Peugeot 205 XS 1.4i (1991)

autoreview

Peugeot 205 XS 1.4i (1991)

Signalement

Uitvoering205 XS 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf197.964 km
KM-stand laatst271.916 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van aanschaf tot nu

  • 197.964 km

Waarom een 205?

Vroeger reed een groot deel van de familie Peugeot. Dat ging van 309’s, 405’s een 806 en zelfs een heuze 505 familiale (mooiste auto die m’n vader ooit gehad heeft). Maar de meesten, dat waren 205’jes. Mijn moeder heeft er een gehad (1.1 accent uit ’86). Mijn tante heeft er 3 gehad, waaronder een ‘normale’ XS, en een XS in heuze Roland Garros uitvoering. Die laatste was erg indrukwekkend. Half lederen bekleding in het wit, rode gordels en een mooi schuifdak. Ik zal toen ongeveer een jaar of 6-7 zijn geweest.

Als kind mocht ik graag auto’s tekenen. Als ik er zo aan terug denk, was een 205 toen al vrij goed te tekenen. Een simpel lijnenspel, in combinatie met 2 in het oog springende details: Het rechthoekige achterraampje en de twee kunststof plaatjes die daarachter gemonteerd zitten. Althans, bij de 3-deurs.

17 jaar later is het, naar mijn mening, nog steeds een prachtig ontwerp. Dit, in combinatie met zijn kleine afmetingen, maakt het een karakteristiek wagentje. Sympathiek en stoer tegelijk. Kwetsbaar en dapper tegelijk. Soms raak je met mensen in gesprek over auto’s. Driekwart zegt dan: ‘oja, zo’n 205 die hebben wij ook nog gehad’. En vrijwel altijd positief. Daar kan ik echt blij van worden.

Uiteraard moest er na het behalen van het rijbewijs een auto komen. Eerst had ik het vooral gemunt op een VW Transporter T3. Maar na de eerste de beste bezichtiging was het toch verstandig om wat anders aan te schaffen. Financieel gezien leek het geen verstandige keuze. Ik studeerde immers nog. Twee dagen later stond desbetreffende Transporter in onderdelen op Marktplaats overigens.

In dezelfde periode kocht een vriend van mij ook z’n eerste auto: een 205 XS. Een van de eerste 1.4’tjes met injectie en gekocht voor 250 euro. Met een set krokante mistlampen en de blanke lak die al lang en breed afscheid had genomen van het dak. Maar wat een lol konden we beleven met dat ding. Na een tijdje kocht hij een GTi 1.9. Maar de XS stond er nog. Ik heb het ding 3 weken geleend om op m’n vakantiewerk te kunnen geraken (Oldenzaal – Haaksbergen). Oude tijden herleefden en al snel was het duidelijk: Zo’n een zou het worden. Met z’n mistlampjes, kuipstoeltjes en toerenteller. Fantastisch. Alleen dan wel een beter exemplaar, als ik die zou kunnen vinden.

En dat is gelukt. Een paar maanden later vond ik een antraciet grijze 1.4 XS uit 1991. Wat mij betreft voor de XS het perfecte bouwjaar, want in dat jaar heeft deze de combinatie van het zwarte dashboard (voorheen grijs) en de rood-wit-grijs gestreepte kuipstoeltjes (later effen grijs-bruin). De donkergrijze kleur staat hem ontzettend goed. Motorisch waren er geen op- of aanmerkingen. Geen afbladderende lak, maar wel krassen en butsen hier en daar. Maar wat verwacht je van een auto van destijds 19 jaar oud en met 195dkm ervaring. Ik nam hem voor 500 euro mee naar huis en was er ontzettend blij mee!

En hoe is het nu?

Inmiddels zijn we bijna vier jaar verder en ik heb het ding nog steeds. Inmiddels staat de teller bijna op 250.000 km. Maar hij bevalt uitstekend! Ik kan niet zeggen dat ik er ontzettend zuinig op ben, de auto wordt gewoon goed gebruikt. Maar bij regulier onderhoud kan hij het hebben. Hij is al ingezet voor vakanties (Frankrijk 2x), verhuizingen en alles wat er tussenin zit. Achterbank plat, volgooien en gas geven met het ding. Dakdragers en aanhangers zijn geen probleem. Voor normale doeleinden heeft de auto genoeg aan de 75 pk. Graag pak ik een landweggetje binnendoor, want dat is zeker geen straf. Dit komt met name door het lage gewicht, de directe besturing (wat nou stuurbekrachtiging) en de korte bakverhoudingen. Het rijdt werkelijk fantastisch. En ja, de GTi rijdt nog beter! Maar ook voor de dubbele prijs. En dat heb ik er nu (nog) niet voor over.

