Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 307 SW 1.6 16V Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 102.556 km |
KM-stand laatst | 171.200 km |
proefrit en de eerste kilometers
- 102.550 km
Na de genoemde problemen van mijn vorige auto werd ik gebeld door de garage dat ze een Peugeot 307SW met LPG-G3 installatie hebben staan.
Diezelfde dag heb ik een proefrit gemaakt. Uit de korte rit die ik gemaakt heb (had weinig tijd) heeft de auto een goede indruk op mij achtergelaten.
Luxe, compleet, zit goed, rijdt best, ruim etc.
Echter meest belangrijke wat verholpen gaat worden:
- auto trekt naar links
Eerste kilometers
Nadat ik de auto heb opgehaald, zijn de eerste kilometers er mee gereden. Tot nu toe is het een fijne auto. Echter ben ik er nog niet aan toe gekomen om eens een flink stuk met de auto te rijden, muv dagelijks woon-werk verkeer. Wel nodigt de auto uit om een stukje om te rijden.
De auto rijdt op gas, en is met zijn 1.6 motor en het gewicht geen
strepentrekker. Het verbruik lijkt me aan de hoge kant (gem. 1 op 8 op Gas).
De cruise-control is een geweldige uitvinding en op de niet drukke A17 komt deze prima van pas.
Het panoramadak geeft de auto een extra klasse en gevoel van ruimte. Wat heerlijk als het dak open is en het licht dat naar binnen komt. Het is al een ruime auto maar dan helemaal.
Automatische ruitenwissers zijn handig, maar bij tijd en wijle reageren ze nog al fanatiek terwijl het nog niet nodig is. Waarschijnlijk iets om aan te wennen, of gewoon uitzetten en handmatig bedienen.
Wat valt me op, cq. tegen
- richtingaanwijzer heeft een zwaar punt om deze vast te zetten
- stuur trilt ligt boven de 130
- schakelt soms moeilijk terug in z'n 2.
De laatste 2 punten binnenkort eens aanhalen bij de dealer.
de eerste maanden
- 111.000 km
Sinds Juli zijn er met de Peugeot al vele kilometers gereden. Niet dat er dagelijks grote afstanden gereden worden, maar toch.
De auto bevalt mij/ons prima. Wij kunnen ons er prima mee verplaatsen en de ruimte is echt een uitkomst.
De trekkracht wanneer er met een aanhanger wordt gereden is op LPG een stuk minder en heeft dan wat moeite. Maar windkracht 6+ is dan ook niet echt ideaal.
Waar ben ik tevreden mee:
- de ruimte
- flexibiliteit
- airco
- cruise control
Wat is minder:
- verbruik (op LPG gem. 1 liter/9km)
- trekkracht (acceleratie en met aanhanger)
Autoruit
- 116.200 km
Iedereen kent het wel eens. Je rijdt op de snelweg en ineens een ster in je ruit. Dit is mij dus nu ook overkomen. En niet een klein sterretje, maar een flinke. Bij CarGlass konden ze deze niet meer harsen. Daar was tie te groot voor.
Dan maar een afspraak maken voor een nieuwe voorruit. Gelukkig allemaal door de verzekering gedekt.
Ik kan nu weer helder de wereld inkijken.
Hoe staan we er verder voor:
Aan het eind van de garantieperiode nog een aantal zaken laten verhelpen zoals de raambediening rechtsvoor en de dorpelstrip (rubbers) moesten vervangen worden. Ook dit onder de garantie.
Verbruik is goed/redelijk te noemen. Ik rijdt gemiddeld 1:9.30 (of 10.8l/100km). de kosten vallen allemaal nog mee. Sinds aanschaf zit ik op een kosten overzicht van 0,167 Euro/km.
verder blijft het een prima auto om ons van A naar B te vervoeren.
Updates
- 137.800 km
Een jaar na mijn vorige update hierbij weer meer ervaringen met mijn Peugeot.
