Peugeot 308 SW Blue Lease Premium 1.5 BlueHDi 130 (2019)

autoreview

Peugeot 308 SW Blue Lease Premium 1.5 BlueHDi 130 (2019)

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease Premium 1.5 BlueHDi 130
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf59.000 km
KM-stand laatst106.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 59.750 km

Ik begin met een rectificatie: Mijn Peugeot 308 is een Blue Lease-versie, geen Blue Lease Premium.

Hoe komt een verstokte Toyotaliefhebber in een Peugeot na 23 jaar aaneengesloten in Corolla's te hebben gereden? Door de Coronacrisis! Jawel.
Voorgaande jaren vond ik het niet interessant om in een leaseauto van de zaak te gaan rijden. Mijn functie leende zich er niet echt voor, ik zit voornamelijk op kantoor en de reiskostenvergoeding van woonwerkverkeer dekten de kosten voor mijn autogebruik zodanig dat particulier rijden financieel gunstiger was dan leasen. Daar kwam bij dat er geen hybride Corolla's gekozen mochten worden als leaseauto.
Maar dat veranderde begin dit jaar. Tevens ontwikkelde mijn functie zich en ik kwam steeds vaker buiten de deur. Mijn eigen Corolla zou dit jaar de drie ton gaan passeren en ik keek al uit naar een opvolger. Omdat Toyota met de nieuwe Corolla op de markt was gekomen ging ik eens informeren bij het management naar de mogelijkheden voor een Toyota Corolla van de zaak. Na enig wikken en wegen mocht ik er dan voor gaan: een geheel nieuwe leaseauto uitzoeken! En natuurlijk zou dat een Corolla Touring Sport Hybride worden. Brochures opgevraagd, proefritten gemaakt, opties bekeken. Wat een feest, totdat ik wilde gaan bestellen. Covid-19 gooide roet in het eten. Alle bestellingen werden opgeschort voor onbepaalde tijd.
Er werd mij troost geboden in de vorm van een Peugeot 308 SW die was vrijgekomen in de vloot van ons bedrijf. Deze auto kon ik kiezen, of niet. Ik koos dus de Peugeot.

Mijn eerste indruk: een mooie, statige auto. Zwart past goed bij dit model. Voor wat ik gewend ben is het een grote auto. Dat vertaalt zich naar het interieur dat ook ruim én geordend oogt. Het is zeker geen straf om plaats te nemen achter het stuur. Gelukkig is dit model van na de facelift, want het voorgaande model zie je werkelijk overal! Niet vreemd als je kijkt naar de verkoopaantallen in met name 2015 toen er ruim 29.000 op kenteken werden gezet.
De laadruimte is enorm. Daar past een complete vakantie-uitzet in. Dat moet ook wel, want vanwege het ontbreken van dakrails kan ik mijn dakkoffer niet meer gebruiken. Nu ik toch begin over ontbrekende zaken: hoe luxe de auto ook oogt van buiten, in werkelijkheid valt het een beetje tegen. Het is maar net wat je gewend bent en hoeveel waarde je hecht aan luxe, maar als ik deze auto vergelijk met mijn 14 (!) jaar oude Corolla, dan ontbreken de volgende zaken:
- dakrails, lichtmetalen velgen, parkeersensoren, temperatuurinstelling verwarming/airco, automatisch dimmende binnenspiegel, mistlampen voor, regensensor, zonwerend glas.
Is het behelpen? Nee, dat niet. En het is ook geen ramp dat de zijspiegels niet automatisch inklappen. Maar parkeersensoren had ik toch wel erg fijn gevonden omdat de Peugeot 20 cm langer is dan de Corolla en 1,5 m langer dan de auto van mijn vriendin. En het zicht naar achteren is vanwege de mooie stroomlijn niet overweldigend.
Het met leer beklede stuur is heel compact, ligt prettig in de hand. Wel is de cruisecontrol volledig uit het zicht. De bediening moet volledig op de tast, maar dat went snel.

Tot op heden verbruikt dat Peugeot volgens de boordcomputer 4,4 l diesel per 100 km. Ik denk dat ik, als ik wat meer gewend ben aan de auto, dit nog wel gunstiger kan krijgen. En ik hoef niet als een slak te rijden om dit verbruik te halen. De Peugeot is behoorlijk vlot. In het begin reageert ie wat traag op het indrukken van het gaspedaal maar na een korte twijfeling schiet ie er vandoor. Ook in de eco-modus.