De 205 heeft ook in de vriendengroep sympathie opgewekt. Inmiddels hebben meerdere jongens er ook een aangeschaft. Dit is ongeveer de collectie:

• 2x 1.1 accent
• 1x 1.4 Generation
• 1x 1.6 CTi (cabrio)
• 4x 1.9 GTi (waarvan 1 Gentry)
• Mijn XS

Inmiddels zijn er ook alweer een paar afgeschreven. De 205 kennis en ervaring wordt in rap tempo opgebouwd. Bijna al het onderhoud plegen we zelf: met een portie gezond verstand, een vraagbaak en een beetje gereedschap lukt dat prima. In de tussentijd hebben we ook een 4-koloms brug op de kop getikt. Bijna geen enkele reparatie staat meer in de weg.

Door de 205 heb ik leren sleutelen. In het begin zijn er onder andere elektrische ramen en CV met afstandsbediening ingezet. Dat kan ik echt niet meer missen. Later heb ik er ook een origineel schuifdak ingebouwd. Qua normaal onderhoud zijn er natuurlijk ook een aantal dingen aangepakt. Een aandrijfas en alle remleidingen zijn vervangen. Ook heb ik zelf een cilinderkop revisie uitgevoerd en de koppakking vervangen. Dat zijn heel globaal de grootste algemene kwalen die ik me zo kan bedenken. Olie, filters, koelvloeistof, bandjes en dergelijke zijn natuurlijk vanzelfsprekend.

Gaat er wel eens iets kapot? Ja. Wordt het daarmee een onbetrouwbare wagen? Niet per se. Je moet kunnen tegen piepjes en rammeltjes in het interieur. Optredende mankementen zijn vaak weer eenvoudig te verhelpen. Ja, in bijna 4 jaar tijd heeft ie een paar keer niet direct willen starten. Maar binnen een kwartier was hij weer klaar om te gaan. Ik gebruik hem elke dag en hij heeft mijn verdere activeiten op een dag nooit weten te belemmeren. Daar gaat het bij mij om. Dat is wat mij betreft een dikke pluim waard voor de auto. Die positiviteit vertaalt zich in een regelmatige was- en stofzuigbeurt. Zo komt de wagen nog steeds fris voor de dag.

En wat kost dat dan?

Relatief gezien is het zeker goedkoop rijden. Uit ervaring kan ik zeggen dat een student met een bijbaantje een dergelijke auto kan rijden en onderhouden. Ze zijn goedkoop in aanschaf (behalve de GTi’s tegenwoordig, pffff…) en aan vaste lasten ben ik per maand 30 euro kwijt. Als ik er op jaarbasis 500 euro aan onderhoud tegenaan gooi, dan is dat veel. Maar dan sleutel je wel zelf. Moet je van houden. Ik doe dat toevallig wel. Het benzineverbruik schommelt tussen de 1:12 en 1:15. Op zich moet dat beter kunnen, maar ik neem het maar voor lief. Voor dat ene kilometertje extra op een liter kan ik me niet inhouden. Aan spoilers, angel eyes en andere slappe tuning-accesoires besteed ik geen geld. Op een paar leuke velgjes na blijft de auto origineel.

En hoe gaat het nu verder?

Ik hoop dat de auto het vanaf nu nog anderhalf jaar volhoudt. Tegen die tijd hoop ik in een nieuwere auto te kunnen rijden. Wat dat dan gaat worden, geen idee. Maar de 205 blijft. Hij gaat de schuur in en hij gaat helemaal uit elkaar. Om vervolgens rustig aan de boel op te knappen en weer in elkaar te zetten. Zoals gezegd kan ik er prima mee overweg, maar hoe ouder de auto wordt, hoe uitgebreider de gebruiksaanwijzing wordt. Een beetje sputteren en bokken hier, een haperende tankdop en achterklep daar. Daar wil ik op den duur een einde aan gaan maken. Ik wil de auto zonder problemen aan een ander mee kunnen geven. Een grondige wederopbouw is daarvoor noodzakelijk. Ik vind dat ie het waard is, want roest is nergens te bespeuren (een van de grootste pluspunten van de 205). Qua aanschafprijs zal hij nooit in de buurt komen van de aanschafprijzen van GTi’s tegenwoordig. Maar dat interesseert me niks. Het is gewoon je eerste auto en hij heeft zichzelf bewezen. Punt. Topwagens zijn het.

Conclusie

Ben je student (of heb je gewoon weinig geld) en zoek je een leuk, goedkoop en relatief snel autootje? Koop een 205. Hopelijk heb ik je weten te overtuigen.

Een update! Gaan als een malle!