Wat is er in een jaar gebeurd
- schade aan de zijkant vanwege een te krappe bocht
- Kapotte aircopomp tijdens de vakantie in de hete juli maand (850,-- Euro)
- Aircopomp vervangen onder garantie in December (geconstateerd door de garage tijdens de wintercheck)
- Claxon gangbaar gemaakt (schakelaartje onder het stuur)
- Grote beurt, distributieriem vervangen, APK, draagarm rubber vervangen. (800,00 Euro)
Zo ben je in een jaar tijd, 20.000km verder en zo'n 1800 Euro aan onderhoud kwijt.
Toch blijft het een auto welke mij telkens van A-naar-B brengt.
Is het een droomauto? Is het de ideale auto?
Het is nog steeds een auto welke voldoet. De kinderen vinden het fantastisch, de ruimte is fantastisch en kan aangepast worden aan hetgeen je nodig hebt. Stoelen erbij, verplaatsen, eruit. Ideaal
Ook op vakantie heeft de auto mij gebracht waar we wilden zijn. Niet zo erg ver, maar in duitsland heeft de auto zich prima heeft gedragen. Ook het rijden met aanhanger (bagagewagen) was het geen enkel probleem.
Wat is er minder:
- op sommige momenten slaat bij het tanken van LPG de tank niet af. Het geeft een raar geluid. Zelf stoppen dan maar.
Ik zal dit weer eens kenbaar maken bij de garage.
- Trilling in het stuur. Dit komt/valt mij de laatste tijd weer op. Komt op diverse momenten voor, zeker bij een snelheid boven 120 km.
- ophanging van de motor geeft af en toe geluid. Dit valt in de zomer meer op.
Storing:
Sinds dit jaar, krijg ik regelmatig de 'Storing Uitlaatgas' in beeld. Deze komt en gaat met de regelmaat van de klok. Ook hiervoor moet ik nog contact opnemen met de garage. Helaas is hierdoor het gemiddelde verbruik per tankbeurt omhoog gegaan.
Verbruik
gemiddelde verbruik is 1: 9.80 km
Dit is een verbruik zowel op LPG als op benzine.
Kosten:
De kosten van aanschaf tot nu toe is 0,30 Euro /km. Dit zijn de kosten van Wegenbelasting, Verzekering, brandstof en onderhoud.
tijd voor afscheid
- 171.200 km
Na zo'n 3,5 jaar en 70.000km wordt het tijd om helaas afscheid te nemen van de Peugeot 307.
De auto heeft ons altijd van A naar B gebracht, zonder ons te laten staan.
Toch zijn er een aantal zaken die de laatste tijd die tegen vallen:
o - Storing Airbag. Lijkt op een kapotte schakelaar achter het stuur
o - Storing Uitlaatgas. Al eens eerder genoemd, maar is nooit opgelost. Zou een kostbaar zoekplaatje worden.
Het verbruik op gas is de laatste tijd toegenomen en zit nu zo rond 1 liter/8km. Dit komt mede door de storing Uitlaatgas.
Verder is de accu na al die koude dagen toch ook een eind aan z'n latijn gekomen. Tijd voor vervanging.
En wat dan nog meer?
Her en der kleine schades opgelopen tijdens parkeren, of door anderen.
Dit is de laatste review van de 307.
De volgende zal zijn van een Hyundai I30 2.0 CDRI
Overzicht kosten:
139250: verlichting RV vervangen
147882: 4x nieuwe banden (GoodYear)
148921: verlichting LA vervangen
149455: Wintercheck, Uitlaat achterdemper
150941: verlichting RA vervangen
159553: verlichting LV vervangen
163448: nieuwe behuizing sleutel
Totaal kosten in 3,5 jaar gebruik van de auto:
brandstof: € 5.500,00
wegenbelasting: € 3.445,00
Verzekering: € 2.000,00
Onderhoud: € 6.500,00 (incl. schade)
Afschrijving: € 7.500,00
Totaal: € 25.000
totaal: 69.000 km
=€ 0,36 per km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.