AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 208 Blue Lion 1.2 PureTech 82 (2016)

autoreview

Peugeot 208 Blue Lion 1.2 PureTech 82 (2016)

Signalement

Uitvoering208 Blue Lion 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 9 maanden, een terugblik.

  • 22.000 km

Op 1 juli 2016 mochten wij hem ophalen, de Peugeot 208 Blue Line bij de firma Groet in Den Helder. Wat een mooie auto, de kleur diep donkerblauw (optie 600euro) lijkt bijna op zwart. Als je dit model vergelijkt met die van een jaar eerder, dan zie je duidelijke verschillen. Zowel aan de voor- als achterzijde, interieur is niet zoveel gewijzigd. Ik had in elk geval nooit het vorige model gekozen, want hier ben ik echt voor gevallen. De luxe is enorm, een opsomming; Peugeot Assistentie én SOS knopje boven de achteruit kijk spiegel, Apple Carplay en Android ondersteuning, USB aansluiting, Aux in, elektrische & verwarmde buitenspiegels, Airco, Navigatie (kom ik zo op terug), gekoeld dashboard kastje, Lederen stuurwiel (optie 190euro), stuur in hoogte én diepte verstelbaar, ramen elektrisch bedienbaar, Autolock, Nachtmodus dashboard (alles lampjes uit, op enkele belangrijke zaken na), ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma). Dit systeem bestaat uit ASR (antispinregeling), CDS (dynamische stabiliteitscontrole), AFU (noodremassistentie), ABS (antiblokkeersysteem) en ERV (elektronische remkrachtverdeling), 6 Airbags, Mistlampen voor, Parkeersensoren achter, Achterspoiler, Zonnegordijnen achterdeuren en klep (optie 128euro) kortom, het is prima vertoeven in deze één na kleinste Peugeot. Zuinig rijden is zeker goed mogelijk, tot wel 1:25 als je de cruise control gebruikt en niet harder gaat dan 90. Boven de 140 wordt het eerder richting de 1:10, maar goed, dat rijden we dan ook niet zo vaak. Gemiideld zo'n 1:18 moet haalbaar zijn. Deze verbruikscijfers zijn gebaseerd op mijn eigen constatering én op LPG. (Op de plaats van het reservewiel ligt een 50 liter LPG ringtank met R115-emissienorm. Dat betekent nauwelijks verhoging van de MRB t.o.v. benzine), zodat er geen bagageruimte verloren gaat). Hierdoor is de actieradius verdubbeld van 600km naar 1200km.

Het zicht op het dashboard is goed, alles zit ergonomisch en is grijp/ bedienbaar. Achteruit kijk is wat beperkt, maar voldoende. Mijn ramen zijn vanaf de deurstijl donkerder getint, dit beperkt natuurlijk ook. Het grote 7" touchscreen werkt perfect, hier geen klachten over. Wel moet je hier best even mee oefenen, maar dat moet tegenwoordig geen probleem meer zijn voor de meesten onder ons. De navigatie is goed, maar de kaarten zijn wat verouderd. Volgens de Peugeot dealer worden de kaarten bij elke beurt ge-update en dit wordt de eerste 5 jaar gratis verzorgd.

Maar zijn er ook minpunten aan dit model? Jazeker! (Anders zouden de lezers misschien denken dat ik voor Peugeot werk of zo ;-))

Ten eerste, de stoelen. De comfortabele, zachte stoelen zijn van goede maat voor mijn 1,75m lichaam, maar de wangen zijn veel te zacht en geven daardoor helemaal geen steun. Ook zijn deze voorstoelen niet traploos te verstellen en is er geen lendensteun. Ook is er geen aparte plaats voor een zonnebril en zijn er nergens handgrepen aan het plafond geplaatst. De 1200cc motor is een driecilinder, het sonore geluid wat hier vanaf komt, is (te) goed in het interieur te horen. Mocht je van sportief rijden houden, spaar dan door voor de 110pk versie, anders raak je zeker teleurgesteld. Radio: De DAB ontvangst is niet altijd even goed, dit ligt waarschijnlijk meer aan de DAB dichtheid dan aan de radio zelf. (Als vb; Radio Rijnmond is daardoor niet altijd te ontvangen.) Goed: De navigatie heeft tot nu toe maar 1x de satellieten niet kunnen vinden, bij mijn Garmin kwam dit vaker voor. Minder: De verkeersinformatie komt pas als je in de file terecht komt, dus dat is ook geen echte hulp.
Binnenkort (eind maart 2017) is de eerste (25.000km) beurt, dan weer meer informatie.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren