Peugeot 208 Access 1.2 PureTech 82 (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 208 Access 1.2 PureTech 82 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 37.070 km |
Peugeot 208
- 6.500 km
Aangezien ik door een nieuwe werkplek veel meer ging rijden heb ik mijn oude (13 jaar) trouwe Hyundai Elantra ingeruild voor een nieuwe Peugeot 208, via private lease.
De eerste indruk was wat afwisselend: het uiterlijk en de lak zijn prachtig. Het interieur ook. Stoelen zijn perfect: als je met rugpijn instapt, is die na een rit weg.
Het kleine stuur en het 'heads up' display: ach: ik moest meer wennen aan de elektrische stuurbekrachtiging (na 13 jaar een hydraulische een enorme verandering) dan aan het stuurtje. Ook met mijn 1,76 meter kan ik er prima overheen kijken. Ik moet wel zeggen dat ik 99% v.d tijd op het digitale display kijk, de meters zijn bijzaak.
In het begin: Erg tamme motor en heftig aangrijpende koppeling
De navigatie vind ik, in tegenstelling tot veel mensen, best meevallen Hij vindt razendsnel de satellieten, ik ontdekte (later pas) dat je bij de woonplaats de postcode kan invullen. Op een verjaardag op een vage locatie waren wij enkele van de zeer weinigen die er zo op af reden.
De stereo .. geen klachten. Ik zie muziek als 'behang', sky radio via DAB+, mixer op 'disco' voor een beetje meer bas .. goed genoeg.
Motor: koppelen en schakelen: nu prima. In het begin een beetje 'happerige' koppeling met bokken tussen 1 en 2, nu koppelt en schakelt hij als een Japanner.
Ik vond de motor de eerste 2000 - 3000 km erg suf/tam/inhoudend. Ik 'verdenk' Peugeot er van dat ze 'm de eerste tijd afknijpen. Na 3000 km was het namelijk heel wat anders. Veel sneller, soepeler. Je moet uiteraard wel vaker (rotondes, bochten) schakelen dan met een 1.6 viercilinder, maar met de goede bak is dat wel te doen.
Verbruik .. in de werkelijkheid (niet de folder onzin) rond 1 op 18 gemiddeld, soms een uitschieter naar 1:20 (benzine). Met de nu eindelijk werkende Peugeot app is dit goed te volgen.
Wegligging: prima. Een paar weken geleden in een (okay: klein laagje) sneeuw even kunnen spelen: de auto loopt op rails, je merkt eigenlijk niets van uitbreken, slippen of zo. Prima dus !
Verder een heel rustig stuur, redelijke vering (in Almere zijn u eenmaal ontzettend veel drempels) maar op normale wegen zit je prima achter het stuur.
Nadelen ... helaas: 3, en dat zit dan vooral in het comfort: ik vind de motor vrij rumoerig: boven de 110 hoor je een hevige 3 cilinder roffel uit het vooronder. Ruwweg 3000 toeren, dan is de rust verdwenen.
De A-stijl is ook vrij dik (volgens die dat mij bij alle soortgelijke auto's zo). Een scootertje of zo kan daar makkelijk in verdwijnen. Ik heb ook de indruk dat de dode hoek vrij groot is. Bij Hyundai zat er een bolle spiegel links in de linker spiegel, die mis ik wel een beetje: het is wel op te lossen door de spiegels vrij wijd in te stellen, zodat je maar net een randje auto ziet, maar goed opzij kijken blijft een goed idee.
Eindconclusie: fijne auto voor een fijne prijs.
Volgens mij zeer degelijk gebouwd: na 6 maanden geen enkel rammeltje/piepje. Alles werkt perfect.
Geen enkel mankement geconstateerd ,dus met dealers e.d. heb ik geen ervaring, ik hoop dat ook nog 6 maanden uit te stellen.
Bij de aanschaf twijfelde ik eerst nog . .een Franse auto: nu vind ik ‘m eigenlijk on-Frans goed, tevredener kan dus niet.
Na de 1e onderhoudsbeurt
- 15.000 km
Na een jaar, ong. 15.000 kilometer, de 1e onderhoudsbeurt.
