Peugeot 306 XN 1.4i (1994)

autoreview

Peugeot 306 XN 1.4i (1994)

Signalement

Uitvoering306 XN 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf211.457 km
KM-stand laatst235.142 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 223.115 km

Direct na het behalen van dat begeerlijke roze pasje ben ik mijn zoektocht gestart naar een auto die mij, mijn vrouw en kind, van a naar b kan brengen. Na het afstruinen van verschillende volgepropte occasion site's stuitte ik op een knalrode Peugeot 306 met een 1.4 motor. Omdat mijn vader tig jaar geleden ook zo'n auto met de brullende leeuw voorop heeft gehad, besloot ik maar eens te gaan kijken. De comfort van dit type auto's, althans vanaf de achterbank genoten, heeft mij eigenlijk altijd wel bekoord.

Drie dagen na het behalen van het felbegeerde rijbewijs (op 5 maart haalde ik die) reed ik vanaf het postkantoor weg in MIJN knalrode Peugeot 306. Technisch is de auto tiptop, er zaten net nieuwe bandjes op en de APK-keuring had hij net genoten waardoor deze is uitgesteld tot April 2010.

Op de buitenkant is wel één en ander aan te merken, maar omdat mijn eisen niet zo hoog zijn en ik voor de prijs een echte spekkoper ben, ga ik er niet over bakkeleien. Ik beperk me tot het noemen van de ruime deuk aan de portierszijde van de bestuurder, winkelwagen krassen aan de linkervoorzijde en een hele gekke plek annex deuk op de motorkap. Voor de rest wat kleine plekjes maar geen roest. De lak is nog tiptop in orde en als enige van de auto's die ik had gezien onder de 1000 euro niet verkleurd!

Van binnen is het allemaal prima, je mist de airco maar dat weet je van tevoren. Stoel is goed in te stellen en de kofferbak overtrof mijn stoutste dromen getuige het feit dat de kinderwagen er met bijzonder veel gemak in paste. Tevens is er dan nog plaats voor een weekendtas en wat boodschappen.

De contactsleutel word omgedraaid en de motor begint (om in peugeot termen te blijven) spreekwoordelijk te brullen. Qua verbruik maakte ik uit de advertentie op dat hij ongeveer 1 op 13,5 moest lopen. Omdat ik volledig aan een diesel was gewend maakte ik nogal wat toeren, schakelde laat en trapte het gaspedaal bijna door het midden bij een hellingproef. Mijn eerste verbruiksmeting was ongeveer 1 op 11,5.
Na een week ben je volledig aan de auto gewend en mijn tweede verbruiksindicatie is al een stuk netter, 1 op 13,5.
Nu gaat het nog een stuk beter, getuige het feit dat de 306 al in zijn 5 kan bij 50 km/h. Nu rijd ik ongeveer 1 op 15,5 á 1 op 16!!! Laatst over de 800 km afgelegd op één tank.

De eerste gebreken vertoonde zich ongeveer 2 weken na aanschaf, toen ik op onze bruiloft hoorde dat het rechterrem licht niet bleek te werken. Afijn, toch nog een behoorlijke tijd gewacht met het opknappen daarvan (laksheid denk ik). Eind april het lampje vervangen maar zonder succes. Het remlicht bleef uit.
Toch maar even langs de garage. Die gingen, terwijl ik al had verteld het lampje te hebben vervangen, toch weer het lampje opnieuw vervangen. Afijn, dat was de oorzaak niet en volgens hun was het een heel diep onderliggend probleem met het circuit en dergelijke. Afspraak gemaakt voor een reparatie, en de dag er na toch maar eens naar de sloop gereden want was het niet gewoon het circuit wat achter de lamp zat? Uit een recenter model het ciruit overgezet en... juist ja, het remlicht deed het weer. Nu was ik voor 2 tientjes klaar en weer veilig op de weg!

Voor de rest nog geen noemswaardige dingen meegemaakt, op het heel hard rommelen van de motor na bij het omdraaien van de sleutel. Gelukkig hield dit na 2 minuten alweer op, en gelukkig nog niet verder meegemaakt. Hij start en loopt altijd!

Heerlijke rijdersauto. Al flinke afstanden mee gereden en rijd heerlijk! Heb nog niet heel veel ervaringen met andere auto's (op een volkswagen golf diesel, een seat toledo diesel en een ford focus 1.6 benzine na dan), maar rij toch het lekkerst in mijn eigen bakkie (maar dat heeft iedereen denk ik wel ;-)!).

Een echte aanrader! Al bijna 12.000 km mee afgelegd in 2 en halve maand en wil hem echt helemaal oprijden! En de afschrijving is natuurlijk helemaal een lachertje, nog geen 7 ct. per 100 km en dat word alsmaar meer natuurlijk.

Hou jullie op de hoogte!

Correctie!

  • 223.440 km

Was vergeten te vermelden in eerste verslag dat het niet gaat om een XN uitvoering maar om de zogenoemde PLUS uitvoering, maar die kon ik niet vinden in de lijst! Ehm... even onder ons... weet iemand wat er nou zo plus is aan de PLUS? Is dat omdat ik een toerenteller heb moeten inruilen voor een (lees: sarcastisch) fantastische high-end ultramoderne klok? Omdat de achterbank niet in ongelijke delen maar alleen in één keer naar voren kan?

Controlelampjes

  • 225.460 km

Weer wat kilometers erbij gereden en gestuit op een volgend probleem, alle controle lampjes schieten in de bocht aan. Als ik de bocht in ga dan is er nog niets aan de hand maar bij het uitkomen van de bocht schieten het lampje van de oliemeter, de handrem, het stop-logo, en het lampje van de benzinemeter aan.
Heel vreemd, maar afijn hij rijd nog.

Bijna 20000 km in 5 maanden!

  • 231.000 km

Een mijlpaal, nog een paar kilometertjes (zo'n 457) en dan 20000 km afgelegd in de Peugeot 306 1.4 Plus uit 1994 (en dat in 5 maandjes tijd). Toch een aardige prestatie voor een auto die al 15 jaar oud is. Heb er eigenlijk geen kind aan gehad, op de ene keer na dan, dat de buis tussen de katalysator en de middendemper van elkaar was gegleden en hij een herrie maakte als een tractor, en ohwja het rechterremlicht wat niet werkte geen problemen. Zelfs het controlelampjes probleem is inderdaad (thnx swiftmania voor je reactie) opgelost. De buizen zijn aan elkaar gelast en ook al is de auto er minder stil om geworden hij rijd nog altijd voortreffelijk! Wat een heerlijke stuurmansauto zeg! Hij wil ook best op z'n tijd, even terug naar z'n 3 en dan wil hij wel. Een echte kilometervreter en een genot om mee te rijden, zowel stedelijk (behalve dan de GPS die roept U-BOCHT en dat je dan zonder stuurbekrachtiging nog midden op een druk kruispunt moet steken na dan haha!) als op de snelweg.

Afscheid Peugeot

  • 235.142 km

Helaas helaas helaas, ik heb afscheid moeten nemen van de Peugeot, en dat op een zeer belabberde manier. Ben van een grindpad de sloot ingegleden en de motor heeft onder water gestaan (voor de rest geen carrosserie schade). Helaas helaas helaas.
Einde verhaal, nu Lancia Delta 1.8 LE 16v. De eerste review daarover is geplaatst.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.