Peugeot 306 XSi (1994) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 XSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 234.000 km |
KM-stand laatst | 244.000 km |
Mijn Grand routier!
- 244.000 km
Ik heb altijd een zwak gehad voor de Peugeot 306. Als je ze vergelijkt met Astra's en Golfjes uit die periode zijn het toch wel luxe auto's.
De auto was in eerste instantie aangeschaft door mijn jongere broertje. Hij wilde iets anders hebben en had er toch wel wat problemen mee gehad.
Mijn Opel is een familie stuk dus deze is eigenlijk nooit echt van mij geweest. Hij is nu van mijn nog jongere broertje...
Ik vond na 3 jaar, dat ik ook wel toe was aan een andere auto.
Heb dus een dealtje gemaakt met mijn broertje en zodoende heb ik sinds september 2008 een Peugeot 306 XSI. Eigenlijk pas mijn tweede auto! Heb voor de Astra ook nog een Golf II gehad!
Hij heeft wel wat ervaring en hij was "getunend" met de volgende fantastische optie's:
- 17 inch witte sportvelgen.
- Raceland rioleringsbuis uitlaat
- stootstrips in kleur van de carroserie.
- sportstuurtje
- emblemloze gril
- aan de voorzijde verlaagd.
U zult zich wel afvragen waarom koop je hem dan? Hij is wel netjes onderhouden en er zat net een nieuwe achteras op. Voorzien van een kantel/schuifdakje, geen enkele vorm van roest!
Anders was de auto waarschijnlijk op de sloop geeindigd.
Mijn doel is de auto geheel origineel te maken. Het is al aardig gelukt met behulp van Marktplaats en de verschillende 306fora. Ruilen of tweedehands kopen.
Het is voor mijn hobby/sport om zo goedkoop mogelijk de juiste onderdelen te regellen.
Binnen een week heeft hij de volgende originele onderdelen gekregen:
- andere radiateur (Peugeot sloperij in Goirle)
- originele veerpoten (Peugeot sloperij in Goirle)
- standaard uitlaat ( Middendemper nieuw gekocht,einddemper Marktplaats)
- zwarte stootstrips (Marktplaats)
- Origineel stuur ( hadden we nog liggen)
- Originele s16 velgen (geruild met de 17inch velgen,de 17 inch waren in slechte staat overigens)
- Standaard gril (geruild via 306forum)
- vanwege stage in Saarbrücken 14 inch velgen met winterbanden
- Olie vervangen door Valvoline Maxlife 10w40
- lampjes middenconsole
Nu het rijden.
Ik ben zelf eigenlijk alleen maar 1.6itjes gewend dus dit qua prestaties een paar sprongen vooruit! Hij heeft genoeg kracht en kan zeker goed mee met het snelle duitse verkeer. Vind de auto ook veel meer een kilometervreter dan een echte sportwagen.
Zijn wegligging vind ik goed ondanks de 14 inch banden. Ik hoop op verbetering als de s16-velgen onder de auto gaan, deze zijn 15inch.
Voor mijn stage ben ik regelmatig heen en weer gereden van Tilburg naar Saarbrücken. Heb sinds september ongeveer 10.000 km gereden.
Het verbruik vind ik reuze meevallen, ongeveer 1op 11/12. Voor mijn gevoel niet onzuiniger dan mijn vorige auto. Kwestie van gewenning denk ik.
Het interieur is ook lekker comfortabel met lekkere fijne sportstoelen. Alleen jammer van de slijtage van de bestuurdersstoel. Tzt een andere stoel regellen.
Uitlaat
Zeker het monteren van de uitlaat bleek een ramp te zijn. De desbetreffende die de sportuitlaat hadden gemonteerd waren zo vriendelijk om alle ophangpunten voor de uitlaat te verplaatsen!
De katalysator was hier door ook geruineerd. Alles is gelukkig herstelt door de Peugeot specialist uit Goirle.
Handrem linksachter
De handrem linksachter deed ook niet goed zijn werk. Hier in Saarbrücken naar de plaatselijk ATU garage gegaan. Ze wilden toen gelijk het gehele remsysteem achter vervangen voor het mooie bedrag van 750 euro. UIteraard heel mooi, nieuwe onderdelen etc. Ze hadden er 2 uur werk aan. Niet gedaan moest naar huis, dus heb onder eigen risico terug gereden. Had namelijk gehoopt dat het iets eenvoudigs was. Thuis nog wat extra info gewonnen bij de Peugeot garage. Toen ik de auto op de brug had gezet bij mijn werk bleek gewoon het remblokje niet goed te zitten! De zuiger goed gezet en alles werkt weer! Dit alles was in november gebeurd, en gelijk apk laten keuren! Uit de remtest bleek ook niks meer aan de hand en de remkracht werd achter goed verdeeld! Mooi even 750 euro bespaard!
Olieverbruik
- 243.000 km
Het olieverbruik was wel hoog. Het was ongveer 1 liter per 4500 km.
Een echt peugeot kwaaltje is dat de klepseals uitdrogen/slijten. Vandaar het hoge olieverbruik. Ik heb daardoor in januari de Klepseals, DB-riem, Nokkenaskeering en waterpomp laten vervangen bij een Peugeot-Specialist in Nijkerk.
Na deze ingreep rijdt de auto weer helemaal als nieuw en is het olieverbruik geheel verdwenen.
Ik heb voor Valvoline Maxlife 10w40 motorolie gekozen. Dit is speciaal bedoeld voor wagens met hoge KM-standen.
Zomerbanden eronder!
- 244.000 km
Heb de winterbanden er weer afgehaald (14inch)! Nu weer de 15 inch S16 velgen.
Ziet er een stuk beter uit en de wegligging is top!
En eindelijk wat foto's geplaatst!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.