat ik een saai verhaal te vertellen heb. Mijn 308 is tot op heden een probleemloze metgezel. In de afgelopen 3 maanden ben ik 1 keer bij de garage geweest, dit voor het bijvullen van de ruitenwisservloeistof en de olie. Verder nul komma nul problemen en heel veel plezier. De Peug is comfortabel, groot genoeg voor 4 volwassenen en uitstekend afgewerkt. Los van de afwerking is het interieur mooi vormgegeven en uiterst praktisch ingedeeld. Alleen de bekerhouders bevinden zich onder het uitschuifbare gedeelte van de centrale armsteun. Dat had wel iets handiger gekund, Peugeot. Maar dit is ook echt het enige dat ik verzinnen kan. Er zullen vast auto\'s zijn die scherper sturen, beter gemotoriseerd zij en een sportievere wegligging hebben. Maar ik zit daar persoonlijk niet op te wachten. Als mijn 308 in de toekomst zo betrouwbaar blijft als in de afgelopen maanden, dan ben ik autorijdenderwijs een gelukkig man.
PROBLEMEN
- 21.000 km
28-04-2008
geen.
27-07-2008
geen.
30-10-2008
geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.