Peugeot 308 Première 1.6-16V HDiF 110pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 Première 1.6-16V HDiF 110pk (2008)

Signalement

Uitvoering308 Première 1.6-16V HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 30.000 km


Zojuist onze nieuwe 308 in ontvangst genomen. De 1.6 HDiF XS Premiere in 110 PK versie, in de kleur zwart. Hoewel vanwege de aktie al aardig compleet toch voor nog wat meer luxe gekozen middels een pack comfort en pack visibilité.
Prijsverschil met de XT was ons te groot voor hetgeen dan nog extra geboden werd. De achterkant van de XT vonden we ook niet per definitie mooier en ook niet echt passen bij een model als dit. Meer iets voor een toekomstige RC of XSI uitvoering?

Thuis gekomen wat rondjes om de auto gelopen. De uiterlijke wijzigingen en belijning van deze 308 ten opzichte van de vorge 307 vallen dan eigenlijk pas goed op. Dan zie je dat er toch wel wat werk is verzet op de tekentafel. Lange auto zo.

De neus van de auto blijft natuurlijk bijzonder en een kwestie van smaak. De uitvoering zoals op deze XS Premiere, met aluminium grille en chromen afwerkstrip kan ons echter goed bekoren. Scheelt ook een stuk dat de bumper de opening nu in tweeën verdeeld. Niet meer die hele grote mond waar zoveel over te doen is/was.
Afijn, we vinden hem gewoon mooi. En de binnenkant is gewoonweg prachtig.
(Dus meneer Geelen, uw gezeur daarover mag wat ons betreft achterwege blijven..!)

We hebben overigens voor aanschaf een testrit gemaakt in zowel de 1.6 120 PK benzine als in de 1.6 HDI 110 PK uitvoering.
Wat te rijden kilometers betreft zal het erom spannen. Vermoedelijk zijn we met de diesel wat duurder uit. Toch hiervoor gekozen vanwege de relatief nóg een stuk grotere stilte in de auto (iets wat we erg belangrijk vinden) maar ook omdat we vaker met de caravan er op uit trekken.
En dan heeft de diesel toch een dik pluspunt ten opzichte van de benzine uitvoering.

O ja, over caravan gesproken. Een trekhaak zit er ook onder. Met afneembare kogel.
Deze zou mogelijk pas na aflevering gemonteerd worden. Bij aflevering lag de kogel in de kofferbak. En bleek de bevestiging etc. al gemonteerd. Die kan echter worden weggeklapt, waardoor alles achter de bumper zit. Niets van de zien dus. Mooi gedaan!

Binnenkort plaatsen we wat mooie foto’s en gaan we natuurlijk ook de rijervaringen hier vermelden. We zullen proberen kritisch te zijn. Als we mogen geloven wat we tot nu toe hebben gelezen links en rechts zal dat nodig zijn.

UPDATE 25-1-2008
Inmiddels 1500 lekkere kilometers gereden. Verbruik gemiddeld rond 1/18. En dat is niet slecht gezien het feit dat we nog regelmatig wisselende snelheden rijden en af en toe eens wat doortrekken ivm inrijden van de motor. De voorspelling van meer dan 1000 km bij een voille tank zal wat optimistisch zijn, maar een 900 kilometer zal in ons landje in de praktijk mogelijk moeten zijn.

De stilte binnenin blijft verrassen, heerlijk rustig kilometers maken zo. De motor draait lekker door de toeren heen en de cruise control voorkomt al te veel boetes.
Want je rijdt al gauw te snel voor je er erg in hebt.
Met het glazen dak overdag lekker veel licht in de auto. De plek van bediening airco vinden we juist wel erg handig. Te bedienen met hand op de pook. Maar op zich wijzig je de volautomaat natuurlijk maar zelden.
De regensensor is soms wat erg fanatiek, maar je hebt ook een intervalstand.

De radio heeft erg veel mogelijkheden en daarmee bedien je ook de instellingen van boordcomputer en weergave van het infoscherm in het midden. Even wennen, maar goed te doen. Geluidskwaliteit is niet super, maar met wat instellen meer dan voldoende.
Ondanks de nodige dagen met forse wind geen last van gefluit of dergelijke. Ook geen enkel ongewenst bijgeluid kunnen waarnemen. (nee, ook niet met de radio uitgeschakeld) Kortom, een heerlijke reiswagen.

Overigens hadden we hiervoor dus een 307. Comfort van demping en vering is duidelijk verbetert en weer op het niveau waar een Peugeot hoort te zitten!
De wegligging is ook merkbaar beter. Stuurt als een huis om het zo maar te zeggen.

Update 24-12-2008
Halverwege het jaar helaas kleine schade gereden. Maar is via Peugeot garage keurig hesteld.
In januari gaat de auto voor de 30.000 km beurt naar de garage.
Kunnen niet anders zeggen dan dat het 30.000 heerlijke en ontspannen kilometers waren. Auto doet zijn uitstekende werk nog altijd in diepe rust. Verbruik komt al met al uit op gemiddeld ongeveer 18,5 liter per 100 km.
Waarbij we echter niet "het nieuwe rijden" betrachten. Sorry...

In de vakantie met caravan (ong. 1100 kilo) naar Spanje geweest.
Wat een genot met deze diesel! iedereen (met vergelijkbare)benzineauto die meer haast heeft bergaf haal je bergop iedere keer weer in. Maar ook optrekken, file rijden, niet leuk, maar zeker minder vermoeiend. Verbruik over hele vakantie kwam uiteraard lager uit, ongeveer 1/10,5. Maar altijd beter dan de 1/6,5 met de 207 2 liter op gas ;

PROBLEMEN

Er bleken op beide glazen van de ’klokken’ een krasje te zitten, mogelijk van het poetsen voor aflevering. Garage heeft beloofd dit op te lossen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.