Peugeot 308 Sublime 1.6 VTi (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Sublime 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 44.200 km |
Erg wennen.
- 500 km
Afgelopen donderdag mijn 207Sw ingeruild voor de 308 Sublime 1.6 16Vti. De wagen zit vol met accessoires maar ik moet zeggen dat ik 1 ding erg mis, namelijk mijn aux-aansluiting voor de Iphone. Die moet er snel in komen en eigenlijk vind ik dat het in deze tijd tot de standaarduitrusting zou moeten behoren.
Vandaag van Rotterdam naar Harderwijk gereden en heb al een aardige indruk van de auto gekregen. De auto heeft dezelfde motor als de 207SW waar de motor wat feller overkwam. Kan komen door verschil in gewicht. De 308 is beslist stiller en dat is prettig. De stoelen zijn niet de kuipstoelen uit de 207SW die prettiger zaten, nu zit je meer op de stoel dan er in. De 308 is in deze uitvoering voorzien van o.a.
- climatronic met gescheiden zones
- regen- en lichtsensor
- 16inch lichtmetaal 205/55
- elektrisch inklapbare spiegels
- parkeersensor voor en achter
- sportieve grill met breedstralers
- follow me home verlichting
- cruise control
etc.
Het is wel erg makkelijk een goede positie te vinden in de auto. Stuur en stoel zijn goed verstelbaar. Prettig is de plaats van de versnellingspook die hoger staat. Lekker arm op de middenarmsteun en schakelen maar. Autoweek klaagt vaak over de versnellingsbak van Peugeot. Mij hoor je niet klagen maar dat kan komen omdat dit al mijn 5e Peugeot is.
Het panoramadak in de 207sw vond ik geweldig, mis het wel een beetje. Maar over het geheel moet ik zeggen dat ik bijzonder blij met de 308 ben. Het is toch "meer" auto dan de 207SW.
De eerste 2 grotere ritten zitten erop. Ik moet zeggen, de auto rijdt heerlijk rustig. Cruise control en alle overige snufjes maken het rijden erg prettig. Het voelt allemaal erg volwassen aan. Ik moet alleen erg wennen aan het feit dat de auto een stuk breder is dan de 207sw die ik had. Ook het zicht rondom was in mijn 207sw beter maar terug... nee voor geen goud. Wilde ik in mijn 207sw nog wel eens flink doortrekken en bochten zo hard mogelijk nemen, met de 308 kan het me allemaal niks meer schelen. Ik kom tot rust, heb geen enkele behoefte om me ook maar ergens druk om te maken. Ik voel me bijna weer in Amerika rijdend in een dikke V6 op weg naar Las Vegas...Alleen jammer van die onverlaat die er voor heeft gezorgd dat de voorbumper nu al beschadigd is, mentaliteit 2010.
Ik kom tot rust.....
- 1.121 km
Nog maar 1100 en een beetje gereden en nu al een update. Wat ben ik erg blij met de auto en wat rijdt ie toch heerlijk. De rust in het interieur vind ik echt een enorme verbetering t.o.v. mijn vorige 207sw (zou die al een andere eigenaar hebben?). In Autoweek heb ik meerdere malen gelezen dat men de 308 zwaar vind en dat de prestaties er onder lijden. Dat is inderdaad het geval, houd je van stevig doorrijden dan is de THP motor met 150pk een betere voor jou. Daar zit dan wel een navenant benzine verbruik aan vast.
Ik heb nog wel steeds moeite met het overzien van de auto. Inparkeren vind ik lastig en heb al twee maal een auto vlak naast me gehad die ik echt niet had gezien. Wat dat betreft is het zicht rondom niet om over naar huis te schrijven maar misschien moet ik gewoon wennen.
Wat heb ik als prettig ervaren?
- cruise control is erg prettig en eenvoudig in te stellen. Bediening ervan zit wel een tikje achter het stuur verscholen maar dat wend erg snel.
