Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 100 (2015)

autoreview

Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 100 (2015)

Signalement

Uitvoering208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 100
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf83.799 km
KM-stand laatst202.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar en zuinig

  • 105.000 km

Inmiddels ruim een half jaar in het bezit van een Peugeot 208 1.6 bluehdi (diesel).

Omdat ik ivm nieuw werk veel meer KMs ging maken per jaar (naar schatting meer dan 35000pj) was er een andere auto nodig ter vervanging van onze Ford Ka. Met alle respect, maar daarin ga je geen 150km per dag afleggen natuurlijk.

In het begin twijfelden we heel erg over wat voor auto het moest worden. Dat het een diesel ging worden stond vast, evenals dat het een B segment auto moest worden.

We zijn wezen kijken en proefrijden met oa een Renault Clio, Citroën Cactus en VW Polo. De Clio oogde van binnen te goedkoop (veel plastic), in de Cactus kon ik geen goede zithouding vinden (ivm een stuur dat niet in diepte verstelbaar is) en de VW Polo vond ik geen porum (heel langzaam en half Nederland rijdt ermee).

Uiteindelijk uitgekomen bij een mooie Peugeot 208 in de luxe Bluelease executive uitvoering. Zeer complete auto met oa multimedia systeem, lichtmetaal 17inch, elektrische klimaatregeling en automatische verlichting/ruitenwissers.

Na een half jaar rijden kan ik inmiddels wel bevestigen dat wij destijds een goede koop hebben gedaan. De stoelen zitten erg goed (tot op heden heb ik geen andere B segment auto kunnen vinden met zulke goede stoelen), de auto rijdt heel vlot (100pk met 250Nm dat wil wel) en bovenal heel belangrijk als veelrijder; de auto gaat zuinig om met zijn brandstof.

Het gemiddelde verbruik is 1:21. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik zeer vlot rij. Hard optrekken, op de snelweg liever 10kmh te hard dan te zacht. Enfin, als ik me op een zonnige dag een beetje inhou dan is 1:25 ook gewoon haalbaar. Kortom, echt een hele zuinige auto. Op 1 tank rij je gewoon tussen de 1000 en 1200 kilometer.

Het multimedia systeem is een beetje het grote minpunt van deze auto. Ok, het is een systeem dat in 2012 is ontworpen en gebouwd, en slecht is het niet. Maar goed ook zeker niet. De navigatie is de weg soms kwijt, dan helpt alleen een reset nog. Verbinden van telefoons met Bluetooth wil ook soms niet (wanneer je maar 1 telefoon gebruikt gaat dat goed, maar wil je wisselen van toestel dan wordt het lastig).

De muziekplayer bedienen via Bluetooth (dus op je telefoon) vanaf de module gaat ook niet vlekkeloos. Soms moet je vanaf je telefoon de boel gaan bedienen omdat de play/pauze/volgend nummer signalen niet binnen komen ofzo. Daarnaast zit er nog mirrorlink op en dat kun je beter negeren, dat werkt Nl helemaal niet (al komt dat ook omdat er weinig degelijke apps voor zijn ontwikkeld op Android). Het geluidssysteem in de auto is ok, niet slecht maar ook niet goed. Bij hoge volumes gaat de boel kraken.

Verder een vaak aangehaald punt is natuurlijk de iCockpit van Peugeot. Ik denk dat dit per persoon verschilt of het je bevalt of niet. Ik ben best lang en bij mij werkt het goed. Ik heb het stuur op ideale hoogte en kijk makkelijk over het stuur heen en zie alle klokken zonder problemen. Wanneer mijn partner (die wat kleiner is) het stuur op een voor haar gewenste hoogte zet ziet ze de onderkant van de klokken net niet. Opzich geen probleem, bij stilstand hoef je natuurlijk je snelheidsmeter niet te lezen.

De stoelen (zoals al eerder genoemd) zitten goed, het zou wel wenselijk zijn als deze nog iets lager zou kunnen. Ik zit hoog, maar niet te hoog.


De eerste onderhoudsbeurt is overigens al geweest (bij de 100.000km). Onderhoud is gedaan door mijn zwager (monteur bij Renault) en ik heb met hem meegekeken, de techniek zag er nog erg goed uit gaf ook hij toe. Nergens was aan af te zien dat deze wagen al een ton achter de rug had.

1 klein mankementen was meteen verholpen. Bij het oprijden van een drempel in een bocht kwam er van achter een krakend geluid. Ik vreesde eerst dat dit van de ophanging kwam. Gelukkig bleek het van het slot van de achterklep te komen. Bij het schuin oprijden van een drempel tordeerde de auto minimaal wat dit geluid veroorzaakte. Door wat vilt op het sluitmechanisme te plaatsen was het gekraak verholpen. Ik weet niet of meer 208s hier last van hebben, maar doe er uw voordeel mee.

Verder nog 2 kleine puntjes van kritiek:
- Bij de automatische klimaatregeling kun je voor bestuurder en passagier apart de temperatuur regelen. Helaas is er niemand die bedacht heeft om een (zoals het bij andere merken vaak heet) Sync knop erin te bouwen, waarmee je met 1 knop beide helften in 1 keer kunt regelen. Nu moet je steeds voor bestuurder en passagier apart de temperatuur regelen.

- De panelen achter de gordel zijn gemaakt van goedkoop hard plastic. Hierdoor beschadigd dit erg snel wanneer de gordel hier tegenaan komt. Niet over nagedacht, hier had beter een stoffen paneel geplaatst kunnen worden.


Met 35000 tot 40000km per jaar wordt dit natuurlijk geen auto die we heel wat jaren in bezit gaan hebben. Maar dankzij de euro 6 classificatie hoef ik voorlopig nog niet te vrezen voor alle diesel/milieuhektiek en bijbehorende zones. Ik ben van plan zo’n 4 jaar ermee te zullen gaan rijden. Tegen die tijd staat de km stand op 260000 en daarna is elke km die die nog meer kan rijden mooi meegenomen natuurlijk!

40000 km verder

  • 124.500 km

Deze fantastische 208 is nog steeds in ons bezit, en inmiddels hebben we hem zo'n 40000km in bezit!
Vorige week heeft de 208 een grote beurt gehad. Zoals verwacht kwam daar niets bijzonders naar voren. De APK is alweer een paar maanden geleden en ook toen was alles in orde.

Ik merk wel dat de multiriem de laatste tijd af en toe slipt/piept bij een koude start met nat/vochtig weer. Dit houdt dan een paar seconden aan. Mij is verteld dat het geen kwaad kan, laten we het hopen. Verder slurpt ie vrij veel AdBlue (zo'n 1:1500) maar dat zijn de kosten niet. Is goed voor het milieu zullen we maar zeggen.

Qua rijden is mijn mening niet veel veranderd tov de vorige review. Het multimedia systeem blijft af en toe een onding, op verschillende plaatsen in het interieur zit goedkoop hard plastic dat snel beschadigd (achter de gordels, het dasboardkastje, deurpaneel) en dat is jammer want ondanks dat je zuinig bent op je auto krijg je toch die beschadigingen. De stoelen bevallen nog goed, het motortje is heel erg fijn (veel pit) en toch zuinig.

Inmiddels zijn we (op moment van schrijven) zo'n 2 weken gewend aan het 'maximaal 100kmh overdag' rijden, en de auto doet nu gemiddeld zo'n 1:25 met de brandstof. Keurige resultaten.

Inmiddels is de nieuwe 208 ook op de markt en dat vind ik toch wel een supergave auto. Misschien iets voor over een jaar of 3? ;)

Blijft maar rijden!

  • 145.000 km

De kilometerstand staat inmiddels op 145000KM en dat betekende dat er even wat werk verricht moest worden aan de auto.

De interval van de distributieriem is wat onduidelijk (de een schrijft 150k voor en de ander 175k) dus uit voorzorg maar de riem laten wisselen.
Eerder schreef ik al over een piepende multiriem bij koud/nat weer, deze is dus ook preventief gewisseld (gezien er kleine droogtescheurtjes in zaten) en sinds de wissel piept deze ook niet meer. Verder zijn er nieuwe CrossClimate banden voor opgelegd en zijn de remblokken vernieuwd. Dit alles in combinatie met een kleine beurt voor minder dan 1000 euro en we kunnen er weer een hele poos tegen aan!

De auto heeft ons nog steeds niet in de steek gelaten, het verbruik schommelt rond de 1:22 (ik rij veel na 19u dus 130km/h) wat natuurlijk keurige cijfers zijn. Door corona is er afgelopen jaar wat minder dan beoogd met de wagen gereden maar met 25000km per jaar is het nog steeds niet weinig natuurlijk. Het blijft een fantastische wagen!

Tijd voor iets nieuws

  • 202.000 km

Deze 208 is nu alweer bijna 5 jaar in ons bezit.
De kilometerstand is inmiddels over de 2 ton heen en dat is natuurlijk niet veel voor een dieselmotor, maar helaas wel voor een Peugeot.

Laten we echter eerst eens beginnen bij waar de laatste review is geëindigd.

De 208 hebben we altijd een fijne auto gevonden. Voor een B-segmenter is ie lekker comfortabel, komt lekker vlot mee met het verkeer maar hij is bovenal erg zuinig. Gemiddeld doen we er 1:22 tot 1:23 mee (en zoals eerder gezegd wel een vlotte rijstijl maar ook voornamelijk snelwegkilometers).
Het multimediasysteem heeft altijd zijn nukken gekend maar is nooit compleet vastgelopen of zwart geworden zoals ik wel eens bij anderen lees. Enkel met het wisselen van een telefoon (bluetooth) loopt dat menuutje wel eens vast.

Sinds de laatste review (bij 145000km) zijn tot 2 maal toe de stabilisatorstangen verwisseld. De eerste keer (150000km) kenden deze nogal wat speling waardoor er een rammel ontstond. Na vervanging was de rammel weg. Later (180000km) was de stabilisatorstang rechtsvoor afgebroken. Deze raakte gelukkig net niet de aandrijfashoes, maar wel de as zelf waardoor er in de bocht een hels kabaal uit het voortrein kwam.

Daar tussen (166000km) zijn de schokbrekers aan de voorzijde nog vervangen. Iets zat los of was versleten (ik heb zo even niet meer paraat wat het was) waardoor er op oneffen wegen een flink gerammel uit het voortrein kwam. Dit is overigens een punt dat ik ook vaker lees bij andere 208's. Tot slot nog een keer nieuwe banden bij 187000km en dat waren de kosten. Tot dusver is de auto eigenlijk wel betrouwbaar en betaalbaar gebleven!

De auto heeft ons ook nog nooit in de steek gelaten maar er waren nu toch wel enorm veel signalen dat de auto veel kosten met zich mee ging brengen. Een kleine opsomming:

- Het motormanagement lampje heeft zich een aantal keer laten zien, om daarna weer te verdwijnen zonder sporen na te laten in de computer
- Start/stop werkte al enige tijd niet meer, grote kans dat de accu dus op z'n einde is
- Achterbanden versleten/lawaaiig
- Achterremmen ijzer op ijzer
- Schrokbrekers achter aan vervanging toe, ook hier de rammel die eerder aan de voorzijde hoorbaar was
- De ventilator doet het bijna niet meer bij langere ritten. Enkel bij 'koude' start blazen ze volop, maar naarmate de rit vordert neemt de blaascapaciteit af. Luchtkanalen schoongemaakt maar dat heeft niet mogen baten
- Koppeling zit erg hoog en slipt onder bepaalde omstandigheden al
- Koppeling gaat ook nog eens erg zwaar, wat duidt op de drukgroep

Vrijwel al deze punten vallen onder de categorie onderhoud, dus van een onbetrouwbare wagen is nog steeds geen sprake. Maar afgelopen jaar hebben we slechts 15000km gereden met deze auto waardoor diesel moeilijker te verantwoorden is (voor onze portemonnee dan!).
Ook met de grote lijst aan aanstaande werkzaamheden (waar we van weten, wie weet wat er nog meer naar boven komt) in het achterhoofd zijn we toch eens naar wat autozaken geweest. Want ja, wanneer is een auto op? Als ie echt uit elkaar valt? Als ie je af en toe in de steek laat wanneer je er 's ochtends in stapt? Of als de kosten gewoon onredelijk worden? Want wie weet wat er volgend jaar nog bij komt.

