Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)

autoreview

Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)

Signalement

Uitvoering208 Active 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf16.800 km
KM-stand laatst58.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en gewenning

  • 19.500 km

Aangezien ik vanaf september aan de slag ga op 80 kilometer van mijn woonplaats en het openbaar vervoer 2,5 uur nodig heeft om mij op mijn bestemming te krijgen besloot ik uit te kijken naar een kleine eerste auto.
Mijn vereisten:
- Cruise Control
- Airco
- Bluetooth
- Maximaal 11.000 EUR

Auto’s die ik heb overwogen:
- Ford Fiesta MK7 (viel af door zijn erg rommelige interieur, cruise control leek een ware zeldzaamheid tijdens mijn online zoektochten).
- Citroen C3 (aparte styling sprak mij aan, doordat het model nog relatief nieuw is maar lastig te vinden binnen mijn budget in een uitvoering die mij wel wat lijkt).
- Volkswagen Polo MK5 (viel af wegens te weinig waar voor je geld)
- Renault Clio IV, mijn grote favoriet
- Opel Corsa, vond ik wel erg saai en tam
- Peugeot 208

Toen ik op een zoekertje van de Peugeot dealer in de buurt stootte heb ik vrij snel de knoop doorgehakt. Enkele dagen later mijn handtekening gezet onder de aankoop van een Peugeot 208 1.2 PureTech 82pk uit januari 2018 in Active-trim (Aluminium Grey). De auto had nog maar ongeveer 17.000 kilometer gelopen en leek mij een buitenkansje. Het karretje is verre van rijk uitgerust, maar wat ik nodig heb zit erop en wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan. Ik heb handmatige airco, Bluetooth, cruise control en USB- & aux-aansluiting. De enige ‘luxe’ die ik wel mis zijn parkeersensoren en een middenarmsteun. De 208 is weliswaar een kleine auto (net geen 4m lang), maar als 20-jarige heb ik enkel ervaring met de auto van mijn ouders (een Peugeot 5008 1.6 HDI uit 2015). Deze auto is uitgerust met parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, head-up display, elektronische handrem en automatische airco. Ik heb dus geen enkele ervaring met volledig zelfstandig inparkeren, maar gelukkig kan ik zeggen dat dit veel beter meeviel dan gevreesd. Mijn eerste indrukken zijn positief! Ik vind het interieur erg mooi, en dit zeker voor een B-segmenter. Ik heb hier ook al complimenten over gekregen. Het aluminiumgrijze exterieur is niet bepaald een spannende kleur waarvan je netvlies het warm krijgt, maar ik vind het wel ‘chique’ ogen en bovendien zie je viezigheid veel minder goed, wat een wereld van verschil met een zwarte auto. De motor is met 82 pk zeker geen raket, maar ik heb eigenlijk nog niet echt een moment gehad waarop ik extra paarden onder de rechtervoet wenste (hierover verderop meer). De erg controversiële klokken dan: ik ben grote fan! Ik kan perfect boven het stuur op de tellers kijken en toch comfortabel zitten. Ik zie mezelf niet snel terugkeren naar een traditionele indeling. Enige minieme minpuntje van deze set-up: bij het rechtdoor rijden met 1 hand (altijd linkerhand bij mij) krijg ik snel een vervelend gevoel aan de binnenkant van mijn elleboog. Dit komt door het kleine stuurtje en de hoek daarvan in verhouding tot mijn lichaam vermoed ik. Stuurtje versteld maar het ‘probleem’ blijft. Ik los het echter heel simpel op door mijn elleboog te laten rusten op de bovenkant van het portier tegen het venster aan. Dit wil zeker niet zeggen dat de 208 vervelend zit, integendeel, de stoelen zitten heel erg lekker, ook voor langere mensen. De binnenruimte valt me enorm goed mee! Zowel voor- als achterin voldoende hoofdruimte en beenruimte. Ik ben 1m85 en kan prima achter mezelf zitten zonder geavanceerde yogatechnieken toe te moeten passen of ledematen na te sturen via de koerier, veel plek blijft er niet over (lees: geen), maar ik zou het gerust 100 kilometer kunnen volhouden. De auto heeft wel één groot punt van frustratie. Ik mis handige opbergvakjes! De brandblusser moet je in de bagageruimte klemzetten door hem tegen de achterbank te duwen en klem te zetten met de gevarendriehoek die in een tasje met velcrokleefband zit. Dit houdt de brandblusser maar matig vast, dus bij een iets te enthousiast bochtje slingert het onding algauw door de hele kofferbak. Vele auto’s hebben een handige houder voor dit apparaat onder de passagiersstoel, maar dat is bij de 208 niet het geval. Ik heb het ganse interieur afgespeurd op zoek naar een handigere plek om hem op te bergen maar zal toch genoegen moeten nemen met de kleefband.

