Peugeot 107 Premire 1.0 (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 Première 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 45 km |
KM-stand laatst | 600 km |
No nonsens auto
- 600 km
Op zoek naar een kleine tweede auto hebben we wat wensen op een rijtje gezet waarna we uiteindelijk gekozen hebben voor deze Peugeot 107.
De wensenlijst omvatte:
- Wegenbelastingvrij bij 1e kentekenregistratie na 1 juli 2012.
- Vijfdeursuitvoering
- Airco
- Kinderwagen moet in de kofferbak(of wat hiervoor door mag gaan) passen.☻
- Een in delen neerklapbare rugleuning van de achterbank.
- Als het even kan een nieuwe.
- En ik wilde voor de centen als het even kan ook nog lichtmetalen velgen, omdat ik dat mooier vind staan dan wieldoppen.
Persoonlijk vind ik een Ford Ka of een Renault Twingo ook een leuke auto, maar deze zijn helaas alleen als 3 deurs te leveren. En met een twee kids (één van vijf jaar, één van vijf maanden) was een vijfdeurs echt een must.
Aanvankelijk heb ik een offerte opgevraagd bij de Volkswagendealer (waar mijn Passat vandaan komt) voor een Up. Alhoewel ik op de hoogte was van het feit dat mijn vrouw de ronde 107 leuker vindt dan de hoekige VW. Ik schrok wel een beetje van de totaalprijs (mede door alle zaken die je bij VW als optie erbij moet nemen). En hoewel ik alle begrip heb voor het feit dat er op een Up niet dezelfde marge zit als een Passat, viel de korting me wel een beetje tegen.
Nissan had overigens met de Pixo een prima alternatief in de aanbieding, maar deze bij tennaamstelling na 1 juli niet meer vrij van wegenbelasting. Een schonere motor is niet leverbaar, deze wordt (denk ik) bewaard voor het nieuwe model. Levering voor 1 juli was in de door ons gewenste configuratie niet haalbaar met als gevolg dat we voor deze auto wel wegenbelasting zouden moeten betalen.
Na nog even bij de Kia Picanto (minder mooi volgens mijn vrouw, wel wat duurder onder de streep, zeker icm lichtmetalen velgen) en de Citroen C1 (geen korting bespreekbaar) te hebben gekeken dus gekozen voor een Peugeot 107. Deze hebben we enkele kilometers verderop gehaald bij Davo in Delft. Niet dat Eigenraam in Schiedam een slechte dealer is, maar het gevoel bij Davo was (mede vanwege eerdere maar dan zakelijke contacten) niet alleen beter, de korting was veel, veel hoger. We hadden zelf geen inruilauto ter aanbieding.
Deze Peugeot 107 is een zogenoemde Première uitvoering, met als standaard uitrusting:
-Airco,
-Radio/CD speler met bluetooth carkit
-Led dagrijverlichting
-Lederen stuurwiel en pookknop
-Metaallak (zwart of “Plum”paars). Mijn vrouw koos voor paars ik koos voor zwart dus werd het paars.
-Speciale mattenset “Plum”
-Afdekklep voor handschoenen vak (niet standaard in deze auto.)
De meerprijs voor deze extra’s ten opzicht van de Active, waarop deze is gebaseerd is EUR 910. (juni 2012).
We (ik) wilde(n) als extra nog Lichtmetalen velgen Karlova en de donkere ruiten achter.
Dit laatste was natuurlijk geen probleem. De velgen werd ons echter afgeraden omdat de verkoper een beter idee had. Voor EUR 40,00 (zegge: veertig euro) meerprijs konden we namelijk ook kiezen voor MSW velgen met iets bredere banden. Toen we deze velgen zagen waren we (vooral mijn vrouw) meteen om. Deze zien er toch veel mooier uit dat de Karlova velgen af fabriek, zo is onze mening.
De EUR 40,00 is later nog “wegonderhandeld” in een extra korting.
Een week of twee na aankoop heb ik nog aangegeven liever Michelinbanden te hebben dan de geopteerde Kumho banden. Hier werd geen probleem van gemaakt. Met de naar mijn ervaring bescheiden meerprijs van EUR 90,00 voor vier banden kon ik wel leven. Webshoppen bij verschillende online bandenleveranciers leert dat deze meerprijs marktconform is.
Achteraf zijn op mijn verzoek ook nog luxe kentekenplaten geleverd zonder meerprijs met opgelegde cijfers en letters.
Deze auto rijdt prima. Het vermogen houdt natuurlijk niet over, maar je kan prima meekomen in het verkeer. Ook met twee volwassenen en twee kinderen is het prima te doen. De motor is uiteraard ook wat beter te horen, maar dit is natuurlijk van te voren bekend.
De kwaliteit van de audio-installatie is wel wat minder. Dit klinkt een beetje blikkerig. Met de bassen voluit en de hoge tonen op 75% valt dit nog wel wat te compenseren. Overigens vindt mijn vrouw het geluid verder prima. De carkit is eigenlijk niet te gebruiken omdat een gesprek niet normaal te voeren is door alle omgevingsgeluiden die vrijwel ongehinderd het interieur kunnen binnendringen.
Het is ook anders goed te merken dat deze auto niet of nauwelijks is geisoleerd. Alle waar is natuurlijk naar zijn geld, maar toen we in een hevige regenbui zaten dacht ik eerst dat mijn zoon het achterraampje nog open had staan, zo klonk het.
Natuurlijk is het interieur lekker basic, daar is de prijs ook naar. En hoewel ik sommige zaken mis, stap ik in deze auto toch met een andere instelling in dan de Passat. Je weet dat er op bepaalde punten is bezuinigd. Zo gaan de ramen niet automatisch helemaal naar beneden als je een keer op de knop van raambediening drukt, knipperen de richtingaanwijzers niet drie keer bij het éénmalig bedienen van de hendel, zit er geen interval op de achterruitenwisser, is er aan de bestuurderszijde geen bediening voor het raam aan de bijrijderskant, kijk je op sommige plaatsen binnen ook tegen die “vrolijke paarse” metaalkleur aan en reageert de binnenverlichting alleen op het openen van de bestuurdersdeur, en niet op alle deuren. Afgezien van de “comfortfunctie” van de richtingaanwijzer, mist mijn vrouw (voor wie de auto is, mocht dat nog niet duidelijk zijn) deze zaken echter niet.
Kortom, een prima auto in deze prijsklasse, zeker voor de doeleinden waar wij ‘m voor gaan gebruiken. Het ietwat gedateerde basic interieur (tov de VW drieling) wordt naar onze ervaring ruimschoots gecompenseerd door het verschil prijs die ons in de genoemde gevallen is voorgelegd.
Tenslotte nog voor de geinteresseerden:
Ja, ook met vier personen kan onze kinderwagen mee. Dit had ik niet verwacht, omdat onze kinderwagen nou niet tot een van de meest compacte behoort.
Het onderstel past op zijn zijkant achterin waarbij de wielen kunnen blijven zitten. (Ja ook die van de kinderwagen). Luierkoffer ernaast, klep kan dicht. Het bovenste gedeelte van onze kinderwagen past achter een van de voorstoelen zonder dat we met onze neus tegen de voorruit moeten zitten. Natuurlijk is de beenruimte daar dan 0 maar de baby in de maxicosi heeft daar uiteraard geen last van. Wordt de baby een peuter, dan verdwijnt de kinderwagenbak en wordt vervangen door een stoeltje op hetzelfde onderstel. Dit zitje kan volledig worden ingeklapt waarna deze nog 12 cm dik is en makkelijk de plaats kan innemen van de eerder genoemde kinderwagenbak. