Peugeot 308 SW XT 1.6 HDiF 110pk (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW XT 1.6 HDiF 110pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 121.000 km |
ERVARINGEN
- 20.200 km
--20.200 update --
Na ruim 20.000 km kom ik erachter dat toch wel weer een juiste keuze is gemaakt. Zoals de laatste autoweektest tegen een aantal concurrenten moet ik onderschijven dat het dashboard fraai is en blijft, niet alleen qua look maar ook qua materiaalgebruik. Tot op heden hoor ik ook nergens rammels zoals velen verwachten.
De 1.6HDIF voldoet in mijn beleving méér dan genoeg, geen sprinter maar zeker geen slak. De 1 op 20 tot 1 op 21 is echt haalbaar met een gedoseerde rechtervoet.
Nu met de winterbanden erop (Michelin en vredestein) merk je dat die banden wel iets meer lawaai maken.
Bruikbaarheid van de auto is enorm, vooral de losse achterruit komt soms erg handig uit. Sfeerverlichting binnen maakt het nu met de korte dagen elke keer weer een feest in het donker te rijden.
Zitpositie zou wat mij betreft gewoon een knop mogen zijn voor de stand van de leuning, niet dat ie slecht in te stellen is maar toch.
Verder als 1 van de weinige kritiekpunten; bij regen loopt er behoorlijk wat water over de zijramen ... via de voorruit.
-- 0 km --
Na 3,5 jaar gereden te hebben in een 307SW 1.6 HDIF en ruim 150K km verder die vrijwel probleemloos verlopen zijn, heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een pre-drive te doen met een 308SW in breukelen.
Half april er naar toe gereden waar helaas alleen maar een 308SW 2.0HDIF aut. stond, waar ik eigenlijk een 1.6 wilde proberen.
Ondanks de \"verkeerde motor\" toch maar besloten een 308SW te gaan bestellen... waarom : wat een stilte t.o.v. de 307 (was geen herriebak maar verschil wel duidelijk). Je merkt ook duidelijk dat er stappen vooruit gemaakt zijn.
Ondanks niet gereden toch de 1.6HDIF besteld, hoewel bepaalde autobladen deze motor \"te klein\" vonden. Nu deze wagen 5 weken in het bezit is en ruim 6000km verder is (dankzij een vakantie) kan ik de 1.6 HDIF toch iedereen aanbevelen. Meer dan voldoende trekkracht (ook in de bergen) ondanks het hogere gewicht.
De wijziging van 5-bak naar 6-bak is misschien wel de beste keuze die peugeot ooit heeft gemaakt; deze bak is prettig en schakelt uitstekend.
Hoewel 6-bak, gezien de aantal toeren bij 120 (2200) noem ik het een 5,5 bak maar het voelt en rijdt prima.
De stoelen dan .... daar moest ik even aan wennen.... met wat meer verstelmogelijkheden wat lastiger om de juiste positie te vinden, maar als ie gevonden is dan zit ie uitstekend.
Zoals eerder gemeld.... de stilte in het interieur voelt alsof je in 2 klassen hoger rijdt. Gevoel met de weg is prima, hoewel het stuur ietswat vaag is in de middenstand. Remmen voelen erg veilig en bochten kun je ook erg hard pakken !
Overigens zijn ze in FR slim geweest om naast de regensensor ook nog steeds de interval erin te houden, heeft iedereen wat voor de lastige omstandigheden.
De sfeerverlichting s\'avonds (ledverlichting op de pook) en witte platen met rode ringen geven een gevoel van veel luxe in het interieur (XT versie). De kleur gris shark geeft een chique uitstraling.
Niets te mekkeren dan ? nee eigenlijk niet, of het moeten de wat kleinere laden onder de stoel zijn of de voorruit die net wat verder lijkt doorgetrokken, zodat je als bestuurder niet meer uit het glazen dak omhoog kunt kijken. Ook jammer is dat het dashboardkastje wat kleiner is uitgevallen.
PROBLEMEN
- 20.200 km
na 20K : nog steeds niets ...
Niets... hij rijdt perfect, doet wat ie moet doen : vervoeren van mensen en veel rommel op een uiterst comfortabele manier.
update 30000km
- 30.000 km
--- UPDATE 30.000Km
Zojuist terug gekomen van de wintersport met veel sneeuw en lage temperaturen.
De eerste dagen elke nacht tussen -15 en -20 gehad, en jawel, ook de 308 HDIF heeft een voorgloeilampje. Deze bleef 3 sec. aan waarna je kon starten ... en ook dan kom je er weer achter dat de koude loop veel fraaier en rustiger is dan een TDI bv.
Verder ruim 2000km afgelegd met skibox en weer vielen de verbruikswaarden mee; 5,6L/100Km bij gemiddelde van 108KMH; bijna 1 op 18 dus.