Nieuwe wissers, iets met een 'preventieve actie HNZ', en een software update voor de motor. Wat die actie was .. geen idee: ik kan 'm niet vinden op Internet, maar de software update lijkt een groot succes. Het horten en stoten bij een file is weg, en de motor is, met een mooi Duits woord, veel 'drehfreudiger'.
Helaas is het wel zo dat na ong. 10.00 kilometer het verbruik wat terugliep, en dat lijkt niet verbeterd, maar ik geloof dat 1 op 17 a 18 toch zeker niet echt slecht is.
Het schakelen is iets minder geworden. De achteruit weigert wel eens, dan moet ik 'm eerst in de 1 zetten, en een enkele keer weigert hij van 5 naar 4 te schakelen. De dealer zegt dat alles werkt zoals het hoort, mee leren leven dus blijkbaar. Op dat punt merk je dan dat een Française GEEN Japanner is.
Verder overigens niets dan lof: interieur en exterieur zijn smetteloos. De stoelen zitten perfect, ook na een jaar geen rammeltje of trillinkje te horen.
Op naar het 2e jaar !
.
2e jaar
- 25.000 km
Wegens ziekte van mijn kant heeft het Peugeotje zo'n 3 maanden stilgestaan, net in de periode van onze zeer strenge winter. Gelukkig startte hij daarna probleemloos. Dat probleemloos kenmerkte hem ook in zijn 2e jaar: dankzij de service beurt in 2017 liep de motor veel (echt HEEL veel) beter. En het verbruik blijft ook goed binnen de perken. zo gemiddeld, geregeld snelweg, zit ik op ong. 1 op 18. Met uitschieters 's morgens vroeg: rustige weg, airco uit, van 1 op 22.
Het minpunt van het schakelen is helaas gebleven. Dat lijkt gewoon bij deze auto te horen: het is zeker niet perfect, maar ik heb er mee leren leven., net als met het beperkte zicht en de grote dode hoek van de spiegels.
De kwaliteit v.d. auto lijkt me verder goed: lak, bumpers, interieur: alles is als nieuw, de stoelen zitten ook nog steeds perfect.
Hij heeft net de 2e onderhoudsbeurt gehad. Ook vanuit de garage geen op- en aanmerkingen.
Ik kan niet anders zegen dan dat ik zeer tevreden ben over deze Fransoos.
Laatste jaar
- 37.070 km
Aangezien de Peugeot een private lease auto was met een contract voor 3 jaar, heb ik 'm vrijdag ingeleverd. Inleveren ging probleemloos: geen schade, geen krassen. In de 3 jaar dat ik 'm had was de 208 volledig probleemloos. De lag en bekleding zagen er ook nog uit als nieuw. De goede constructie blijkt ook uit de volledig afwezigheid van piepjes en rammeltjes.
Dat de minpunten zijn het matige uitzicht (dikke A stijl en geen dode hoek spiegels) en de lastige achteruit versnelling, en de pluspunten comfort, prima afwerking, zuinig en betrouwbaar had ik al gemeld.
De opvolger v.d. Peugeot wordt een Opel Corsa. Ik merk wel dat de Peugeot motor wat stroever was en met terugschakelen wat schokkerig/bokkerig, terwijl de Corsa, mogelijk doordat die wel een turbo heeft, dat wat soepeler doet.
Maar . .al met al was de 208 een hele fijne auto. Ik zal 'm missen. Ik wens zijn volgende 'baas' er veel plezier mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 208 Allure 82 pk | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Achter | LED Dagrijverlichting | Lederen Stuurwiel | DAB Ontvanger | Start/Stop Systeem | Climate Control | Cruise Control | 16" Lichtmetalen Velgen |
- 2019
- 85.185 km

Peugeot 208 1.2 Tech Edition CRUISE - DAB - CAM - PANO DAK
- 2019
- 35.067 km

Peugeot 208 1.2 PureTech Allure|Mooi,Sportief,Veel chrome en Alu 5 Zits en All-Season
- 2019
- 113.542 km