Soms missen we ook wel wat meer ruimte in onze auto's (naast deze 208 staat een Lexus CT200h en dat is ook geen ruimtewonder) dus de opvolger mocht zeker wat groter zijn. De zoektocht beperkte zich al snel tot stationwagons en na de Kia (Pro)Ceed, Renault Megane, Ford Focus en Hyundai i30 bekeken te hebben kwamen we al redelijk snel tot de conclusie dat een Kia Ceed SW uit 2020 een hele mooie opvolger is voor onze 208. Dat is 'm dan ook geworden :)

Lekker met een benzinemotortje (wat beter aansluit bij ons gebruik) en de extra ruimte die we hebben tov de 208 is ook wel lekker voor in de toekomst.

Hoe ik terugkijk op 5 jaar 208? Nou, ik ga deze auto echt missen. En dat zegt wel iets want dat heb ik niet snel bij auto's. Op de snelweg is het echt een heerlijke, schakelluie, zuinige, rustige auto om te rijden. Een dieselmotor, en zeker deze 1.6hdi, rijdt gewoon erg lekker. Het is jammer dat diesel rijden zo duur (en ook steeds meer onmogelijk (gelukkig nog niet in NL)) aan het worden is. De wegenbelasting ging laatst al bijna richting de 100 euro per maand.

Ook het wendbare en overzichtelijke van de 208 ga ik missen. Ja, ik ben fan van de iCockpit! Ook met het kleine stuurtje voel ik me als een vis in het water in een drukke stad of drukke straat, je stuurt overal lekker eenvoudig en snel omheen. Parkeren met zo'n kleine auto is ook lekker en dan heb je ook helemaal geen parkeercamera nodig.

De bak heeft altijd wat vaag aangevoeld maar je hoeft met zo'n koppelrijke diesel ook niet veel te schakelen gelukkig, daarom is het niet vervelend dat ie zo vaag aanvoelt.

Overigens nog het benoemen waard vind ik, de koplampen (dimlicht) sneuvelen ongelofelijk snel. En let maar eens op hoeveel 208's je op de weg ziet rijden met kapot dimlicht (en dit probleem speelt vooral bij de facelifts heb ik het idee). Max een half jaar deed ik vaak met de dimlichten, en dan had ik er gewoon nette Philips lampen inzitten. Grappig genoeg is er weer een dimlicht gesneuveld kort nadat het aankoopcontract voor de Ceed was getekend....

Nog een puntje van kwaliteit (en ook dit heb ik bij meer 208's gezien!) is de achterspoiler. De bovenste kap/plaat daarvan heeft eigenlijk altijd 'los' gezeten bij ons. Een lichte tik erop en hij klikte weer vast, maar ik heb al verscheidene 208's op de weg zien rijden die deze hele plaat verloren zijn ergens.

De administratie van deze auto heb ik altijd netjes bijgehouden, en misschien nog wat leuke getalletjes:
Afschrijving over (net geen) 5 jaar en (net geen) 120000 kilometer: €0,055/km
Kosten onderhoud/reparaties: €0,02/km
Verbruik gemiddeld: 1:22,5, bij een dieselprijs die gemiddeld rond de €1,60 heeft gelegen. Brandstofkosten per km: €0,071 (rond corona lag de prijs bijna op €1,00 maar tegenwoordig op €1,85 dus dit is een nattevingerwerkschatting)
Tellen we alles bij elkaar op, dan komen we op een keurige €0,146 per kilometer.
Nemen we de verzekering en MRB erbij, dan is de prijs per kilometer €0,213

Kan autorijden nog goedkoper?

En nu wordt het tijd voor iets nieuws!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.