Punt van kritiek is het multimediascherm. Die is niet te bedienen zonder de ogen van de weg te houden. Als de navigatie aan staat en je wilt de temperatuur aanpassen dan gaat dat zeker niet blindelings. En omdat er geen vaste temperatuur is in te stellen is het lastig om de juiste stand te bepalen als de temperatuurinstelling geregeld moet worden met een digitaal schuifje dat over een lijn beweegt dat van links naar rechts verandert van blauw naar rood. Dat had mijn Corolla uit 1989 ook, maar dan met een fysiek schuifje dat ik blindelings kon bedienen.

De navigatie werkt prima. Helder beeld, duidelijk gesproken teksten. Maar het scherm kan je niet zien als je op de weg let, je moet dus bewust naar het scherm kijken. Dat was anders met mijn GPS die ik tegen de voorruit plakte. Daarvan kon ik het beeld vanuit mijn ooghoek volgen.

De stoelen zitten prima. Met hoogteverstelling van het stuur kan de beste zitpositie gevonden worden. Al is het een gedoe om de stoelen e.d. weer in te stellen nadat mijn vriendin heeft gereden. We schelen 25 cm in lengte (ik ben langer dan zij is, niet dat jullie denken dat ik een smurf ben). De stoelen bieden voldoende steun. De hoofdsteunen zijn erg prettig.

Wie heeft in vredesnaam bedacht dat een pookknop volledig van aluminium moet zijn? Het staat heel sportief hoor, maar wat is dat ding ijskoud op een doorsnee ochtend na een koele nacht. De bloedvaten in mijn hand slaan acuut dicht. Dat wordt nog wat in de winter. Ik zal echt een handschoen moeten aantrekken, want met zes versnellingen moet er veel geschakeld worden.

Het rijden gaat prima. De auto laat zich gemakkelijk sturen, ligt goed in de bochten, trekt vlot op en staat indien nodig ook erg snel weer stil. De geluidsinstallatie is top. er komt een mooi, helder geluid uit en de zenders en het volume zijn met knoppen op het stuur in te stellen. Wat niet via knoppen op het stuur is in te stellen is de telefoonlijst. Die moet je handmatig kiezen op het scherm zelf. Nu ben ik van mening dat je niet moet bellen tijdens het rijden, maar er zijn zat mensen die dat wel doen en dan komt het scrollen door de namenlijst niet ten goede aan de aandacht op de weg.

Gebeld wórden gaat wel prima. Met een knopje op het stuur kan het gesprek aangenomen worden. Het geluid komt goed door.

Eind deze week gaat de Peugeot naar de garage voor de 60.000 km beurt. Ik vermoed dat er weinig aan de hand is. De motor snort er nog lustig op los, zonder bijgeluiden.

Auw!

  • 61.000 km

Dat het warm zou zijn in de auto had ik wel verwacht. Een zwarte auto absorbeert de warmte. Maar dat de pookknop het vel van mijn handpalm zou schroeien was boven verwachting. Allemachtig, wat was dat ding heet! Ik kon de knop zelfs niet fatsoenlijk aan de zijkanten vasthouden. Wie dit ooit zo bedacht heeft........ Geef mij maar een pookknop van leer.

Nieuwe voorruit

  • 62.500 km

Waar een kleine beschadiging al niet toe kan leiden. Aan de rand van de voorruit zaten twee kleine spikkels, veroorzaakt door steenslag. Ik had de spikkels niet eerder opgemerkt tot afgelopen maandag. Een normale dag, auto op de oprit, het zonnetje hoog aan de hemel. Ik doe de deur open, ga zitten, doe het contact aan en de ramen open en trek de deur dicht. Of het door de klap van de deur kwam of dat de barst er op dat moment al in zat weet ik niet, maar op het moment dat ik wil gaan rijden zie ik een breuk van circa 40 cm in de voorruit. Ik stap uit en loop naar de voorkant van de auto. Vanuit één van de twee eerder genoemde spikkels loopt een horizontale breuk die na circa 30 cm omhoog afbuigt. Dat is balen!
Ik heb meteen een melding gedaan bij de leasemaatschappij, waarbij ik direct werd doorverbonden met Autotaalglas. De afspraak was snel gemaakt. En vandaag is de nieuwe ruit er al ingezet. Dus zo voelt het om ontzorgd te worden.