Jammer is dat de skibox net weer aan de achterzijde oversteekt waardoor kofferdeksel en ruit net niet open kunnen.
Ook na koude en warmte wissel is er nog steeds geen kraakje of piepje waar te nemen in deze auto. Tractie van de michelin winterbanden op de voorzijde vond ik minder (qua beleving) dan de vredesteins die ik eerder had.
Wat jammer is, is dat het ruitensproeier niveau niet gemeld wordt als ie leeg of bijna leeg is; zeker met gezouten snelwegen.
Update 40290 km
- 40.290 km
Zo, vandaag maar weer eens op de garage gestaan ... in positieve zin ... voor een 40.000 beurt. Voor het oliepeil hoef tie er niet naar toe, daar zat nog meer dan genoeg in...kortom gewoon regulier beurtje.
Paar weken geleden opgemerkt dat de rubber rond de appart te openen achterruit niet netjes sluit en zelfs op 3 plaatsen kleine scheurtjes vertoond. Toen werd al geconstateerd "was bij de 207 in het begin ook...kwestie van een nieuw rubber". Kortom, vandaag met de beurt gehoopt op een nieuw rubber (niet dat ie lekt of zo maar het ziet er gewoon niet netjes uit), blijkt dat er een complete nieuwe achterruit in moet ! Lijkt me dure actie voor peugeot als dit vaker gaat voorkomen. Einde van het liedje is dat ie er wel een keer voor terug moet, nm niet op voorraad.
Verder rijdt ie nog steeds als een zonnetje, verbruik nog steeds op ongeveer 5,2 tot 5,4 / 100km bij zeker geen slome maar wel anticiperende rijstijl.
Minpuntjes ?? nee eigenlijk nog steeds niet. Geen storingen of oplichtende lampjes...over lampjes gesproken, er staat altijd verlichting aan, nog niets stuk. Alles werkt gewoon zoals het hoort, en de afwezigheid van rammeltjes of kraakjes merk je tijdens alle stille ritten. Hij blijft gewoon ontzettend stil met die 6-bak.
Nog steeds jammer dat er geen sensor op de ruitensproeier reservoir zit. Elke keer als je hem echt nodig hebt is ie leeg.
Nu het weer wat warmer wordt, merk je wel als je het dak dichtdoet dat het bij instappen na een dag werk wat minder bakken is. Overigens de airco kan het wat mij betreft prima bijbenen, en is eenmaal op temperatuur keurig op plaatsen aan het blazen waar je er geen last van hebt. Kortom je kunt over een echt "klimaat" spreken.
Met de kleur GRIS SHARK ben ik nog steeds in mijn nopjes, je ziet er niet snel veel vuil op, en als ie gewassen is, is het elke keer weer een sjieke verschijning.
Update 49000km
- 49.000 km
Net weer terug van een stevige rit door de bergen, zonder aanhanger of dakkoffer, maar keurig de bak volgeladen, kinderen erbij en rijden maar.
Na ruim 2400km een gemiddelde van 5,3 / 100km met gem snelheid van 74 p/u (daalt hard in de bergen).
Onderdeel van dit aantal km was de terugreis, van 930km met een gemiddelde van 4,9 / 100km en gem. snelheid 98 kmh (helaas door de vele werkzaamheden onderweg).
Kortom, met deze 1.6 HDI is het niet erg moeilijk om 1 op 20 te rijden.
Ik zal wouter bos eens even een briefje sturen of ik ook in de 14% bijtelling mag plaatsnemen.
Verder na 49000 nog steeds geen klachten, rare dingen of overmatige slijtage. Ja toch wat : de matten zijn van waardeloze kwaliteit.
Update 60.000
- 60.150 km
Auto rijdt als een zonnetje, het verbruik lijkt nog verder te dalen naar soms tussen 1 op 20 en 1 op 21.
Laatste tijd wat schurend geluid gehoord linksvoor met remmen.
Vandaag met de 60K beurt geconstateerd dat dit een versleten remschijf is; vind ik persoonlijk wel snel, en had eigenlijk eerder verwacht dat de remblokken aan de beurt waren, maar dat ik daar ook een melding op de display voor zou krijgen.
Verder met de 60K beurt geen bijzonderheden... de af fabriek Michelin Enerysavers met nog zeker profiel voor de komende 30.000KM zijn verruild voor een setje wintersloffen...net op tijd gezien de weersvooruitzichten.
Ook is op mijn verzoek een update van firmware voor de onboard bluetooth module gedaan, gezien het feit dat deze soms de radio ophangt en gesprekken nodeloos beeindigt. Ik hoop dat dit smetje er nu uit is.
Eigenlijk, als je het goed bekijkt, tot op heden een "no nonsens" auto, die voor mij nog geen echte problemen kent, geen rare fratsen uithaald met electronica en mij nog nooit heeft teleurgesteld.
