Peugeot 307 Break XT 1.6 16V (2005)

autoreview

Peugeot 307 Break XT 1.6 16V (2005)

Signalement

Uitvoering307 Break XT 1.6 16V
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf137.748 km
KM-stand laatst257.292 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mei 2015

  • 137.748 km

Vorige week kreeg de automaat van onze vorige auto kuren. Een revisie was nodig. Maar gezien de leeftijd (14) van de auto hebben we besloten dat niet meer te doen. Daarom op zoek gegaan naar een opvolger. De wensen waren weer een automaat en meer ruimte voor een beperkt budget.

Vandaag de nieuwe auto opgehaald. Voor het eerst geen japanner maar een fransman. Hij is lekker ruim en rijdt erg comfortabel. De toekomst mag uitwijzen of hij zich kwalitatief met de japanners kan meten. Na de zomervakantie wil ik een eerste update geven.

De eerste indruk is goed!

Augustus 2015

  • 142.037 km

Een heerlijke auto om in te rijden. Hij is comfortabel en ruim. Vier personen en kampeeruitrusting gaan mee zonder aanhanger. De motor is aan de lichte kant voor het gewicht van de auto, maar in Nederland voldoet hij prima en als ik naar de bergen op vakantie ga, dan zal ik geen haast moeten hebben.
Tot slot heb ik de afgelopen kilometers geen meetbaar olieverbruik gehad. Van het benzineverbruik heb ik nog geen helder beeld.

Een paar opmerkingen zijn er wel. Ten eerste schakelt hij iets minder subtiel dan verwacht op basis van andere reviews. Daarnaast kiest de automaat voor mijn gevoel bij het rijden onder de vijftig kilometer per uur zijn schakelmomenten niet altijd even logisch.

De kleur blijft bijzonder. Sinds ik hem heb ben ik nog maar twee keer een andere 307 in dezelfde kleur tegengekomen. Terwijl er toch best veel 307's rondrijden. Inmiddels ben ik er achter dat de kleur 'Vert Gombo' heet en voor zover ik kan nagaan is deze op de 307 alleen geleverd in modeljaar 2006.

Afgelopen week is de auto nog voor garantie teruggeweest naar de garage. De middenarmsteun op de achterbank wilde niet goed op en neer. Dit kwam door een verbogen mechanisme, waardoor ook het gedeeld neerklappen van de achterbank niet meer soepel werkte.
Dit is door de garage zonder discussie onder garantie verholpen. Men heeft er een andere gebruikte achterbank in geplaatst met dezelfde bekleding.

Tot slot heb ik kort na de aankoop de nummerplaat aan de voorkant vervangen. De plaat die er op zat was gedeukt en op een erg slordige manier bijgewerkt. Waarschijnlijk heeft de bumper een keer een klein tikje gehad. Nu wil ik alleen de grille aan de voorkant nog vervangen. Deze heeft een paar verbogen 'vlakjes'. Een vervangend exemplaar kost 29,95 via Winparts.nl. Zodra dat gedaan is ziet hij er weer helemaal netjes uit.

April 2016

  • 149.495 km

Vandaag met vlag en wimpel door de APK. Dit keer voor het eerst alleen een APK gedaaan, zonder een beurt. Door het onderhoudsinterval van 25.000 kilometer, redden we het nu met 1 beurt per twee jaar.

Verder hebben we het afgelopen jaar geen seriues onderhoud gehad. In oktober een nieuw lampje in de koplamp aan de bijrijderskant en in november het remlicht aan de bijrijderskant.

Daarnaast in januari nog door eigen schuld het het sponningrubber van het bestuurdersportier moeten laten vervangen. Met de vorst afgelopen winter de deur iets te 'enthousiast' opengetrokken. Bij het vervangen van het rubber ook direct de deurvanger laten vervangen. Nu sluit de deur weer zonder bijgeluiden.

Afgelopen maart nog een keer het licht aangelaten en daarmee de accu leeggetrokken. Zo leeg dat ook de boordcomputer gereset is. De display stond na laden weer in het frans en de onderhoudsteller was gereset naar nul. Bovendien laat de automaat zich met een lege accu niet meer vanuit de P in de R zetten. Daardoor was laden nog een uitdaging omdat de auto met de neus ongeveer in de prikkelstruiken geparkeerd stond. Na het laden van de accu verder geen problemen meer gehad.

De kapotte grille zit er nog steeds voor en verder hebben we het deze winter zonder winterbanden gedaan.

November 2016

  • 161.572 km

Afgelopen mei leek de airco niets meer te doen. De auto daarom een aircobeurt laten geven. Het bleek een kwestie van achterstallig onderhoud. Voor de zekerheid is er wel fluor toegevoegd om op lekkage te kunnen controleren. Maar bij de nacontrole was er geen lekkage te vinden.

In juni is er een (vaste) trekhaak onder gekomen. Dit in verband met een aanstaande verhuizing. En in juni heb ik een aanhanger gekocht. De 307 is in combinatie met zijn 1.6 motorisering geen sterke trekker. Maar voor aanhangertjes met klusmateriaal en afval is dat niet echt een probleem.

