Peugeot 208 Urban Soul 1.2 PureTech 82 (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 Urban Soul 1.2 PureTech 82 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 17.500 km |
Nieuwe auto
- 3.200 km
Omdat de 307 uiteindelijk te duur werd omdat we (lees: mijn vrouw), nog maar weinig rijden, gekozen voor een nieuwe 208 in de Urban Soul uitvoering.
Dit is een vrij luxe uitvoering, zover ik weet zit er "alles" op, behalve automatisch airconditioning (wel handmatig) en een zonnedak bij wijze van spreken.
Ik hoef zelf niet perse een heel luxe auto, en een handmatige airconditioning vind ik dan ook prima.
Mijn eerste indruk is dat de auto netjes afgewerkt is. Als ik vergelijk met andere auto's in deze klasse moet ik zeggen dat alles best luxe aanvoelt en niet de indruk heb in keihard plastic te rijden. Alles voelt goed aan. Ik ben zelf niet zo van dat glimmende zwarte plastic, maar je ontkomt er niet aan. In elk geval zelfs dat ziet er goed uit. Tevens zit er een leren stuurtwiel(tje) in.
Zitcomfort vind ik prima. Ik heb gelezen dat niet iedereen te spreken is over het "rare" instrumentencluster, maar moet zeggen dat mij dit best mee valt. Ik moet inderdaad wel ietsje voorover om het goed af te kunnen lezen, de rand van het stuur valt er net iets onder. Van mij had het zo niet gehoeven, maar het doet wel goed aan.
De stoelen bieden voldoende comfort en steun. Het zijn geen kuipstoelen uiteraard maar het voldoet.
De cockpit biedt lekker veel ruimte. Ook achter (5 deurs) is het allemaal goed in orde. De kids hebben in elk geval genoeg ruimte en ook de kofferbak vind ik nog vrij ruim gezien hoe groot de auto is.
De wegligging vind ik wel direct. De auto is comfortabel, zeker niet straf, wel is de stuurinrichting erg direct maar wel koersvast. Ook op de snelweg voelt het allemaal lekker stevig aan, geluidsniveau ben ik best van onder de indruk, de auto is betrekkelijk stil. De sound is nog best racy en vind ik goed staan bij een dergelijke auto. Er zit een spoilertje achterop dus het geheel zou op een GTI echt niet misstaan.
Dan de motor. Deze vind ik echt tegenvallen. Nou ik ben ik turbo motoren gewend en mis toch dat duwtje in de rug. De auto heeft zo'n 85 PK maar logischerwijs zit dat "vrij ver bovenin". Lekker snel wegrijden valt niet echt mee. Eenmaal op stoom gaat het wel. Alhoewel de sound racy is, is de motor dat absoluut niet. Ik vind het allemaal vrij lui aan doen.
Natuurlijk is de auto net nieuw en ik ga er natuurlijk niet mee racen, maar ietsje meer pit mag wel.
De versnellingsbak vind ik ook een gedrocht. Lange schakelwegen vooral en ook erg hakerig. Ik heb betere bakken in deze klasse gezien. Ik vraag me ook af hoe zo'n robot tranmissie schakelt, waarschijnlijk net zo beroert, en dan hoef je het niet eens zelf te doen!
Nee Peugeot, dit kon beter. Monteer een klein turboblokje en a.j.b. een goede versnellingsbak. Ik vraag me bijna af of het zo wel hoort, ik dacht dat Peugeot toch een sneller merk is voor de jonge generatie, en toch zeker dan zo'n auto? Lekker schakelen wil je!
Ik wil meer pit onderin en een kortere versnellingsbak.
Je zou zeggen had dan een andere motor gekozen, maar men gaf aan dat dit voldoende was, en dat ik beter niet de 1.0 kon nemen want dan was echt niet vooruit te branden.
Hierboven zou de 110 PK zitten, dus wel met turbo, maar dat werd ook weer duurder en men gaf aan dat dit voldoende zou zijn (en tevens stond de auto op voorraad en had voor de rest alles wat we wilde).