- automatische verlichting. Niet noodzakelijk maar in de praktijk erg handig dat het er op zit.
- automatisch dimmende binnenspiegel. TOP!
- armsteun. Heb dit niet eerder gehad. Ik vind het erg prettig.
Het instructieboekje is wel voor verbetering vatbaar. Zo las ik dat het mogelijk was de spiegels zo in te stellen dat deze bij inparkeren kantelen. Nergens staat dat het afhankelijk is van een bepaald uitrustingsniveau. Aangezien mijn 308 aardig volzit met opties, ben ik ervan uit gegaan dat het mogelijk was. Wat blijkt? Navraag op het forum van de 308 club leert dat het alleen aanwezig is icm leren stoelen... Begrijpt u de link? Een uur van mijn leven verprutst aan iets dat niet eens mogelijk is.
Maestro muziek!
- 2.892 km
Het heeft wat voeten in de aarde gekost maar gisteren is eindelijk een Ipod aansluiting aangebracht. Ik geniet weer van mijn eigen muziek ipv dat vervelende 538 of Q-music.
De auto rijdt nog steeds voorbeeldig, zeker nu de banden goed op spanning zijn. Het verbruik valt tegen vind ik. 1 op 12 is niet bepaald zuinig. Problemen zijn er niet te melden.
Genieten
- 6.500 km
Ik heb nagedacht of ik een kritische opmerking moest maken. Immers, er moet toch iets zijn wat niet bevalt? Er is toch altijd wel iets te zaniken? Rammeltjes? U zou het verwachten hè? Het is een Franse auto immers. Maar ik moet u teleurstellen, want het is vreselijk stil in het interieur. Nou dan zal er wel deel van de carrosserie niet goed op een ander deel aansluiten. Helaas, ook niet. Nou dan geheid een elektronica probleem! Nee, uw beurt gaat over. Alles werkt zoals het moet. Ik geniet daarom van een heerlijke 308 1.6 16v vti Sublime.
Zoevend naar Oostenrijk en vice versa.
- 9.700 km
Voor het eerst in 10 jaar weer op wintersport geweest en als je naar Oostenrijk gaat dan is de auto het meest voor de hand liggende vervoermiddel. Dus met de 308 naar Oostenrijk. Genieten, dat was het! Maar er is ook wel iets duidelijk geworden. De 1.6 16V VTI 120 pk motor heeft af en toe toch wat moeite met het gewicht. In normaal verkeer in het vlakke Nederland merk je daar niet veel van maar in Oostenrijk moest ik regelmatig terugschakelen, naar mijn mening te vaak. Dat laat onverlet dat het verder een heerlijke auto waarbij comfort met een hoofdletter C wordt geschreven. Geen rammeltjes, kraakjes of onvolkomenheden. Kortom, ik ben nog steeds heel erg tevreden.
Gering euvel
- 12.000 km
Al enige tijd schakelt de bak matig tot slechts terug van 3 naar 2. Zoektocht op 308 forum leerde dat het een bekend probleem is dat eenvoudig opgelost kan worden door de dealer en aangezien ik daar in augustus toch naar toe moet voor de 1e beurt, kan dat mooi verholpen worden.
Verder echt helemaal niets aan te merken op de auto. Geen enkele storing of irritatie is er, m.u.v. bovenstaande dan.
Kortom, ik ben heel erg tevreden.
Wilt u een saai verhaal? Lees dan door
- 15.300 km
Ik kan er echt niets aan doen hoor. Inmiddels zijn we weer een paar duizend kilometer verder en een rit op en neer naar Parijs en moet ik concluderen dat de Peu doet waarvoor hij is aangeschaft. Namelijk lekker comfortabel van A naar B brengen.
Over een week krijgt hij een beurt en zal er gekeken worden naar de versnellingsbak vanwege het slechte terugschakelen van 3 naar 2. Ook brand er sinds een paar dagen een lampje bij het starten dat erna direct verdwijnt. Moet ook maar even naar gekeken worden.