Midden augustus brande plotseling het motormanagement lampje en had ik een 'storing emissiesysteem'. In de loop van de dag ging het lampje weer uit en was de melding weer weg. Rara...

Eind september twee nieuwe dimlichten met stekkers. De oude waren 'gesmolten'. Dit schijnt een 307 kwaaltje te zijn.

En vanmorgen weer het motormanagementlampje met de melding 'storing emissiesysteem'. Dit keer hield de motor ook erg in en trilde hij enorm.
Deze keer maar direct naar de garage gegaan. Bij uitlezen bleken twee van de vier bobines niet meer naar behoren te functioneren. Helaas schijn je bobines voor de 307 alleen als railtje per vier tegelijk te kunnen krijgen.

Ondanks al deze kleine dingetjes is het bij elkaar nog steeds geen dure auto in gebruik. Dus hij mag blijven.

Mei 2017

  • 171.357 km

Afgelopen januari tijdens de sneeuw geconfronteerd met slecht weggedrag. Bleken alle vier de zomerbanden tot op de hoogteindicatoren versleten. Dit is het nadeel van 1 beurt per twee jaar. De controle op dit soort slijtage moet je dan zelf gaan doen en dat schiet er nog wel eens bij in. Met spoed op zoek gegaan naar een setje winterbanden. Via marktplaats waren winterbanden gelukkig makkelijk te vinden omdat het net als bijvoorbeeld de golf nog steeds een veel voorkomende auto is. Het is een set GoodYear Ultragrip winterbanden met nog ongeveer 6mm per band op stalen velg geworden. Deze rijden uitstekend.

Ook in januari de accu vervangen, deze was op. Geen idee hoe oud de oude accu was, hij zat er al in bij de koop van de auto. Meteen ook driekwart liter olie bijgevuld (26K kilometers).

Deze week de auto voor een kleine beurt en APK naar de garage gebracht. Geen bijzonderheden behalve een handvol lampjes. Lampjes lust hij wel. Twee koplampen, twee knipperlichtjes (Niet meer oranje genoeg) en twee lampjes van de kentekenverlichting. Viel erg mee qua kosten.

We mogen weer een jaar.

Februari 2018

  • 185.852 km

Afgelopen zomervakantie heb ik de auto met fietsdrager en twee fietsen er op achteruit tegen een boom aangereden. Met als gevolg een flinke deuk in de klep en een kapot achterlicht rechts. De achterlamp heb ik vervangen door een gaaf exemplaar van de sloop en de deuk in de achterklep heb ik er provisorisch uitgehaald en op kleur gespoten.
Een gave klep van de sloop op kleur is helaas een illusie met deze kleur. Voor volgende auto's wordt een massakleur toch wel een argument. Nu maar eens de afweging gaan maken of ik de kosten van het laten spuiten van een gave klep nog de moeite waard vind.

Afgelopen weekend stapte ik in en hoorde ik toen ik ging zitten een knal alsof iemand een baksteen op de auto gooide. Bij nadere inspectie bleek dat de veer linksvoor geknapt was. De resterende veer stak onder spanning tegen de band aan. Blij dat dit niet rijdend op snelheid is gebeurt.

De reparatie van de veer meteen gecombineerd met de jaarlijkse apk en een grote beurt. Beetje vroeg, maar dan hebben we die ook weer gehad. Daarbij kwamen als extra's remblokken achter, een multiriem en een lekkend carterpan pakking. Alles bij elkaar een hoge rekening.
Zeker niet de goedkoopste auto die ik heb gehad, maar wel de fijnste om mee te rijden! Hopelijk kom ik komend jaar niet meer met deze auto in de garage.

Januari 2019

  • 205.494 km

Helaas tussendoor toch weer in de garage geweest. Afgelopen zomervakantie zijn we op weg naar Oostenrijk lang de duitse autobahn gestrand met een kapotte dynamo. Afgesleept door de ADAC naar de dichtsbijzijnde Peugeot garage. Na een vertraging van twee dagen konden we weer verder.

Toen het weer tijd werd voor de winterbanden, waren zowel de set zomerbanden als de set winterbanden rond APK afkeur. Daarom beide samen vervangen door een set van vier nieuwe Maxxis AP2 all seasonbanden. Daarmee is meteen het gedoe van wielen wisselen verdwenen.

De kleine beurt met APK heeft vandaag gelukkig geen extra kosten met zich meegebracht. Aan de andere kant mag je van een oudere auto iets hogere onderhoudskosten verwachten. Afschrijving heb je daarentegen niet meer. Dan nu maar hopen dat komend jaar een goedkoper jaar wordt...

Hij rijdt nog steeds goed. Verder is het qua comfort en effectieve ruimte de beste auto die we tot nu toe gehad hebben. Een heerlijke auto om in te rijden. Vandaar ondanks de kosten, op dit moment toch een volmondig ja op de vraag of ik een auto van dit merk weer zou kopen.

