Peugeot 308 Première 1.6 VTi (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Première 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 104.000 km |
308 1.6 op LPG
- 96.000 km
Vorige wagen was Peugeot 307 1.4 op LPG, waarmee ik 297.000km heb gereden, probleemloze auto (enkel kleine problemen met koeling motor).
Ik was op zoek naar 2de-hands auto rond de 10.000€. Bij voorkeur op LPG. Ik dacht aan BMW 1-serie, Volvo V50, VW Golf en Peugeot 308. BMW viel af wegens achterwielaandrijving, dat maakt de auto voor mij waardeloos in de winter (ik woon op platteland in heuvelachtig gebied), Volvo viel af wegens dure wisselstukken en benauwend klein binnenin, VW Golf kon me niet inspireren, dus op zoek naar 308. Jaarlijks doe ik 45.000km, dus gebruikskost is belangrijk.
Ik vond deze 308 1.6 premium van 2008 met LPG, 94.000km op de teller, voor 9500€ - hier krijg je vrij veel auto voor je geld vergeleken met BMW, Volvo of VW die in dezelfde prijsklasse al gauw 3 jaar ouder zijn en doorgaans minder royaal zijn uitgerust.
Eerste indrukken van 308, ditmaal een 1.6 op LPG.
Positief:
- Zeer aangenaam ruimtelijk gevoel binnenin.
- Wegligging is subliem (ESP maakt deel uit van uitrusting)
- Royaal uitgeruste wagen - cruise control is nieuw voor mij en ik ben helemaal verkocht; bediening achter stuur werkt prima
- Motor is pittig genoeg (serieuze vooruitgang tegenover 1.4 uit 307).
- Het systeem van automatische ruitenwissers en koplampen werkt véél beter en nauwkeuriger dan in 307 - zelfdimmende binnenspiegel is ook een grote vooruitgang.
- Bediening van automatische airco is zeer overzichtelijk en systeem werkt perfect.
- Boordcomputer meet veel preciezer het verbruik dan in 307, al vraag ik me wel af waarom ik het huidige verbruik niet continu kan afficheren op scherm (kon dan weer wel in 307) .
Negatief:
- Ik vind de auto niet echt stil boven de 100km/u; zowel motor- (misschien is er een gaatje in uitlaat?) als rolgeluiden dringen vlot binnen.
- Is niet uitzonderlijk zuinig - verbruik ligt rond de 9 liter gas, en dat is hetzelfde verbruik als bij 6 jaar oudere 307.
- De ventilator van de motor springt soms zonder reden aan - waarschijnlijk ergens een fout contact; is niet zo erg, maar hopelijk wordt oorzaak makkelijk gevonden.
- De standaard (Blaupunkt) stereo klinkt eerder belabberd - ik overweeg om de speakers te laten vervangen.
Totaalindruk is na 2000km zeker positief.
lawaai, veel lawaai, te veel lawaai
- 104.000 km
Ondertussen bijna 10.000km gereden.
De eerder aangehaalde negatieve punten storen me meer en meer. Ik vind de 308 belachelijk lawaaierig vanaf 100km/u. Vooral kabaal van de 1.6 motor die op deze snelheden in te hoge toeren draait, maar ook de rolgeluiden zijn niet mis. Verder ook geen gebrek aan rammeltjes.
De ventilator van de motor blijft een eigen leven leiden, hij draait meer wel dan niet, ook al staat bij mij de airco zelden op.
En de motor verbruikt olie, ik heb op 10.000km al twee maal moeten laten bijvullen.
Mijn vorige auto, Peugeot 307, was eenvoudig, degelijk en eerlijk. Deze 308 pretendeert zich in een hoger segment te bevinden, maar maakt dat wat mij betreft helemaal niet waar.
Ik overweeg sterk om deze 308 voortijdig van de hand te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.