Intussen heb ik mijn eerste 2500 kilometer afgelegd. De overstap van een solide 4-cilinder diesel naar een kleine turboloze 3-cilinder benzine verliep een beetje klungelig. De 208 vormt mijn debuut op benzinegebied en zeker omdat het zo’n klein blok is moet ik wel wennen aan de hogere toeren die je moet maken (nogmaals: ik heb een erg beperkt referentiekader). Ik vind de motor in eerste en tweede versnelling erg nerveus rijden, maar dit zal eigen zijn aan een driecilinder. De motor voldoet prima zolang het wegdek vlak blijft. Ik ben reeds met de 208 naar de Ardennen gereden met 3 volwassenen + bagage voor een weekend aan boord en zodra er een helling aan zit te komen houdt de trekkracht het voor bekeken. Bij steilere hellingen moest ik doortrekken tot 4500+ tpm en alsnog had ik vaak niet de minste trekkracht in de volgende versnelling. Wel moet ik erbij vermelden dat ik nog nooit in heuvelachtig gebied gereden had. Ik was ook niet gewend aan hoog in toeren rijden en wellicht had ik de 208 nog een tikje meer moeten ‘martelen’ om vlotter de berg op te komen. De auto zal vanaf september veel vaker gebruikt worden en ongeveer 80% snelwegkilometers afleggen. Aan 120 kilometer per uur (alsnog gecondoleerd met jullie snelheidsverlaging tot 100 ;) ) draait het blok 3500 tpm. Een zesde versnelling of andere spreiding van de vijfbak, zou hierdoor wel fijn geweest zijn maar niet strikt noodzakelijk. Je hoort de motor natuurlijk wel en je moet je stem ietwat verheffen om een goed gesprek te kunnen voeren maar je hebt nu ook weer niet het gevoel dat er een Boeing 747 op je dak wil landen. Voor de rest neem ik af en toe (bij korte ritten) een lichte benzinegeur waar, maar dit kan je natuurlijk niet als probleem bestempelen.

Het verbruik valt tot nog toe licht tegen. Gemiddeld 5,5 liter per 100km (1:18) bij hoofdzakelijk snelwegkilometers. Ik ben een rustig chauffeur maar zorg wel dat ik meekom met de stroom. Ik schakel vrij snel op. Dit in combinatie met de snelweg zorgt dat ik toch iets beter verwacht had van het verbruik, al zeker aangezien ik meestal alleen in de auto zit. Zet je de airco aan op een middelmatige stand dan gaat het verbruik al helemaal de hoogte in (7 liter bij 120km/h). Aan de andere kant blijft 1 op 18 wel nog steeds erg netjes voor een benzine.

Minder netjes is het infotainmentsysteem. Het werkt langzaam en sommige functies zitten goed verborgen. Vaak registreert het scherm mijn vinger niet eens waardoor ik wel 3 keer op een knop moet drukken. Gelukkig gebruik ik het scherm tijdens het rijden eigenlijk zelden. Radiozender veranderen en volume verhogen of verlagen doe ik met de scrollwieltjes op het stuur en navigeren gebeurt via Google Maps op mijn iPhone. Over mijn telefoon gesproken: de MyPeugeot-app is een ramp. De bedoeling is dat je meteen na je rit de ritgegevens kunt raadplegen in de app. Bij mij synchroniseert de hele handel echter niet en krijg je pas na dagen, weken of zelfs een maand plotseling een update met ineens 65+ nieuwe ritten! Zo staat mijn 208 volgens de app nog steeds in de Ardennen geparkeerd, terwijl ik toch al wel dik 2 weken terug thuis ben. Ben ik de enige met dit probleem?
Ook heb ik tijdens diezelfde rit door de Ardennen al een melding voor lage bandenspanning gekregen. Aangezien ik de auto nog maar een dikke 2 maanden heb en hij bij aankoop grondig gecheckt werd dacht ik meteen dat ik een lekke band had. Afgereden aan het eerste tankstation. Toen bleek dat alle 4 de banden keurig de voorgeschreven 2,2 bar hadden. Enkele dagen later nog eens gemeten, de druk was nog steeds prima. Ik heb dan maar manueel de melding gereset. Geen idee waarom de auto plots alarm sloeg.

Mijn laatste punt van kritiek is de ontvangst van de antenne. Die is gewoon ondermaats. Bij het afspelen van muziek via USB of Bluetooth klinkt de audio best prima voor een B-segmenter, maar bij gewone FM-radio kraakt en ruist het geluid regelmatig, jammer!

Al bij al ben ik nog steeds erg tevreden met de 208! Er zijn natuurlijk kleine puntjes van kritiek, maar als eerste auto zou ik zeker niet durven klagen over mijn kleine Peugeot. De bedoeling is dat ik minstens 3 jaar in deze auto blijf rijden en hem dan nog aan een mooie prijs van de hand kan doen.

