Peugeot 308 Style 1.6-16V HDiF 110pk (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Style 1.6-16V HDiF 110pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 59.600 km |
Grote verwachtingen
Morgen is het zover en zal ik mijn huidige 207-XR, 1.4 HDI inwisselen tegen een 308 Style...
Tijdens de orientiatieperiode heb ik rondgereden in het hele spectrum wat te krijgen is voor een leasebudget van € 675,= (Directlease, 40K/J, Diesel of Hybride), mijn persoonlijke eisen voor een auto waren Airco en Cruisecontrol.
Na een serie proefritten gemaakt te hebben (dealers in Tilburg nog bedankt hiervoor) bleven er 3 kandidaten over:
Honda Civic Hybrid 1.3 IMA:
De Honda is een behoorlijke auto voor zijn geld, en zou qua bijtelling e.d. ongeveer € 180 euro in de maand gaan kosten. Echter zijn er wat mij betreft grote nadelen bij deze wagen, zoals het ontbreken van een handgeschakelde versie.
Hyundai I30 CW Business Edition 1.6HP:
Ik heb gereden in een 1.6 HP versie, en meteen viel op dat deze bijzonder fel is. Tijdens een ritje op de Middenbrabantweg dacht ik bij 120 "even rustig" door te trekken naar 150, maar voor ik het wist tikte de teller de 180 aan. Mijzelf kennende zou dit een stroom brieven uit Leeuwarden gaan opleveren. Ook het feit dat het remsysteem bijzonder traag is heeft mij doen besluiten deze wagen weg te strepen. Bijtelling e.d. zou op ongeveer € 260 netto per maand uitkomen.
Peugeot 308 1.6H HDiF 110pk Style:
In eerste instantie had ik niet eens de intentie te gaan rijden in de 308, maar uiteindelijk toc "ter volledigheid" deze wagen gaan bekijken en rijden. Direct viel de ruimtelijke indeling van deze auto op, achterin misschien iets krapper, maar (zeker voor een 207 rijder) een bijzonder ruime ervaring. Ook de kofferruimte viel reuze mee, en na wat onderzoek bleek deze ongeveer even ruim als een 207SW. Bijtelling e.d. komt netto op ongeveer € 300,- per maand.
Enige jammer puntje: In de boeken stond dat ik een 6-versnellingsbak zou gaan krijgen, na wat onderzoek blijkt dat deze per 1 januari enkel nog in een 5-bak te krijgen is.
Uiteindelijk heb ik dus de 308 Style besteld, met als optie het Pack Visibilite (Dimmende binnenspiegel, Regen- en Lichtsensoren, Thermische voorruit). Kleur hebben we standaard gehouden omdat we al tevreden zijn met Gris Hurricane (Grijs - Bijna zwart).
Uiteraard zijn we helemaal Exited voor morgen, dus ik voorzie jullie graag na de paasdagen van een eerste impressie in de "eigen auto".
De eerste kilometers
- 172 km
Meevallers tijdens het rijden:
- Vanaf het eerste begin valt op dat 5-versnellingsbak goed is getuned voor deze wagen. Ondanks dat je zou verwachten dat de wagen in zijn 5 zou gaan schreeuwen (om een 6e versnelling), is het motorgeluid bij een 150km/h indrukwekkend stil te noemen.
- De automatisch dimmende binnenspiegel geeft een uitstekende blik naar de achterzijde; Lekker breed, dus goed overzichtelijk.
Tegenvallers tijdens het rijden:
- De cruisecontrol werkt pas in de 4e versnelling, door de afstelling van de versnellingen rijd je (bij 55km/h) 1300 toeren in z'n 4, dus zal je in het stadsverkeer niet boven de 3e versnelling uitkomen. In mijn 207 was ik gewend aan de (achteraf ingebouwde) cruisecontrol, die hoe dan ook werkte. Als "work-around" kan de begrenzer gebruikt worden in het stadsverkeer.
Meevallers interieur:
- Stoelen zijn niet traploos verstelbaar, maar hebben zoveel instellingsmogelijkheden dat iedereen er een goede houding in zou kunnen vinden.
- Middenarmsteun heeft meerdere standen, en een opbergbakje waarin je daadwerkelijk nog iets kwijt kan.
- Er zit standaard een noodhamertje gemonteerd in de wagen.
Tegenvallers interieur:
- De instap is net iets te groot; Zonder instaplijsten is de kans groot op kleine lakbeschadigingen, ik overweeg ook om deze nog extra in te kopen.