Verder is het een heerlijke auto, nergens rammeltjes, gemiddeld verbruik. Overigens wel een aanschaf tip. De THP motor is een stuk krachtiger. Als je het geld kan missen, koop die dan want de 1.6 vti motor heeft het soms lastig.
Saai verhaal deel .....
- 22.500 km
Beste lezers, ik kan er echt niets aan doen. Ik ben gewoon nog steeds onwijs tevreden over de auto. Geen rammel, geen kraak, geen storing, geen niets gewoon. De auto doet wat hij moet doen en dat is het eigenlijk. Het enige puntje van kritiek betreft de trekkracht onderin. Mogelijk veroorzaakt door combinatie motor inhoud en gewicht van de auto. Geen strepentrekker. Binnenkort ga ik hem weer volledig machinaal cleanen zodat hij er in het voorjaar weer uitziet om door een ringetje te halen.
saaiste Peugeot ooit die ik heb gehad
- 30.000 km
Wat moet ik nu nog over deze auto zeggen? Tot op heden niet 1 storing of ander soort probleem gehad. Alles zit degelijk in elkaar en voelt solide aan. Ik zou wel wat meer pit in de motor willen hebben, maar dat kan ik de auto moeilijk kwalijk nemen. Nee, dit echt met afstand de beste Peugeot die ik ooit heb gehad. Vorige week heeft de auto een 30000 beurt gehad waarbij niets is geconstateerd. Kortom, een heerlijke auto.
Foutloos
- 39.000 km
Tja menigeen zal met verbaasdheid naar mijn ervaringen kijken. Peugeot heeft nou niet de naam super betrouwbare en degelijke auto's te maken. Anyway, ik (pietjeprecies) heb nog steeds het geluk in een foutloze auto te rijden. Deze 308 rijdt gewoon als een tierelier. Geen kraakje of piepje te bekennen. 3 maanden geleden nog op en neer naar Oostenrijk gereden voor de wintersport, geen enkel punt van kritiek.
Er is alleen 1 probleem, ik ben een beetje verliefd geworden op de Renault Captur en overweeg nu de 308 weg te doen. Het gaat een moeilijke beslissing worden.
Tijd voor wat anders
- 41.000 km
Ik zeg het eerlijk, de 308 is echt een hele fijne auto. Sinds de aanschaf in 2010 niet 1 probleem gehad. Slechts voor periodiek onderhoud is de auto naar de garage geweest en ik ben echt een pietjeprecies.
Ik blijf het zeggen, het is een heerlijke reisauto. Ten opzichte van concurrenten maakt de motor wel meer geluid. Soms stoort het, soms niet.
Kwaliteit van deze auto is m.i. gewoon erg goed en ik vind het front nog steeds mooier dan van het huidige model.
Echter, na 3 jaar is het tijd om verder te kijken. Ik heb een 2008 gekocht, levering oktober. Interesse in een foutloze 308? In oktober staat ie in Schiedam!
Adieu
- 44.200 km
Vandaag is de dag dat de 308 ingeruild wordt voor een 2008. De nieuwe eigenaar zal een probleemloze auto krijgen. Niet 1 keer heeft ie mij in de steek gelaten. Een heerlijke auto de 308. Ik werd er altijd rustig in. Haast? Nooit van gehoord. 308 het ga je goed we hadden 3 fantastische jaren!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 308 1.6 HDiF (2008) - Klokje Rond

Peugeot 308 XS 1.6 VTi (2010)

Test: Hyundai i30 1.4 - Kia Cee'd 1.6 - Mazda 3 1.6 - Peugeot 308 1.6

Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF 136pk (2008)

Test: Volkswagen Golf - Fiat Bravo - Ford Focus - Hyundai i30 - Opel Astra - Seat Leon - Toyota Auris - Peugeot 308