Ps: Ik heb de kans nog niet gehad om de auto eens mooi op de foto te krijgen dus heb ik maar de foto’s die ik bij de dealer nam bijgevoegd.

2 jaar later

  • 58.000 km

Ondertussen heb ik de 208 nu al twee jaar en twee maanden en kom ik er eindelijk nog eens toe om mijn bevindingen opnieuw op papier te zetten. In die periode heb ik ruim 40.000 kilometer op de teller gezet. Dit wel op een onevenwichtige manier, mede dankzij corona. Van mei 2020 t.e.m. het einde van dat jaar heb ik slechts 5.000 kilometer gereden. In gans 2021 ongeveer 10.000 kilometer en sinds januari 2022 tot nu al ruim 25.000. Dit komt omdat ik sinds een aantal maanden bijna dagelijks naar Brussel rij, waardoor ik elke dag 250 kilometer afleg, hoofdzakelijk op de snelweg. De voor huis-tuin-en-keukengebruik gebouwde 1.2 benzine sluit dus eigenlijk niet langer aan met mijn gebruik. Voor deze afstanden is een solide viercilinder eigenlijk wel een must, of zou de 208 minstens uitgerust moeten zijn met de 110pk-versie. Ik hou het echter prima vol tot nu toe.

Op de snelweg blijft de auto toch wat te rumoerig naar mijn mening. Na enkele kilometers ben je hieraan gewend en valt het minder op, maar toch is het elke keer duidelijk merkbaar aan het aantal decibels als je de snelweg weer verlaat. Pakweg 70% van mijn trajecten leg ik af met de cruise control ingesteld op 125. Dan draait het blok ongeveer 3.800 rpm, wat best wel onrustig is. Gemiddeld genomen gebeurt dit dan aan een verbruik van 6,5 liter per 100 kilometer. De in de vorige review vermelde 5,5 liter per 100 kilometer was bij nader inzicht dus een te optimistische momentopname. Dit neemt niet weg dat 6,5l/100km nog steeds netjes is. Ik moet er wel ook bij vermelden dat mijn rijstijl in de afgelopen jaren iets dynamischer (kuch kuch) is geworden, en ik pas later opschakel. Het hoge toerental heeft als neveneffect ook dat collega-eigenaars van kilometervretende 208’jes regelmatig hun oliepeil moeten controleren! Tot december hoefde ik de olie tussen twee beurten door nooit zelf bij te vullen. Sinds maart heb ik echter al tweemaal ongeveer anderhalve liter moeten aanvullen, ongeveer om de 8.000 kilometer.

Buiten de snelweg komt de Peugeot beter tot zijn recht. Naar mijn mening rijdt de wagen het lekkerst bij snelheden rond de 80 km/u in 5e versnelling, dan is hij relatief stil en toch voldoende hoog in toeren om comfortabel te rijden. Wel iets waar ik me aan blijf ergeren is het bokkerige karakter bij het wegrijden. Ik weet dat vroege 208’en hiervoor een software-update hebben ondergaan, en dat dit bij mijn 2018-model al opgelost is, maar toch vind ik het snel optrekken nog altijd onvoldoende soepel. Ik rij ook regelmatig in een 308 1.2 130pk, wat in essentie dezelfde motor is, maar dan met turbo en 6e versnelling. Deze 308 komt toch veel soepeler van zijn plek.

Over de motor kan ik dus concluderen dat het buiten de snelweg om best een fijn blok is, met een vrij gretig (maar toch lawaaierig) karakter boven de 3.500 toeren. Voor mensen die die veel snelwegkilometers afleggen zou ik toch sterk aanraden om een 110pk-versie met zesbak te zoeken, of voor een dieselvariant te gaan. De rest van de auto is echter wel aangenaam bij hogere snelheden.

Naast de motor zijn er natuurlijk ook andere aspecten van de wagen te bespreken. De stoelen blijven ontzettend fijn voor een B-segmenter. Ik stap na elke rit van 125 kilometer prima uit de wagen zonder bezoekje aan een revalidatiecentrum. Ik blijf een grote fan van de Peugeot I-Cockpit, zelfs in dit eerste model. Ik kan me goed voorstellen dat dit concept in de nieuwe 208 en zustermodellen al een stuk verfijnder is. Verder is op de wegligging ook weinig aan te merken. De koets heeft nog nooit iets onvoorspelbaars gedaan en helt ook niet te ver over op bijvoorbeeld een klaverblad aan 60-70 km/u. Wat wel belabberd is, is het schakelen. De bak voelt aan alsof hij van rubber gemaakt is, hakerig, en met lange slagen. Bovendien wil de auto belachelijk vaak niet in z’n achteruit, waardoor je terug naar neutraal moet. Dit komt vaak voor bij kleine benzinewagens, maar in mijn geval gaat het echt wel om ongeveer 40% van de keren. Hier geraak je zeker wel aan gewend, maar elke keer als ik in de 308 stap word ik eraan herinnerd dat Peugeot dus wel degelijk weet hoe ze een goede bak kunnen maken. Zonde dat de 208 dan de lelijke schoonmoeder onder de handbakken toegewezen kreeg. Wat me ook lichtjes ergert is een rammel aan de passagierskant. Een rammel is lastig te lokaliseren op het gehoor, maar volgens mij situeert hij zich rond de B-stijl. De rammel is hoorbaar op betonwegen en oneffenheden. Gezien ik vooral snelwegkilometers maak wordt het geluid snel overstemd en doe ik er dus ook helemaal niks aan.