Deze auto in combinatie met de 1.6 motor en gekoppeld aan de automaat voldoet prima voor gebruik in ons vlakke nederland. Afgelopen zomer zijn we naar Oostenrijk op vakantie geweest en in de bergen komt de auto serieus te kort. Tegen de berg op met vier personen er in wil het gewoon niet lekker. Maar je koopt natuurlijk geen auto voor drie weken zomervakantie...

December 2019

  • 221.960 km

Dit keer een vroege APK met beurt gedaan. De schijven en blokken voor bleken aan vervanging toe en de airco had een kapotte condensor. Alles bij elkaar een stevige rekening van bijna 800 euro. Maar nog steeds een bedrag waar ik geen andere auto voor kan kopen van vergelijkbare kwaliteit met bekende onderhoudshistorie.

Het Afgelopen half jaar een paar dingetjes gehad. De zonneklep aan de bestuurderskant is afgebroken. Deze heb ik vervangen door een exemplaar van de sloop. De achterdemper van de uitlaat lag onverwacht op straat. Deze is door de garage door een nieuwe vervangen.

Daarnaast preventief de vergeelde koplampunits zelf vervangen door een paar nieuwe exemplaren. Dat is echt een wereld van verschil qua lichtopbrengst. Dat hadden we eerder moeten doen.
Om dit te doen, moet de bumper er af. Een van de nieuwe koplampen bleek defect en is onder garantie omgeruild, waardoor de bumper er dus nog een keer af mocht.

Door het gemier met de bumper, zijn de plastic montage klemmen lam geworden, waardoor de linker wielkuip tijdens het rijden deels los kwam en tegen de band aan liep. Daardoor is er een gat in gesmolten. Deze heb ik dus ook maar vervangen en de boel met nieuw meebestelde montageklemmen weer gemonteerd. Geen hogere wiskunde, maar wel extra werk. Aan dit soort 'problemen' begin je nu wel te merken dat het een oudere auto met een hogere kilometerstand is.

Hoewel het mooie er nu wel af is, is het alles bij elkaar nog steeds een comfortabele auto die betrouwbaar aanvoelt.

December 2020

  • 235.303 km

Gisteren is de auto voor een APK met beurt geweest. Naast de standaard zaken is er een spoorstang vervangen en is de auto weer uitgelijnd. Daarnaast zijn de voor en achterbanden van plaats gewisseld. Dat viel alles mee. Nu kunnen we ons vast voorbereiden op volgend jaar. Dan is de distributie aan de beurt en moeten er weer nieuwe banden onder.

Misschien wordt dat een goed moment om vervanging te gaan overwegen. Aan de andere kant is hij nog steeds erg betrouwbaar. Alleen het uiterlijk wordt steeds meer sleets. Technisch is hij op een defecte sensor van de achteruitrij melding nog helemaal ok. En die sensor kost een bedrag dat het voor ons niet meer waard is.

Verder valt er over het afgelopen jaar weinig te melden. We hebben een keer een lekke band gehad. Die is met een 'prop' gerepareerd en doet het weer prima.

We hebben dit najaar ook een kleine caravan met een 800 kilo as gekocht. En die kan hij maar net de baas. De 307 met 1.6 zal nooit prijzen gaan winnen als caravantrekker. Het maximum trekgewicht licht volgens kenteken ergens in de buurt van de 1250 kilo geremd, maar dat wil ik er niet mee trekken.

Op naar de 250.000 en 100.000 kilometer in ons bezit. Voor dat laatste hebben we nog maar een paar kilometer te gaan.

November 2021

  • 257.292 km

Weer een jaar verder. Afgelopen jaar heeft mijn vrouw een keer langs de kant gestaan met een kapotte bobine. Dit was de tweede keer dat een bobine het begaf in deze auto. Blijkbaar niet het sterkste onderdeel van een 307. En helaas kun je ze niet per stuk vervangen. Alleen per rail van vier. Maar dankzij de hulp van de ANWB was ze relatief vlot weer onderweg.
Daarnaast is ergens in mei de pakking van het oliefilterhuis vervangen. Hij was een klein beetje incontinent.

Het grote nieuws is dat de auto verkocht is. We hebben besloten om de naderende apk in december niet meer af te wachten en de auto te vervangen. Dit omdat er een lijstje van dingen aan zaten te komen die allemaal bij het regulier onderhoud horen, maar samen wel duur zijn. Distributieriem/rondom nieuwe banden/schokdempers achter/apk met wat er verder nog gevonden wordt aan een 16 jaar oude auto. Daarom hebben we besloten om dat geld maar bij het potje voor de volgende auto te stoppen.

We hebben er zesenhalf jaar met veel plezier in gereden. Het was niet onze goedkoopste auto ooit in gebruik, maar wel de auto die we het meest zullen gaan missen. Daarom hebben we als opvolger weer voor een Peugeot gekozen. Het kleine broertje, de Peugeot 207 SW Xs 1.6 VTI. Een slag kleiner, maar nog steeds ruim in staat om onze caravan van 800 kilo te trekken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.