- Noodhamertje zit aan de bijrijders kant van de middenconsole.
Het eerste tankje
- 1.015 km
Vorig weekend een lekker stukje Duitse Autobahn gereden (BAB3 & 40). De cruisecontrol doet hier al het werk voor je (als deze ingesteld word op 210km/h). Op zich viel het verbruik bij hoge snelheden redelijk mee; Hoogste gereden snelheid was 198km/h met een verbruik van 12,5 l/100.
Ik ben inmiddels gewend aan het schakelen tussen de Limiteur in de stad, en de Cruisecontrol buiten de stad. Als ik niet anders gewend zou zijn, zou ik nu zeggen dat ze er voor ontworpen zijn. Ook de kickdown (tijdens het rijden met Limiet) is een uitkomst als je 'even' een sprintje moet trekken.
De eerste tank is met een verbruik van 5,99 l/100km op een nette manier leeg gegaan, alhoewel ik denk dat met een zuinigere rijstijl de 4,5 l/100 te halen moet zijn.
Weekendje weg
- 2.245 km
Afgelopen weekend voor het eerst échte afstanden gereden; van Eindhoven naar Gent v.v. Je merkt dat je op de snelweg te maken hebt met een kilometervreter, voor je het uberhaupt doorhebt (ondanks de staat van de snelweg Eersel - Ranst) ben je in Antwerpen. Verbruik ligt laag, zeker voor de klasse auto (5,4 l/100km bij 127km/h cruisecontrol). Ik houd de exacte gegevens bij op http://www.spritmonitor.de/en/detail/331054.html
Ben er inmiddels wel achter dat je met deze kleur vaak bij de wasstraat zal staan, als je onder de bomen gaat staan krijg je een aanslag op de wagen die goed te zien is. Als je bomen vermijd komt er een wit achtige stoflaag over je lak heen, en kan je alsnog de borstel pakken (of naar de wasstraat).
De bekleding is erg gevoelig voor haren; Zeker het kleine stukje stof op de portier trekt middelgrote haren aan en laat deze moeilijk los. Dashboard heeft neiging om witte plekjes achter te laten, is me alleen nog niet duidelijk hoe dit komt.
Gewoon rijden...
- 4.842 km
De auto is inmiddels anderhalve maand volledig in gebruik, en nog steeds ben ik zéér tevreden over de wagen.
Vorige week vrijdag heb ik een Brodit set gehaald welke aan de linker-raamstijl geplaatst kan worden. Mensen die overwegen een 308 aan te schaffen wil ik aanraden ingebouwde GPS te nemen.
Het nieuwe eraf
- 15.746 km
Inmiddels zijn we een kleine 2 maandjes verder, en is het nieuwe van de wagen aan het vervagen; Gisteren voor het eerst een kleine schade gereden (krasje over de buitenspiegel).
We zijn in de tussentijd op vakantie geweest, zoals eerder aangegeven is de wagen een kilometervreter, en merk je weinig van lange afstanden. De weg naar Kroatië was niet anders; Mijn vrouw houd niet van een hele dag rijden (maar kan wel slapen in een rijdende auto), vandaar dat we in de nacht hebben gereden. Op de Duitse autobaan rijd de wagen vlotjes en comfortabel tot ongeveer 150/160; Daarboven loopt het motorgeluid (en de schokken) dermate op dat slapen (voor de bijrijder) niet meer mogelijk is.
Opvallend was met name het dieselgebruik in Kroatie zelf; Dit waarschijnlijk meer door de opbouw van de wegen zelf (weinig tot geen rotondes, voorrangswegen zonder stoplichten en V-Max = 90). Gemeten verbruik was op een gegeven moment 4,57l/100km (1 op 21,9).
Voor de rest weinig te klagen / op te merken, over 4,5k de eerste beurt.
Een jaartje later
- 59.600 km
We zijn inmiddels een jaar (en 45.000 kilometer) verder, en de auto bevalt nog steeds prima. Inmiddels heeft de wagen 3 beurten gehad, waarbij geen noemenswaardige reparaties (enkel ruitenwisserbladen).
Wagen lijkt wel minder zuinig geworden te zijn, vorige vakantie haald ik nog 1 op 25, nu nog geen 1 op 18 (in resp. Kroatië en Hongarije, 2 landen die qua wegenbeleid redelijk synchroon lopen).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.