Peugeot 306 Break XN 1.4 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XN 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Gisteren heb ik deze auto ingeruild op wederom een Peugeot 306, maar nu met een zuinige en sterke diesel (HDI).
Ik heb deze auto eigenlijk gekocht omdat mijn vorige auto (jawel, ook een 306) best wat onderhoud nodig had. Er zat een dure reparatie van de distributieriem aan te komen, ook was de airco defect en waren de banden slecht. Deze kosten opgeteld en ook wetende dat de auto eigenlijk te klein was (klein gezin met 2 honden) toch maar besloten de 306 in te ruilen op een 306 break.
De auto stond al een tijdje bij een dealer zijn dagen te slijten. Zag er verder wel goed uit, lichtmetalen velgen, zeer goede onderhoudshistorie.... Kortom, een nette auto. Echter, het feit dat er maar een 1.4 motortje inlag heeft me enige tijd doen twijfelen. Van een sterke en snelle turbodiesel naar een kleine benzinemotor?
Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt. Ik heb erg aan de auto moeten wennen. Invoegen duurde wat langer, dus beter anticiperen. Ook had hij wat kleine aanloopprobleempjes, dit kwam waarschijnlijk door de lange stilstand bij de dealer. Motor liep niet zo mooi en sloeg soms af bij het terugschakelen. Dit is allemaal wel netjes opgelost, bougies zijn vervangen, de stappenmotor is gereinigd en er is injectiereiniger toegevoegd. Hierna waren de problemen weg en reed hij eigenlijk heel erg goed!
Ik ben heel erg blij geweest met de auto, hij heeft me nooit laten staan. Startte altijd, en was nog erg zuinig ook. Mijn record was 1 op 16,9, met een volle auto met airco aan, tijdens een lange vakantierit. Verder lag het verbruik zo rond de 1 op 14,5 a 1 op 15,5.
De ruimte in de auto is werkelijk fantastisch. Ik heb mijn complete inboedel erin verhuisd, samen met een grote aanhanger. Deze combinatie (volgens mij trok hij veel meer als toegestaan was) reed eigenlijk nog best goed, boven verwachting goed zelfs. We zijn er verder vaak mee op vakantie geweest, en eigenlijk was het een heerlijke auto.
Gezien het aantal kilometers die ik maak heb ik toch besloten om hem in te ruilen op een diesel. Ergens voel ik me er nog wel schuldig over, de auto reed eigenlijk veel te goed om hem weg te doen. Er was werkelijk waar niks mis mee, maarja soms moet je weleens keuzes maken.
Ik hoop dat de volgende eigenaar er net zo zuinig op is als dat ik erop ben geweest.
Let wel, met de beoordeling heb ik hoog gewaardeerd. Ik ben zelf niks gewend wat auto’s betreft, rijd nooit in nieuwe dure auto’s en ben niet heel veeleisend. Dus ik leg de lat wellicht iets lager als een gemiddelde verwende leaserijder.
PROBLEMEN
Eigenlijk helemaal niks. Een paar kleine aanloopprobleempjes, maar de auto had best lang stil gestaan en de vorige eigenaar reed er alleen maar hele korte stukjes mee. De problemen zijn allemaal netjes onder garantie verholpen, hierna heb ik er geen cent onkosten meer aan gehad.
Perfecte auto voor wie graag in een ruime, goedkope en zuinige auto rondrijdt. Een aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren