Peugeot 308 X-Line 1.4-16V VTi (2008)

autoreview

Peugeot 308
Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308

Signalement

Uitvoering308 X-Line 1.4-16V VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst21.050 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb sinds 28 februari 2008 een mooie nieuwe zwarte peugeot 308 x line, business pack 1.4 vti. Ik rijd zelf in de auto als particulier. Ik heb de wagen de eerste 3000 km eerst rustig ingereden en toen ging er een half litertje olie in, vanwege het inlopen van de motor. De olie kreeg ik zonder problemen van de dealer zonder kosten. Er staat nu 8200 km op en er is verder nog geen olieverbruik. Het inhouden van de motor of stotteren bij o.a. filerijden zoals de 1.6 vti motor herken ik niet bij de 1.4 vti motor. Ik zeg er wel bij, dat ik een zeikerd ben als iets niet in orde is. Ik rijd zelf op 17 ìnch velgen met 225/45R Michelin Primacy banden en het rijdt prins heerlijk. Ik rijd pittig door bochten of over rotondes en je merkt duidelijk verschil dat de auto lekker stabiel en als een blok op de weg ligt.

Ik heb bewust niet gekozen voor een duurdere uitvoering van de 308 ivm. de kosten die je weer anders hebt met de autoverzekering. Alle extra die ik erop heb gedaan vallen daarbuiten.

Ik heb bewust gekozen voor de 1.4 vti omdat ik anders te veel prenten zou kunnen krijgen wegens te hard rijden. Je merkt het minder snel als je te hard gaat.

Ik heb daarnaast gekozen voor de business pack met cruise control, bluetooth carkit en de geluidsinstallatie. Zalig die cruise control, vooral in de 80 km zone of als je lange afstanden rijdt.
Mijn telefoon geeft alleen niet de namen door, die bij de telefoonnummers horen die je dan op je scherm hoort te krijgen. Tevens moet ik mijn Samsung iedere keer aanmelden om die te verbinden met de carkit. Soms vergeet je dat dan en dan vraagt mijn telefoon niet meer om de verbinding met de Peugeot. Of dit nu standaard hoort, hoor ik graag van andere peugeot rijders die dit lezen.

De geluidsinstallatie is redelijk, het is wel beter dan in de 207 maar voor de prijsklasse van de auto had ik beter geluid verwacht.

Wat me tegenviel toen ik auto bestelde was dat er geen mistlampen standaard op de auto zit op de x line en dat ik hiervoor niet door de verkoper was gewaarschuwd. Ik vind het nog steeds misleidende reclame in de folder. Als extra bijbestelling vanuit de fabriek zou het 100 euro minder kosten dan als je het later bij de dealer zou laten plaatsen. Ik heb het wel besteld en laten plaatsen omdat ik de twee zwarte kapjes afbreuk vind doen van de auto aan de voorkant.

Ondertussen heb ik mijn auto wat gepimpt met een spoiler, deze was ook anders dan in de folder stond, maar wel meer uitstraling heeft deze spoiler. Een korte antenne die normaal op de 607 zit en de stootlijsten heb ik in kleur besteld en erop laten plaatsen want met een zwarte kleur zie je gewoon een lelijke grijze onderbreking. De stootlijsten hadden van mij wat minder groot op de deuren mogen zijn.

Al met al rijdt de auto zalig en doet de auto weinig onder voor de 1.6 vti motor.
Ik merk wel op de rijksweg als je wilt inhalen of snelheid wilt maken dat je dat beter rond de 4000 toeren kunt doen.

Het gecombineerde gebruik ligt rond de 1 liter op de 14 km, ik vind dat netjes en als je grote afstanden rijdt dan ligt het rond de 1 op 15 km. De boordcomputer komt redelijk goed overeen nadat je getankt hebt met gemiddeld gebruik.

Over een paar weken komt er bij mij een gastank in de auto. Het schijnt dat Peugeot alleen teleflexgfi accepteert en geen Vialle of Eurogas qua merk. Ik ben benieuwd waarom bijvoorbeeld Eurogas niet gehomologeerd wordt terwijl het een specialist is in Franse merken en Renault en Citroen wel. De fabrieksgarantie blijft intact en de C4 van citroen heeft de zelfde motor als de 308.

De stoelen zitten echt zalig en ook met grote ritten krijg je geen last van je rug. Ook al ben ik 1,91 meter lang. Mijn achterpassagier moet minder lang zijn, want die zit anders niet zo lekker met lange afstanden.

Voor de echte peugeot rijders zie je heus wel duidelijke verschillen met de 307 en de 308 behalve de voorkant. Kijk naar de zijkant. De achteruit is minder hoog en loopt schuin omlaag naar de voorkant toe t.o.v. de 307. Wat ik mooi vind aan de XT en de Feline is de achterbumper met diffuser. Jammer dat dat niet bij de goedkopere modellen zit, dit zorgt er mede voor dat je goed kan zien dat de auto anders is dan het vorige model.

