Peugeot 206 SW Air-Line 1.4 HDI (2006)

autoreview

Peugeot 206 SW Air-Line 1.4 HDI (2006)

Signalement

Uitvoering206 SW Air-Line 1.4 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 21 januari 2006 rij ik in deze auto. Omdat ik vanwege mijn werk als software engineer veel langs de weg zit, heb ik de volgende opties laten monteren: cruise control, climate control.

De wagen is van de ’Airline 3’ uitvoering, hetgeen inhoudt dat er standaard sportstoelen, centrale deurvergrendeling, electrische ramen en airco inzitten. Ook standaard is de sportbumper met ’grote luchtinlaat’.

Het rijden is, in vergelijking met mijn vorige auto, een Clio 1.5dCI, van een totaal andere klasse: waar de Clio met bepaalde bochten de neiging had om ’weg te wandelen’ heb ik hier bij de 206SW geen last van. Ook is de 206SW 1.4HDI aanmerkelijk stiller... indien ik wordt gebeld (uiteraard met carkit) vraagt de bellende zijde niet meer of ik in een tractor rij.

Voorgaande versies 206 hadden ’last’ van een vrij korte zitting, hierdoor werden de bovenbenen afgekneld op lange ritten wat natuurlijk niet echt fijn is. Deze versie is uitgerust met sportstoelen, erg goede rugondersteuning en lendesteunen, maar, hoewel verbeterd, nog steeds aan de korte kant (ik ben 1.70, voor mijn lengte is het precies goed, maar ik kan me voorstellen dat mensen groter dan 1.70 last kunnen krijgen op de lange afstand.

De 1.4 HDI presteert beter dan verwacht: ik heb proefgereden in een 307 met dezelfde motor, maar daar had je een kalender nodig in plaats van een stopwatch voor de acceleratie. In de 206 voldoet hij echter prima, komt goed mee met de rest van het verkeer en de topsnelheid (170 op de teller) is goed om net niet je rijbewijs in te hoeven leveren, al scheelt het niet veel.

De SW is natuurlijk geen echte station, daar is hij net iets te klein voor. Zo houdt de ruimte niet echt over als achterpassagier, is de bagageruimte met 300 liter niet echt wereldschokkend groot en mis je kleine details zoals een skiluikje in de achterbank. Eigenlijk is het meer een ’hatchback met iets extra’s’
Leuke vondst is de apart te openen achterruit, waar ik elke dag met veel plezier gebruik van maak. Denk hierbij aan het inladen van de laptop, de ’kleine boodschappen’

Al met al een aardige auto waar je met 2 kinderen en partner goed op vakantie kan. Wel vind ik het verbruik een beetje tegenvallen, ik kom niet hoger dan 1.18, hoewel dat natuurlijk te maken kan hebben met de Climate Control die bij mij eigenlijk nooit uitstaat.

Update 04-04-2006: Het hoge verbruik ligt aan de Climate Control...
CC aan: 1:18,
CC uit: 1:22 t/m 1:24

Speciaal voor ’Kreule’: de CC staat met deze cijfers compleet op ’off’. Zelfs de topsnelheid is gevarieerd..
CC aan: 160 (op de teller)
CC uit: 170 (op de teller)

Met de auto voor de garantiebeurt (standaard na 10.000) geweest. Olieverbruik: nul. Defecten: geen.

PROBLEMEN

21-01-2006: 11 km: Geen.
04-04-2006: 13288: Geen. Zelfs geen kapot lampje.
18-04-2006: 15688: Nog steeds niks.
01-10-2006: 51538: Niks. Auto ingeleverd bij mijn werkgever.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.