Peugeot 306 Cabriolet 1.6 (2000)

autoreview

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 (2000)

Signalement

Uitvoering306 Cabriolet 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf90.700 km
KM-stand laatst100.150 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een fijne keuze!

  • 100.150 km

Ervaringen
Na drie jaar met veel plezier en weinig onderhoud rondgereden te hebben in een Opel Astra (-F) cabrio begonnen er wat ideeën op te spelen, zou het geen tijd worden voor iets anders? Wel weer een cabrio, dat was erg goed bevallen, maar wellicht iets moderner? Qua ruimte willen we er niet al te veel op achteruit gaan en door mijn lange rug vallen er veel cabrio’s op voorhand al af. Een zoektocht op AutoWeek en andere sites leverde een lijstje op met mogelijke kandidaten, waaronder de Peugeot 306 cabrio.

Qua comfort is Peugeot ons altijd goed bevallen, ook het uiterlijk van de 306 cabrio stond ons wel aan, dus via internet een selectie gemaakt van 3 mogelijke kandidaten. Gek genoeg was er bij ons in de buurt op dat moment niks bijzonders te vinden, dus zijn we naar Utrecht gereden, waar we - onder andere - bij Toyotadealer Kooijman terecht kwamen. Na een zeer fijn gesprek en een goede inruil voor onze Astra hadden wij niet veel bedenktijd nodig, dit exemplaar uit 2000 met 90.000 km op de teller en een vrijwel nieuwe cabrioletkap moest hem worden. Geleverd met grote beurt en een half jaar garantie.

Nu, 8 maanden en veel rijplezier later, hebben wij nog steeds geen spijt van de aankoop. De auto is zeer comfortabel maar verrassend genoeg sportiever geveerd dan de Astra. Ook is duidelijk te merken dat het hier een modernere cabrio betreft; de torsiestijfheid is aanzienlijk groter, wat resulteert in minder piepjes en kraakjes. Ook is de kap beter geïsoleerd waardoor geluiden van buiten nog minder doorkomen in het interieur. Wel is bij de achterramen rijwind te horen.

Op motorisch gebied is het zeker geen strepentrekker, maar de 1.6 biedt voldoende kracht en soepelheid om goed te mee te kunnen komen in het verkeer. 50 in de ‘vijf’ is geen probleem en ook met 120/130 km/u blijft iedereen goed verstaanbaar. Het verbruik ligt bij ons rond de 1 op 13, met de kanttekening dat deze ook veel voor stadsritjes gebruikt wordt.

De auto is geleverd met een windvanger, deze gebruiken we echter sporadisch. Eenmaal gemonteerd werkt deze prima, maar hem plaatsen is niet eenvoudig; de afdekklep van de cabriokap zal een stukje geopend moeten worden waarna de beugels van de windvanger daarin kunnen vallen. Aan de voorkant rust de windvanger in de gordeluitsparingen. Al met al zorgt dit ervoor dat gordels minder soepel lopen, er meer gekraak te horen is en – indien de kap gesloten is – de windvanger niet demonteren valt. Reden voor ons om hem amper te gebruiken. Tot 70-80 km/u is het overigens ook prima uit te houden zonder windvanger.

Met de winter van vorig jaar in het achterhoofd hebben we de 306 in november van winterbanden met stalen velgen voorzien, een investering van €600,-, maar wel een die zijn voordeel al ruimschoots heeft bewezen!

Problemen
Noemenswaardige problemen zijn er (gelukkig) niet geweest, maar de auto is binnen de garantieperiode wel een paar keer terug geweest naar de garage. Zo waren onder andere de remmen versleten. Wij hebben bij aanschaf geen proefrit gemaakt, dan zou je dat kunnen ondervinden, maar dit is keurig opgelost door Kooijman. Ook ging een zijruit moeizaam naar beneden en weer omhoog, maakte de uitlaat een ‘sportief’ bijgeluid en had het ingebouwde alarm een eigen wil; deze ging regelmatig zonder aanwijsbare oorzaak af. Ook al deze punten zijn vlot en goed opgelost onder garantie.

Met de eerste sneeuw van deze winter bleek een ruitensproeier niet meer te functioneren en deed de vrieskou geen goed aan een pakking bij het motorblok, wat een klein beetje olielekkage tot gevolg had. Deze zaken zijn inmiddels gerepareerd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.