Peugeot 307 XR 2.0 HDI 90pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XR 2.0 HDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 97.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik mijn vorige auto economisch total-loss had gereden, moest ik binnen twee weken een andere auto vinden. Aangezien ik meer kilometers was gaan rijden, zocht ik een diesel. Ik zocht ook een moderne diesel, waardoor ik via internet een 2,5 jaar oude Peugeot 307 vond die mij wel aanstond. Vergeleken met mijn vorige auto was de ruimte binnen veel groter en was ook het interieur en exterieur mooi(er). Daarnaast reed hij prima.
Ik heb de auto nu 1,5 jaar (en 44.000 km gereden) en ik moet zeggen dat tot nu toe ik zeer tevreden ben met deze auto. Alleen de kofferruimte had iets groter mogen zijn nu er een kleintje op de achterbank zit die waardoor je het één en ander moet meenemen. Ook het comfort is goed, hoewel de voorvering iets te week is (duikt diep richting asfalt bij sterk remmen) en de achtervering is iets te hard (elke drempel voel je). Maar de auto start altijd, verbruikt geen olie en is zuinig. Gemiddeld haal ik 1 op 18. En met je 60 liter tank kom je net aan de 1000 km. Ook de airco is goed te noemen. Misschien had die 90 pk iets meer mogen zijn, want deze Peugeot is bij optrekken langzaam op de eerste meters (om bij een koude motor maar te zwijgen).
PROBLEMEN
Eigenlijk geen, of het moet het weigerende knipperlicht zijn geweest in de eerste week na aankoop. Maar dat is gerepareerd en werkt sindsdien voorbeeldig. Verder is er iets bezuinigd op de vloerbekleding, want die is achterin te kort en laat dus los. Past de hoedenplank net niet zo dat de achterklep die vasthoudt en is het plastic voor de handmatige spiegelbediening binnen net niet goed aansluitend. Ook gaan er met enige regelmaat (ongeveer 1 à 2 keer per jaar) een H7 lamp kapot, die je bijna zelf niet kan vervangen.
Tot slot kraakt de carrosserie soms als je over een drempel gaat, direct gevolgd door een bocht (bij mij om de hoek). Dan denk je dat de auto in tweeën splijt. Maar ook dat went.
update 4 januari 2006 (159000 km)
Laatste APK was niet zo succesvol. De voorremmen zijn vervangen (wat je bij deze kilometers ook wel een keer kan verwachten). Erger was dat de uitlaat lek bleek en dat was niet te repareren. De hele uitlaat is vervangen en dat koste maar liefst 1000 euro (inclusief een (diesel)katalysator). Als er een echte Peugeot onder was gezet had dat maar liefst 400 euro meer gekost. Overigens had de garage niet alles gedaan wat je bij een kleine beurt verwacht, dus ben ik 4 keer op en neer gereden. Verder lekt de auto koelvloeistof na alle garage bezoeken. Ongeveer een litertje per week. Dus opnieuw naar de garage, maar nu wel een andere. Hopelijk kost dit niet zo veel.
update 15 maart 2006 (163000 km)
Die laatste operatie kostte dus wel wat meer dan verwacht. De koppakking was lek en de hele motor moest uitelkaar. Totale kosten 1500 euro. Heeft mijn 307 toch 2500 euro aan reparaties gekost in 1 maand tijd. Wel loopt de motor nu iets beter en is het verbruik iets hoger (1 op 17). We rijden nog maar even wat langer door om die kosten er een beetje uit te krijgen....
update 15 augustus (173000 km)
Ooit had ik voorgenomen elk probleem apart te melden, maar dan komen toch te veel updates. Sinds 15 maart is hetvolgende kapot gegaan (en repareert):
- pomp sproeier ruitenwisser (kosten bijna 50 euro)
- ventilator ontwasseming (kosten bijna 100 euro)
- claxon (nog niet gerepareerd, volgende beurt over 3000 km)
- knipperlicht naar rechts doet het niet boven de 30 graden celcius (zomerprobleem)
- motor maakt niet meer zo’n goede indruk, klinkt meer als diesel (nog niet gerepareerd, ook volgende beurt)
Al met al best wel wat. Heel jammer voor zo’n mooie auto, want dat blijft het wel.
update 20 november (181000 km)
De Peugeot is weer naar de garage geweest voor een kleine beurt + APK. Helaas niet helemaal goed. Het foute motorgeluid was deels te wijten aan een versleten wiellager. Het volgende is gerepareerd:
- wiellager versleten (linksvoor, kosten 350 euro)
- inspuiting 1 cilinder defect, 1 week na kleine beurt (kosten 500 euro)
Ook is de claxon gerepareerd, welliswaar 1 week na de APK omdat ik toch langs de garage moest met een continu afslaande motor (ook tijdens het rijden). Dat was de kapotte inspuiting. Nu, drie weken na de kleine beurt, begint ook de ruitenwisser installatie een eigen leven te leiden, dus daar zal mogelijk ook iets aan mankeren. Wordt vervolgd.
(laatste) update 12 februari 2007 (186000 km)
De laatste update, want de Peugeot is vervangen door een Toyota Avensis Wagon diesel uit 2004. De ruitenwisser installatie heeft het inderdaad begeven. Ook de richting aanwijzer ging later kapot (alleen handmatig aan/uit te zetten, niet meer automatisch uit als je de bocht om bent). Met het groot licht kon je alleen nog maar seinen. Voordeel was wel dat de ruitenwisser het weer redelijk deed na de uitval van de richtingaanwijzer. Dit is een bekend Peugeot probleem dat als het binnen 4 jaar optreedt, gratis wordt gerepareerd. Alleen deze auto is al 5,5 jaar, dus eigen kosten. De reparatie kost 300 euro voor het vervangen van alles om de stuurkolom. Deze nieuwe mankementen, de vrees dat er nog meer kapot zou gaan en gezinsuitbreiding hebben de de keuze voor een grotere auto versneld. De 307 SW had prima in het plaatje gepast (de 407 SW vind ik niet mooi), maar de kwaliteit van deze Peugeot heeft mij doen besluiten geen Peugeot weer te kopen.
Afgezien van vele reparaties en hoge kosten van onderhoud was het een leuke, mooie en prettige auto om mee te rijden. Als Peugeot zijn rijders wil houden, zal de kwaliteit van het product toch veel beter moeten worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.