Verder nog iets te melden over de Peugeot zelf? Jazeker. De navigatie is niet heel erg nauwkeurig. Ik ben al meerdere keren verrast met de mededeling dat ik mijn bestemming heb bereikt maar er nog lang niet was. En de stem van de navigatie kletst wel erg veel! Ze houdt van herhalen en ver vooruit praten. Ik moet nog kijken of ik op dat punt wat kan wijzigen in de instellingen.

Over instellingen gesproken: het is geen doen om al rijdend een nieuwe zender te zoeken op de radio als de zender niet onder de eerste vijf voorkeursknoppen zit. De bediening van het touchscreen, ook voor de ventilatie en airco, vind ik niet prettig tijdens het rijden. En nu ik toch aan het zeuren ben: waarom heeft de Peugeot twee kilometertellers? Een digitale in het midden en een analoge links achter het stuur. Een van de twee volstaat wat mij betreft en dan geef ik de voorkeur aan de digitale omdat dat prettig is met het instellen van de cruisecontrol.

Nog meer kritiekpunten. Ik spui ze maar even, dan ben ik er vanaf.
De handrem is ver naar achteren geplaatst. Mijn vriendin, die een stuk kleiner is, kan de handrem met moeite aantrekken omdat haar stoel ver naar voren staat en de handrem dan ter hoogte van haar heup staat.
De aflegruimte in de middenconsole is marginaal. Waar ik twee bekerhouders gewend ben heb ik er nu maar één. En ik mis een asbak. Dat klinkt misschien raar omdat ik geen roker ben, maar daar deed ik altijd kleingeld en pasjes in e.d.
De bergruimte onder de middenarmsteun houdt ook niet over. In mijn vorige auto was die ruimte bijna twee keer zo groot.

Nou, dat was het wel wat negativiteit betreft over de functionaliteit.

Ander huilnieuws: Vorige week trof ik een veeg aan op rand van de motorkap. Alsof een zanderige bal mijn auto had geschampt. Niet fijn. Geen getuigen. Ik weet het, het is maar een gebruiksvoorwerp, maar het is niet mijn eigendom maar ik draag wel de verantwoordelijkheid en dus voelt dit erg vervelend. Omdat ik toch met de auto op pad was voor reparaties ben ik langs een speciaalzaak voor autolakken gereden. Ze hebben de veeg bekeken en waren van mening dat de ondiepe krassen weggepolijst konden worden. En inderdaad, na flink (!) poetsen met een heel duur polijstmiddel en bijbehorende spons is er geen spoor meer te bekennen van de veeg. De motorkap is weer als nieuw. Vanaf heden moeten kinderen binnen blijven spelen. Er zijn genoeg digitale voetbalspelletjes.

Nu hoera-nieuws: Het is mij inmiddels gelukt om het verbruik te laten dalen tot circa 4,1 liter per 100 km. De Peugeot nodigt uit tot een relaxte rijstijl en dat wordt beloond met lage verbruikscijfers. Een collega met een gelijke Peugeot zit nog steeds boven de 5 liter per 100 km. Hij wijt het aan een ander type band en velg. Ik denk dat het een combinatie is van een ander soort woonwerktraject, een andere rijstijl en wellicht ook de banden.

De Peugeot blijkt een goede trekauto te zijn. De 1300 kilo die getrokken mag worden trekt ie met gemak. Optrekken, remmen, helling op, het gaat bijna vanzelf met een flinke aanhanger met een totaal gewicht van 1300 kilo.

Ingeleverd

  • 106.000 km

Na circa 46.000 zelf gereden kilometers heb ik de Peugeot ingeleverd. Het leasecontract zat erop. Ik ben overwegend tevreden over de auto, het was een goedmoedig voertuig om lekker mee te toeren. Voldoende pit om vlot te kunnen accelereren maar ook erg zuinig als je daar een beetje moeite voor wil doen. Ik reed gemiddeld 1:22,5 over de genoemde 46.000 km.

Het enige punt van kritiek is de multifunctionele display. Het is niet handig en niet veilig om de temperatuur en ventilatie via het scherm te moeten instellen, zeker niet als je de GPS gebruikt.

Ik rij nu in een Skoda Octavia station met 1.0 116 pk benzinemotor. Bij Skoda snappen ze gelukkig wel hoe je gemakkelijk en veilig de temperatuur kan instellen. Wellicht schrijf ik daar in een toekomstige review nog wat meer over.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.