Peugeot 206 SW Air-Line 1.4 HDI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 SW Air-Line 1.4 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 21 januari 2006 rij ik in deze auto. Omdat ik vanwege mijn werk als software engineer veel langs de weg zit, heb ik de volgende opties laten monteren: cruise control, climate control.
De wagen is van de ’Airline 3’ uitvoering, hetgeen inhoudt dat er standaard sportstoelen, centrale deurvergrendeling, electrische ramen en airco inzitten. Ook standaard is de sportbumper met ’grote luchtinlaat’.
Het rijden is, in vergelijking met mijn vorige auto, een Clio 1.5dCI, van een totaal andere klasse: waar de Clio met bepaalde bochten de neiging had om ’weg te wandelen’ heb ik hier bij de 206SW geen last van. Ook is de 206SW 1.4HDI aanmerkelijk stiller... indien ik wordt gebeld (uiteraard met carkit) vraagt de bellende zijde niet meer of ik in een tractor rij.
Voorgaande versies 206 hadden ’last’ van een vrij korte zitting, hierdoor werden de bovenbenen afgekneld op lange ritten wat natuurlijk niet echt fijn is. Deze versie is uitgerust met sportstoelen, erg goede rugondersteuning en lendesteunen, maar, hoewel verbeterd, nog steeds aan de korte kant (ik ben 1.70, voor mijn lengte is het precies goed, maar ik kan me voorstellen dat mensen groter dan 1.70 last kunnen krijgen op de lange afstand.
De 1.4 HDI presteert beter dan verwacht: ik heb proefgereden in een 307 met dezelfde motor, maar daar had je een kalender nodig in plaats van een stopwatch voor de acceleratie. In de 206 voldoet hij echter prima, komt goed mee met de rest van het verkeer en de topsnelheid (170 op de teller) is goed om net niet je rijbewijs in te hoeven leveren, al scheelt het niet veel.
De SW is natuurlijk geen echte station, daar is hij net iets te klein voor. Zo houdt de ruimte niet echt over als achterpassagier, is de bagageruimte met 300 liter niet echt wereldschokkend groot en mis je kleine details zoals een skiluikje in de achterbank. Eigenlijk is het meer een ’hatchback met iets extra’s’
Leuke vondst is de apart te openen achterruit, waar ik elke dag met veel plezier gebruik van maak. Denk hierbij aan het inladen van de laptop, de ’kleine boodschappen’
Al met al een aardige auto waar je met 2 kinderen en partner goed op vakantie kan. Wel vind ik het verbruik een beetje tegenvallen, ik kom niet hoger dan 1.18, hoewel dat natuurlijk te maken kan hebben met de Climate Control die bij mij eigenlijk nooit uitstaat.
Update 04-04-2006: Het hoge verbruik ligt aan de Climate Control...
CC aan: 1:18,
CC uit: 1:22 t/m 1:24
Speciaal voor ’Kreule’: de CC staat met deze cijfers compleet op ’off’. Zelfs de topsnelheid is gevarieerd..
CC aan: 160 (op de teller)
CC uit: 170 (op de teller)
Met de auto voor de garantiebeurt (standaard na 10.000) geweest. Olieverbruik: nul. Defecten: geen.
PROBLEMEN
21-01-2006: 11 km: Geen.
04-04-2006: 13288: Geen. Zelfs geen kapot lampje.
18-04-2006: 15688: Nog steeds niks.
01-10-2006: 51538: Niks. Auto ingeleverd bij mijn werkgever.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.