Tot nu toe kan ik de auto nog maar twee probleempjes kwalijk nemen. Ten eerste het olieverbruik (hoewel ik weet dat de auto eigenlijk niet gebouwd is om veel snelwegkilometers te vreten). Ten tweede heb ik tweemaal een probleem met de ventilatie gehad. Telkens was dit nadat de auto 2 weken stilstond in de kerstvakantie. Toen ik op nieuwjaarsdag 2021 wou vertrekken en de ramen ontwasemd moesten worden startte ik de wagen en zette de airco aan en de ‘blazer’ (geen idee hoe dit eigenlijk heet) op standje 4 van de 6. De blazer deed helemaal niks. Heb toen maar bij temperaturen rond het vriespunt met open ramen een rit van een half uur afgelegd. Fijn was dit allesbehalve. De motor afleggen en even wachten hielp ook niet. Uiteindelijk was dit probleem beide keren een aantal dagen later spontaan verholpen.

Op drie liter olie, 2 onderhoudsbeurten, keuring en 2 bandenwissels zomer-winter na heb ik aan de auto slechts één kost gehad. Blijkbaar vond een steentje het een fantastisch leuk idee om koers te zetten richting mijn voorruit, met alle gevolgen van dien. Het plaatsen van een nieuwe voorruit kostte me €390 (bij een grote keten die inzet op lage prijzen, de naam ben ik vergeten, al sla je me dood). Ik vroeg ook prijs bij de Peugeot dealer, maar na het zien van die €640 heb ik vriendelijk bedankt. De onderhoudsbeurten maakten me €250 en €380 lichter (inclusief nieuwe ruitenwissers, beiden bij een Peugeot dealer, zij het wel twee verschillende).

Alles bij elkaar is de Peugeot 208 1.2 PureTech Active een zeer goede auto. Alleen sluit de auto niet goed meer aan bij mijn gebruiksgedrag, wat ik erg jammer vind. In september start ik een nieuwe baan, waarbij ik standaard een BMW 116d F40 leasewagen toegewezen krijg. Ik kijk natuurlijk enorm uit naar deze nieuwe wagen, ook al is het een vrij kale versie (gelukkig wel de LED-achterlichten, godzijdank). Desondanks hou ik veel fijne herinneringen aan de Peugeot over, en zou ik hem zeker kunnen aanraden bij iedereen die een B-segmenter zoekt en weinig snelweg aflegt.

Mijn woorden zijn nog niet koud

  • 58.500 km

De wet van Murphy heeft zijn weg ook naar mij gevonden. Twee dagen na het schrijven van mijn review kom ik gehaast aan op kantoor. Na al zovele malen vlot in te parkeren op hetzelfde plekje geef ik iets te veel gas zonder goed in de spiegels te kijken en rij ik pardoes tegen een paal aan, en dit best wel hard. Zeker met het afscheid van de 208 in zicht bekommer ik mij nu erg om de restwaarde, die nu wel een duikvlucht zal nemen.
Bij de Peugeotdealer maakten ze mij een bestek op van maar liefst €1.600. Dit ga ik natuurlijk niet meer laten repareren, ook al betaal ik het op het einde van de rit ook, maar dan onder de vorm van minder inruilwaarde. Ik ga nog even poolshoogte nemen bij een minder frisse carrosseriehersteller die toch puik werk levert en zie dan wel wat ik ermee zal aanvangen. Een fotootje heb ik bijgevoegd.

Erg jammer dat ik in de laatste maanden 208 mijn trouwe vriendin zo'n onrecht heb aangedaan maar de dingen lopen nu eenmaal zoals ze gaan.
Hopelijk heb ik nu alle incidenten met de wagen achter de rug. Alles bij elkaar genomen is er maar één mankement dat ik de auto kan kwalijk nemen en dat is de defecte 'blazer'. Voor de rest van de kosten kan ik met de beschuldigende vinger alleen maar in de spiegel wijzen. Een betrouwbare auto dus wat mij betreft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.