Peugeot 205 GTI 1.9 (1988)

autoreview

Peugeot 205

Signalement

Uitvoering205 GTI 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Peugeot 205 GTI B130 (motortype en aantal pk´s) is een hele fijne auto om in te rijden. Het is een echte `rijdersauto´. Wat comfort betreft is het heel redelijk voor elkaar. De stoelen zitten perfect, maar het stuur zit iets te ver weg om echt goed te sturen. De pook is iets te verweg om alle versnellingen goed in te schakelen zonder met de schouders een beetje uit de stoel te komen.

Het onderstel is behoorlijk hard. De schokdempers achter zijn instelbaar. Het verdient de voorkeur deze niet helemaal stijf af te stellen. Dan wordt namelijk de verhouding tussen de demping voor en achter te ongelijk. Voor is dan aanzienlijk zachter geveerd dan achter. Resultaat daarvan is een aanvankelijk onderstuurd, maar op onvoorspelbare momenten enorm overtuurd karakter.

De motor is het grootste juweeltje van de auto. De motor is zeer betrouwbaar en uiterst snel. Met mijn auto haal ik met meer dan 200.000 km op de teller een topsnelheid van 201 km/h (op een geijkte meter) en een 0-100 tijd van 8,3 seconden. Houdt daarbij rekening met het feit dat er bij mijn uit Duitsland geïmpoteerde Peu´tje een katalysator is ingebouwd die de auto een klein beetje langzamer maakt. Wat de motor erg lekken rijdbaar maakt is het grote koppel dat op een redelijk laag toerental beschikbaar is. Daarmee heeft de auto, die slechts 855 kg weegt,in alle toerentallen in goede trekkracht. Doordat je altijd laag in de versnellingen kunt rijden is ook een gemiddeld gebruik van 1:10 goed haalbaar!

De versnelingsbak is minder goed dat de motor. De vijfde versnelling vind ik te kort en de eerste te lang. Verder schakeld de bak nogal vaag. Misschakelen van 5 naar 2 in plaats van 4 is goed mogelijk (vooral als je `dubbelclutcht´).

Het rijden in de GTI is een echte beleving je voelt alles wat er onder je gebeurt. De vergevorderede chauffeur kan er ongelooflijk hard mee gaan. Op bergweggetjes is de auto het meest in z’n element.

De motor gebruikt ongeveer 1 liter olie op 2000 km. Lange afstanden op hoge snelheid (tusen 150 en 180 km/h) is voor het olie- en benzinegebruik goed. Dan gebruikt ´ie 1 liter olie op 4000 km en benzine 1:12.

Deze auto komt het meest in de buurt van mijn kart van alle auto´s waarin ik ooit heb gereden, maar toch ben ik nu aan het sparen voor een Subaru Impreza GT turbo uit 1998 (toch nog meer snelheid!).

PROBLEMEN

Ik heb in de afgelopen drie jaren vervangen: Koppelingsplaten en -drukgroep, remschijven en -blokken, achteras, stabalisatoren vóór, koppakking, waterpomp, uitlaat, uiteraard banden (Pirelli´s gaan bij mij ongeveer 15.000 km mee), radiator, aandrijfas, distributieriem en -spanrol, stuurhuis en -kogels, ruitensproeiermotor, verder natuurlijk de gebruikelijke beurten en klein onderhoud. Al met al zo´n E 4000,- exclusief banden. Onderhoud gedaan bij Peugeotspecialist. De dealer in mijn regio is zeer duur en slecht.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.