Peugeot 308 SW Allure 1.2 PureTech 130 (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 SW Allure 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 75.500 km |
KM-stand laatst | 75.750 km |
Terug weer een eigen privé-auto!
- 75.750 km
Na een aantal jaren de luxe te hebben gehad van verschillende leaseauto's, nu vanwege de verandering van baan weer terug naar een eigen auto.
Voor de beeldvorming, hiervoor de laatste periode vanwege het werken bij Volvo, een aantal verschillende Volvo's als auto van de zaak gereden. Variërend van XC40 Recharge full-electric tot V60/XC60 PHEV. Uiteraard allemaal heel fijne en luxe auto's, maar nu toch wat meer rationeel op zoek gegaan naar een goedkopere manier van auto rijden.
Al snel tot de conclusie gekomen, dat er in het oorspronkelijk C- en D-segment stations naar mijn mening het meeste "auto voor het geld" te verkrijgen viel. Je ziet immers de populariteit van de hogere zit toch ook echt wel terug in de occasion-prijzen. De belangrijkste onderdelen waar ik tijdens het zoeken naar gekeken heb, zijn voor mij de vaste lasten (gewicht van de auto en verbruik), ruimte, uitrusting en connectiviteit met de telefoon. De navigatie in dit soort auto's loopt immers vaak al zo ver achter, dat het hebben van Apple Carplay/Android auto naar mijn mening geen overbodige luxe meer is.
Toch altijd al een lichte afwijking voor auto's uit Frankrijk gehad, dus na een zoektocht langs automerken uit alle windstreken, toch al snel weer bij de traditionele Franse merken gestrand. Uiteindelijk dan ook een bezichtiging gepland bij deze 308 SW. Vooral vanwege zijn niet al te hoge km-stand en de luxe uitrusting. Ik was natuurlijk best wel wat toeters en bellen gewend op een auto en hoe minder ik zou moeten inleveren, uiteraard natuurlijk hoe beter. Deze 308 in Allure uitrusting is allereerst uitgerust met de uitgebreidere volledige ledverlichting aan de voorzijde. Aangezien we ook regelmatig op locaties komen waar 's avonds de straatverlichting niet optimaal is, vind ik de verlichting van een auto dan ook best een belangrijk onderwerp. Daarnaast bezit de auto ook parkeersensoren rondom, met een achteruitrijcamera en automatische inparkeerfunctie (die waarschijnlijk nooit gebruikt gaat worden, maar toch...), keyless entry en keyless start, Apple Carplay/Android Auto, dodehoeksensoren (als je ze eenmaal gewend bent...), stoelverwarming, elektrische lende steun (zelfs met massagefunctie, in beperkte vorm) en een panoramadak.
De onderhoudshistorie was compleet aanwezig bij deze auto. Dit jaar zelfs al voorzien van een grote beurt, vier nieuwe zomerbanden (Pirelli Powergy) en vooral heel belangrijk, een nieuwe distributieriem. Bij het zoeken en aanschaffen van een 1.2 Puretech toch een van mijn belangrijkere eisen. Vorig jaar (2023) is de auto bij de beurt ook al voorzien van nieuwe remschuiven en blokken rondom. Na het maken van de proefrit en het bekijken van de auto toch wat meer gebruikerssporen als gehoopt (is immers natuurlijk ook géén nieuwe auto). Uiteindelijk hebben de complete uitrusting en complete onderhoudshistorie, in combinatie met de prijs toch de knoop doorgehakt en de auto gelijk meegenomen. Had immers ook nog een APK tot begin 2026 en zoals gezegd maar twee maanden geleden nog onderhoud gehad.
Wat mij opviel? Ten eerste de positieve rijeigenschappen van de motor. Ik had vooraf uiteraard mijn verwachtingen al iets verlaagd van ongeveer 252 en 350 pk, nu terug naar 130, maar toch kan deze auto in combinatie met de 130 pk prima meekomen in het Nederlands verkeer. Wellicht speelt het lage gewicht van maar 1165 kg (leeggewicht) hier ook wel positief in mee. Ook niet verkeerd voor de MRB natuurlijk. Daarnaast vond ik de auto en motor verrassend stil van binnen. Hier had ik ergere ervaringen van verwacht. Uiteraard was er meer geluid aanwezig en ook wel iets meer geluid bij bijvoorbeeld drempels t.o.v. de Volvo's, maar moeten natuurlijk ook de appels met de appels vergelijken.
Al met al een heel prettig begin van deze nieuwe auto. Uiteraard nog niet genoeg kilometers gereden om een heel uitgebreide review te stellen, dus dat zal in de toekomst nog moeten worden aangevuld. Voorlopig zal de auto nog een paar weken stilstaan op de oprit, maar meer ervaringen en foto's zullen volgen!
Wordt vervolgd dus.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech GT-line TREKH/PANO/LED/PDC/NAVI/CRUISE/CLIMA/LMV
- 2018
- 139.995 km

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Blue Lease Executive PANORAMADAK
- 2019
- 167.023 km

Peugeot 308 1.2 PureTech Blue Lease Executive, Trekhaak, Pano, voor/achter Pdc + Camera, App connect, Cruise, Navi, Clima, Donker glas.
- 2020
- 94.942 km