Peugeot 308 SW Blue Lease Premium 1.2 PureTech 130 (2018)

autoreview

Peugeot 308 SW Blue Lease Premium 1.2 PureTech 130 (2018)

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease Premium 1.2 PureTech 130
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst31.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 31.000 km

Er is ongelooflijk veel keuze in dit segment. Zelf heb ik de keuze teruggebracht tot enkele merken en types die mij aanspraken en passen qua ruimte en prijs. De kandidaten waren een Nissan qashqai, een Renault (grand) scenic of megane estate of een Peugeot 308 sw of 3008.
Het was een voorwaarde dat de auto een benzine motor in combinatie met automaat zou hebben. Dit betekende dat de Renault scenic af viel. Ook wilde ik een auto met een beetje pit hebben. De Renault megane 1.2 EDC was met automaat aanzienlijk trager dan met handbak. Dit gold ook voor een Nissan qashqai met CVT. Ik had veel positieve berichten gelezen over de combinatie van de 1.2 THP in combinatie met eat6 automatische versnellingsbak dus de keuze was tussen de 308 SW en 3008. Wat uiteindelijk doorslag gaf was dat de kofferbak van de SW toch een stuk praktischer is. Een racefiets frame past gemakkelijk in de kofferbak van een SW en niet in die van de 3008.
Proefritten heb ik niet gemaakt. Ik had al eens gereden in een 130pk 308 sw toen het eind van het contract van de golf variant in zicht kwam en die indruk was positief. Mijn ouders hebben een 1.2 THP 110pk eat6 in een Peugeot 208 dus de automaat had ik ook al een beetje leren kennen.

Zodoende dus deze Peugeot 308 SW 1.2 THP 130pk eat6 besteld in blue lease premium uitvoering. De bestelde kleur was dark blue metallic. Deze kleur zit bijna tegen zwart aan. Als opties nog gekozen voor dakdragers, een trekhaak, dodehoek waarschuwing en lane departement warning, two tone 16 inch 'Jade' velgen, windgeleiders voor de voorste zijramen (hopelijk wat minder turbulentie bij rijden met open raam), zonneschermen voor achterin, keyless entry, een dvd speler en lederen bekleding in combinatie met stoelverwarming van Alba in de kleur titanium grijs. Dit zou mooi contrasteren met de donkere lak (was de bedoeling). Voordeel is dat de meerprijs niet meetelt in de bijtelling. Nadeel is dat het na aflevering ingebouwd moet worden en eerder duurder dan goedkoper is in vergelijking met af fabriek lederen bekleding. Ook heb ik de indruk dat het net even wat minder strak om de stoel zit. Bijvoorbeld aan de onderzijde van de hoofdsteunen.
De Peugeot biedt heel veel waar voor het geld. Alle uitvoeringen zijn goed uitgerust, maar deze luxe premium variant is gebaseerd op de allure en komt standaard al bijna niets te kort. Automatische airco, glazen dak (kan niet open), cruisecontrol en tempo begrenzing, een mooi infotainment systeem met navigatie en DAB+, een achteruitrij camera, parkeersensoren voor en achter, donkere ramen achterin, regensensor, automatisch groot licht. Hij heeft het allemaal en nog meer.

Na ruim een half jaar wachten was hij er dan eindelijk. Het duurde zo lang omdat lease offertes bij 2 partijen worden uitgezet, en daarna de fabriek aangaf dat er een vertraging op de levering van specifiek dit type motor was. Toen hij afgeleverd was moest het leer nog ingebouwd worden en toen dat gebeurd was wilde de leasemaatschappij het nieuwe kalender jaar afwachten.

Bij aflevering bleek dat de dealer de verkeerde kleur besteld had bij de fabriek. blue Magnetik in plaats van dark blue metallic :(. Ook zaten er de standaard Zyrcon 16 inch velgen onder in plaats van de bestelde Jade velgen. Tenslotte zaten ook de bestelde luxe kentekenplaten er niet op. Gaat lekker allemaal. Later zijn alsnog de juiste velgen en nummerplaten gemonteerd en is de verkeerde kleur gecompenseerd.