Al met al; luxe aanvoelende auto, goede wegligging, foute combinatie met motor en bak.
De volgende ga ik toch zelf ook eens testrijden (want het is eigenlijk voor mijn vrouw), en vraag me af of ik nog wel zo'n 3 cilinder wil, en zo wel, dan een met turbo er op.
Ik vergelijk nu met een Clio in de zelfde klasse/bouwjaar. 1.0 turboblok met 90 pk, veel meer pit, betere versnellingsbak, maar van binnen echt goedkoop hard plastic.
Qua zuinigheid kan ik er niet veel over zeggen, het gemiddelde staat nu geloof ik op 6.6 liter/100 km. Volgens mij is dit redelijk, er worden veel korte ritjes gemaakt en amper snelweg.
Gezien ik al lang Peugeot rijd, zal de volgende vast ook een Peugeot worden, wellicht de nieuwe 208 die blijkaar in 2018 komt, en anders dezelfde maar dan met ander blok. Meer ruimte hebben we niet nodig.
Blijft wennen
- 7.000 km
Het blijft wennen, die motor en de versnellingsbak. Snel wegrijden is nog steeds vrij lastig, of je moet hem flink in de toeren houden, tussen wegrijden en op weg zijn zit net een soort dipje waardoor de auto inhoud, daarnaast blijf ik de versnellingsbak erg hakerig vinden. Schakelwegen zijn behoorlijk lang, de 5 moet ik er echt in duwen.
Qua bouwkwaliteit ben ik wel te spreken, alles voelt stevig aan, geen gekke bijgeluiden, ook op de snelweg nog behoorlijk stil.
We zijn er mee naar Luxemburg geweest, moet zeggen dat het qua weggedrag een prima auto is, motor presteert eenmaal op dreef nog best behoorlijk, en konden er nog behoorlijk wat in kwijt.
Nog een minpunt vind ik de navigatie, het invoeren van een adres is te omslachtig, scherm reageert niet heel snel en is nogal priegelig. Ook het navigeren zelf naar de plek van bestemming ben ik niet echt over tevreden. Renault R-Link (met TomTom), doet dat veel beter!
Als je wil bellen dan werkt het ook allemaal net niet. Als je een nummer op het display wil zoeken is het heel vervelend om te "scrollen". Je hebt of dat balkje links wat heel priegelig is, of je moet "swipen" naar onderen, maar ook dat gaat langzaam. Ook het aantikken van een contact gaat lastig, en je zit er vaak naast.
Ik hoop echt dat Peugeot bij een volgende update in elk geval iets aan de versnellingsbak doet, en het navigatiesysteem mag beter. Die motor is wennen, maar eenmaal op gang gaat het wel.
Ingeruild
- 17.500 km
We gaan de auto inruilen voor een 110 PK Allure uitvoering. We kregen best een goede deal dus toch maar gedaan.
De motor, bak en navigatie heb ik altijd als minder ervaren maar de rijbeleving was wel goed, auto ligt strak op de weg; zit goed, voldoende ruim, ziet er sportief uit.
Dealer gaf aan dat de 110 PK versie veel beter zou zijn. Deze is ook weer luxer. Heeft helaas geen spoiler zoals deze.
Ook zou deze versie betere geluidsisolatie hebben, terwijl ik deze versie ook niet echt rumoerig vond, hij klonk juist wel sportief.
Navigatie schijnt ge-update te zijn en heeft ook Android & Apple connectiviteit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 208 1.2 PureTech Allure 5-Deurs | Navi | Cruise | Airco | LM Velgen
- 2015
- 95.669 km

Peugeot 208 1.2 PureTech 110 Signature Parkeerhulp Achter | Trekhaak | Navigatie | 1e Eigenaar |
- 2019
- 75.930 km

Peugeot 208 1.2 PURETECH / AIRCO / CRUISE / DAB+ / NAVI / MULTIMEDIA
- 2018
- 57.516 km