  • 260.000 km

De Peugeot doet het nog steeds, naar volle tevredenheid! Sinds de vorige review bijna 15.000 km bij op de teller weten te zetten. Deze kilometers zijn samen te vatten onder het motto 'hard werken, niet klagen'. En zo gaat het dan ook.

De auto heeft sinds de afgelopen review goed gewerkt. Inmiddels heb ik m'n studie afgerond. Voor m'n afstuderen moest ik dagelijks naar van Enschede naar Apeldoorn en terug. Bij een gebrek aan een studenten-OV en reiskostenvergoeding vanuit het bedrijf, wordt de auto dan opeens een aantrekkelijk alternatief ten opzichte van de trein. Ik heb gedurende deze zes maanden de helft van de tijd de auto gepakt. Qua kosten scheelt dat nagenoeg niks, qua reistijd echter wel! Half 7 's ochtends op pad en om 4 uur weer naar huis. De 205 klaarde de klus, ook in de file tijdens die snikhete dagen afgelopen zomer. Chapeau! Een weekendje Texel kon er destijds ook nog wel bij, heb het zand eindelijk weer een beetje tussen de raamrubbers weg!

Onderhoud zit er echter wel aan te komen. Een van de weinige dingen die er vóór deze update gebeurd zijn, is het plaatsen van een nieuwe accu, eind vorig jaar. En met de APK (205 Totaal te Lutten, 205-specialist) is er een andere katalysator geplaatst en is er een vacuümprobleempje bij het inlaattraject verholpen dat ik zelf niet kon herleiden. Niet heel spannend dus. Sinds een tijdje echter rammelt de linker aandrijfas (alleen bij stevig gassen). Ook voelt de koppeling soms wat vreemd aan, het aangrijppunt is soms wat variabel. Geen goed teken dus, ik zou er niet raar van opkijken als die binnenkort de geest geeft. Maar wat wil je bij zo'n kilometerstand. Gelukkig zijn beide reparaties goed met elkaar te combineren. De auto is het nog steeds waard, dus daar gaan we binnenkort maar even voor zitten.

M'n vriendin heeft vorige maand met pijn in haar hart haar Twingo uit 2001 verkocht, maar gelukkig is ze daar snel overheen gekomen. Want ze geeft toe: de 205 rijdt stiekem veel lekkerder (ghehehe).

De dienst zit erop!

  • 271.916 km

Eind vorige maand is de 205 met geschorst kenteken op een droge plek gestald, met een respectabele kilometerstand van bijna 272.000 km. Hij zal hier een tijd blijven staan om een plan te maken voor het opknappen. Daarna wil ik de auto er graag voor de fun bij houden. Want het rijdt gewoon zo leuk!

Omdat ik na het afstuderen een baan heb gevonden ruim 50 kilometer verderop, heb ik de afgelopen maanden nog veel kilometers gemaakt. Daar is nog flink wat extra onderhoud aan vooraf gegaan. De koppelingsset, de rammelende aandrijfas en zo'n beetje de hele voorophanging zijn vervangen (draagarmen, veerpoten, etc.).

Daarna was de auto helaas nog niet vrij van problemen. Niet veel later de andere aandrijfas aan gort gereden. Na vervanging bij de garage bleek de betreffende (nieuwe!) askeerring gesprongen, waardoor ik op de terugweg alle versnellingsbakolie verloren ben. Gelukkig is de versnellingsbak er goed onder gebleven, want ik had het op tijd in de gaten. De 205-specialist heeft het euvel gratis verholpen (incl. leenauto) en sindsdien geen problemen meer ondervonden. Totdat ik eind vorige maand natte voeten begon te krijgen vanwege een lek in de kachelradiator. Hmm, repareren en doorrijden of toch maar eens kijken naar wat anders? Toch maar kijken naar wat anders.

Hoewel het leuk blijft rijden, zijn er nuchter gezien natuurlijk betere kandidaten voor dit aantal kilometers. Zo bleek een diesel financieel voordeliger te zijn natuurlijk. Maar ook voor de vele snelwegkilometers zijn er alternatieven met een stiller interieur (zeker als je haast hebt!). Daarbij zijn met meer kilometers een paar airbags ook wel wenselijk. Iedereen om je heen rijdt er immers ook mee (en sommigen gedragen zich er ook naar helaas!). Wie ben ik dan om stug met deze auto door te rijden.

Ik rijd nu naar tevredenheid in een 206 1.4 HDi uit 2005, waarvan binnenkort ook een review zal komen.

Bijna 74.000 kilometer met ontzettend veel plezier in een auto gereden van 500 euro! En dat zonder rare en dure reparaties. Ik blijf erbij dat een 205 een prima optie is als startende weggebruiker, zeker de wat sportiever uitgevoerde modellen. Ik zal er nog eens een update uitdoen wanneer de auto opgeknapt is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.