Hoe bevalt de auto?
De kleur kan de auto niet aangerekend worden. De auto zelf bevalt eigenlijk wel heel erg goed. De auto voldoet volledig aan mijn verwachtingen en overtreft ze zelfs een beetje. De motor versnellingsbak combinatie is heerlijk. Je hoort dat er een driecilinder aan het werk is, maar aan kracht komt deze niets te kort en schakelen gaat heerlijk soepel. De bak is afkomstig van het Japanse Aisin, en volgens internet is deze bak ook in alle volvo V60 en S60 modellen te vinden bijvoorbeeld. Hij kent 6 verzetten, en dat is genoeg. Op cruise snelheid op de snelweg is het toerental lekker laag en hij reageert niet erg nerveus op gaspedaal wisselingen. Onze bmw heeft een automatische bak met 8 verzetten die misschien nog net even soepeler schakelt, maar wel wat nerveuzer is. Die blijft op en neer schakelen als je je snelheid even aanpast. Recent is trouwens de EAT6 bak vervangen door een EAT8 bak. Gevolg is dat CO2 gestegen is naar van 106 naar 119 bij gelijke prestaties. De versnellingsbak 'knijpt' de motor niet. Dit is nog wel eens mijn ervaring geweest met de (vroegere?) DSG bak van VAG auto's. Die schakelen zo ver op dat de motor hoorbaar te laag in de toeren komt. Het start stop in combinatie met een automaat is wennen. 1 sec stilstaan is afslaan. Soms slaat het nergens op. Het kan afgezet worden gelukkig. het verbruik zit gemiddeld aan de goed kant van 1 op 15. Net als bij de VW golf 1.2 tsi die we eerder hadden. Wat helpt is dat deze auto zo maar meer dan 100kg lichter is dan een vergelijkbare focus wagon.
In de praktijk gaat het richting de 7 liter per honderd kilometer als je ook regelmatig korte stukjes rijdt, en richting de 6 liter als je veel snelweg rijdt. Prima. Goed voor het milieu, de portmonnaie en de actieradius. Naar de wintersport met een lel van een dakkoffer en daar waar het kan en mag met 150km/uur stijgt het naar gemiddeld 7.8. Best goed al zeg ik het zelf. En de motor geeft ook dan niet het gevoel te kort te komen.

De vering is erg comfortabel. Vergelijkbaar met de golf variant die we eerst hadden. Zachter en soepeler dan de focus die we ook hebben gehad, maar weer wat straffer dan de scenic. Die ford was weer wat dynamischer, zonder hard te worden. De besturing is heel direct. Even wennen, maar daarna erg prettig. De draaicirkel is kleiner dan die van de scenic. Scheelt niet veel maar kan net 1x steken schelen.
Het kleine stuur met de meters er boven bevalt mij goed. Ik zeg niet 'beter dan conventionele opstelling', maar ik heb er ook geen hinder van.
Het lane departure systeem is (voor mij) bijzonder. Het zat geloof ik bij de dode hoek waarschuwing. Anders had ik het waarschijnlijk niet gekozen. Door zachtjes middels stuuringrepen te corrigeren 'duwt' het je terug op je baan. Werkt erg mooi. Soms waan je je in een deels autonoom rijdende auto. Ware het niet dat na 5sec hij gaat piepen als hij merkt dat je zelf geen stuurwielinput meer geeft. Soms snapt hij het even niet meer. Een spitstrook waar soms uitvoegstrooklijnen schuin over de rijbaan lopen ziet hij dan als een gevaarlijke situatie. Ook dit systeem kan uit, maar vooralsnog vind ik het wel vermakelijk en prettig. Beter dan een schelle piep als je de lijn raakt zoals in de vorige scenic.

Dode hoek waarschuwing is fijn omdat de spiegels van deze auto niet sferisch zijn (gekromd aan de buitenzijde). Met sferische spiegels had je het waarschijnlijk niet nodig gehad.

Bij de facelift is het infotainment systeem aangepakt. Dit werkt intuïtief (ik pak er uit principe liefst niet de handleiding bij). Alleen het regelen van het volume van de gesproken instructies Kostte even tijd voordat ik het door had. Het dashboard is super clean, met weinig knoppen. Er wordt nog al eens commentaar gegeven dat je voor het bijstellen van de temperatuur eerst op de klimaat knop moet drukken van het informatiesysteem, maar dat doe ik hoogst zelden. (20-21 graden, klaar). Alleen airco uit en aan zetten doe ik met enige regelmaat.
Puntje van kritiek is de afleesbaarheid van de snelheidsmeter. Het is schatten of je nu 72, of 75, of 77 rijdt. Ik vertrouw op de digitale snelheisweergave tussen de klokken.
Een achteruit rij camera zit er ook op. Hij kijkt naar achter maar extrapoleert dit ook naar een soort van beeld alsof je vanaf boven de auto naar beneden kijkt. Werkt wel. Alleen in het donker schiet de lichtgevoeligheid van de camera een beetje te kort.

Problemen heb ik nog niet echt gehad. Zag wel dat de achterklep (net) de lak van de bumper raakt bij sluiten. Mogelijk is de bumper gedemonteerd bij bevestiging van de trekhaak? Moet bij de 1e beurt maar even naar gekeken worden. En de rechter buitenspiegel heeft wat speling (glas). Dit is onder garantie gerepareerd.

Inmiddels 77.000 km op de teller. Enige probleem was dat na de voorlaatste beurt er olievlekken op de oprit lagen. Opmerkelijk genoeg hadden met ouders met hun 208 (zelfde moror/bak) dit ook en dat bleek een niet vervangen pakking van de olie plug te zijn. Afspraak gemaakt bij de garage en zelfde probleem. Zuinigheid peugeot onderhoud protocol? Nadien geen lekkage meer gezien en de auto verbruikt geen druppel olie.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.