Hij doet wat ie moet doen, en de 1,6 HDI geeft me geen enkele keer het gevoel veel tekort te komen (wat ik vandaag met een benzine 1.6 3008 wel had). Het ding blijft gaan als de brandweer, loopt fraai, ook als het koud is; is stil en blijft dat ook (binnen en buiten) en blijft mooi laagtoerig dankzij de 6-bak.
Update 90.000
- 90.000 km
Nu 2 jaar oud de balans eens opmaken.
Wat ging er allemaal mis in die 2 jaar:
- achterruit rubber sluit slecht aan
- bluetooth carkit heeft met enige regelmaat de radio "opgehangen"
- Enkele lampjes (met name H7 en 21/5W zijn gesneuveld)
- de matten zijn van waardeloze kwaliteit
Kortom, een kleine lijst eerder in de sfeer van onvolkomenheden.
Dit zijn zaken die opvallen:
Stoelen/bekleding
Er zijn mensen die over de stoelen / bekleding klagen, met name over slijtage. Geen spoor van te bekennen in deze auto. Alle stoelen zijn nog in onberispelijke staat, zelfs met het grut op de achterstoelen in de van kunststof omgeving kinderbakkies, waarvan ik af en toe denk... dit is niet goed voor de stoel. Meerdere malen wisselen de stoelen van positie, dan voor een verhuizing en dan maar weer eens voor zakelijk gebruik.
Verbruik
Zojuist weer met de vouwwagen (ik weet het, het zijn geen zware dingen) maar eens op en neer naar het fantastisch natte Oostenrijk gestuurd. In veel reviews over zuinige volkswagens en andere 14% bijtellende gedrochten, lees ik dat de zuinigheid tegenvalt. Mijn verbazing met deze 1.6 HDIF blijft hoog...zelfs met aanhanger en volle bepakking 5,2 L/100km gemiddeld over 2200km, met een gemiddelde snelheid van 99KM/h.
Jammer dat hierdoor geen 20% of 14% in het vooruitschiet ligt... jammerjammer.
Wel valt op dat nu na 90K een "koude" start wat meer herrie teweeg brengt (met name buiten).
Electronica
Tot op heden heeft zich geen enkel lampje of tekst in de display noodzakelijk of per ongeluk getoond, ja een keer bij een band met spijker....de bandenspanningscontrole deed zijn werk dus keurig.
Ja, de bluetooth kit heeft tijden de radio opgehangen. Na een laatste update is dit nooit meer voorgekomen.
Banden
Over de banden kan ik kort zijn, het zijn nog steeds de originele michelin energy savers, zowel voor als achter. Ik heb wel het idee dat ze nu langzamerhand anders slijten, ze lijken meer lawaai te maken. Wel is 2 keer een set winterbanden gebruikt voor in totaal 20K km.
We gaan maar eens rustig op naar de 100K.
Update ruim 1 ton
- 101.000 km
Het wordt erg eentonig.
De 100K beurt leverde geen opzienbarende zaken op.
Dat heet dan een normale beurt, met olie en dat soort zaken.
Remblokken vervangen en de voorbanden zijn een beetje op.
Maakt niet uit aangezien de wintersloffen er weer op gaan.
Al met al denk ik ongeveer zo'n 65.000 reele km's gereden te hebben op de Michelin Energy voorsloffen.
De achtersloffen kunnen nog een hele tijd mee.
Alleen net, een dag nadat ie op de garage is geweest, springt er net weer zo'n H7 lamp naar de knoppen.
Bij vele reviews lees ik dat ze regelmatig vervangen moeten worden bij vele merken, zo ook bij deze SW. Denk dat het de 3e of 4e set is.
Wederom naar de Dealer
- 121.000 km
De titel doet het ergste vermoeden, echter .... gewoon maar weer een beurt. Een grote wel te verstaan.
Diverse zaken vervangen, zoals multiriem en wat vloeistoffen.
Tevens de wintersloffen maar retour slaapzaal gestuurd.
Enige wat me laatste tijd zelf opviel, was denk ik de werking van het roetfilter vs het verbruik. Paar dagen terug, continue 120 op CC, en verbruik van 4,4-5,0 op 100km, wat laatste tijd normaal is. Echter op gegeven moment voor een minuut of 4 tussen de 6,8 en 9,0 zonder iets te merken tijdens het rijden. Moet dus het roetfilter geweest zijn wat me nog niet eerder ooit is opgevallen.
Verder nu de zomersloffen er weer op liggen, die zijn toch echt stiller.
Helaas verder geen bijzonderheden. Hij blijft maar gaan. Het gemiddelde verbruik over de afgelopen bijna 7000 km is 5,4 /100, waarin vakantie met skibox en vrij veel file. GEmiddelde snelheid hierbij 70KMH. De 1.6HDI blijft een fijne motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.