PROBLEMEN

Tot nu toe heb ik verder geen problemen gehad. Het enige wat me opvalt is dat het koelwater iets terugloopt. Verder is er na 3000 km een half litertje olie bij gegaan.

eerste ervaring met LPG gas

  • 21.050 km

Sinds 20 augustus rijd ik op autogas van teleflexGFI
(voormalige AG). De auto rijdt heerlijk op autogas.Ik heb nu bijna 9000 kilometer weg met gas. Ik merk wel dat hij best veel benzine verbruikt voordat de auto op bedrijfstemperatuur van 30 graden Celsius is. Ik heb de laatste 1200 km 9 liter benzine verbruikt voor de koude start. Ik vind dat best veel. Bij warmer weer tussen de 10 en 20 graden Celsius verbruikt de auto tussen de 5 en 6 liter per 2300 km. Dat vind ik normaler. Wie rijdt er zelf trouwens met een 1.4 16V Vti motor op gas. Misschien dat hij zijn ervaringen kan delen. Wat opvalt dat bij een koude motor bij de overgang van benzine naar gas je een lichte voelbare schokje merkt. Dit voel je niet als je eerder op de dag de auto al eerder hebt gebruikt. Is dit normaal of niet? Ik heb er tot nu toe nog geen goed antwoord op gehoord van de gasinbouwer/dealer. Wie kan daar zijn of haar mening over geven?

Eind vorige maand heb ik de tussencontrolebeurt gegeven van 16000km omdat ik anders het tweede jaar geen garantie meer heb. Dit stond in het aankoopbewijs van de dealer die ik later opgestuurd kreeg. Dit kan toch officieel niet gezien de Europese wetgeving? Ik heb erbij gestaan wat het inhield, deze beurt is een pure gelduitklopperij beurt. De monteur kijkt met een lampje in de motor en naar de verlichting(5 minuutjes werk) en de auto gaat nog geeneens op de brug. Volgens de specificatie van een tussencontrolebeurt moet dit allemaal wel. Ook is de boordcomputer niet aan de diagnoseapparaat geweest, wat ook hoort volgens de specificaties. AL met al is de conclusie, ga pas voor het eerst voor een beurt bij 30000 km. Controleer per 7000 km zelf of je olie en koelvloeistof in orde is. Mijn 308 slijt ook erg snel banden. Ik heb 17 inch Michelin Primacy banden er onder en er was al aan de voorkant 2.5 mm van de 8 mm af. Terwijl deze banden juist bekend staan als slijtvast staan. Heeft deze 308 dezelfde kuren als de 307 in het begin met een hoge slijtage aan banden? Wie heeft daar meer last van met zijn/haar peugeot 308 met 17 inch velgen? De banden houd ik 1 keer per 2 weken op spanning. Mijn auto kraakt trouwens als ik in een bocht een drempel afgaat. Het nadeel is dat dit niet te achterhalen is waar het lichtjes kraakt. Bij de dealer hebben ze er aan de onderkant naar gekeken maar het lichte kraken blijft. Wat ik raar vind is dat er nergens melding van gemaakt wordt op de papieren. Ik moet maar terug komen als het erger wordt. Is dit een manier om er als dealer van af te komen?

In augustus en september heb ik ook last gehad van diefstal en vernieling. In augustus hadden ze mijn achteruit ingeslagen en een lichtmetalen velg gestolen. Aan de voorkant zijn ze toen ook bezig geweest met het stelen van een velg maar gehinderd. Gevolg van dit alles was, ingezakte dorpel achter van de krik, krassen op de achterklep, lichtmetalen velg weg, auto weg moeten laten slepen, 1 week mijn auto kwijt en een schade van bijna 3000 euro.
Dit is allemaal bij mij voor de deur gebeurd, maar dan ´s nachts.
Op woensdag 11 februari 2009 breng ik mijn auto weer naar de dealer. De klep had na de reparatie allemaal blaasjes en spikkeltjes. Dit moet opnieuw gespoten worden.

Een maand later was het weer raak, toen hadden ze op mijn achterdeur een kras van 40 centimeter gezet. Deze kras is niet wegpoetsbaar en moet overgespoten worden. Kosten hiervan 800 euro. Hier werd ik niet vrolijk van.

De auto rijdt in het algemeen heerlijk en lekker goedkoop op gas. Ik heb nog geen klachten gehad sinds ik ermee rijd(even afkloppen).De gasinstallatie werkt goed bij het koude weer van -10 Celsius.
Let op!! De auto verbruikt per 8500 km ongeveer 0.5 l tot 0.75 liter olie!! Hier moet je echt rekening meehouden!
De geluidsinstallatie vind ik niet echt denderend in zo´n dure auto. Bij de volumeknop op 10 gaan de boxen al vervormen. Ik overweeg om zo´n upgrade te nemen in de auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.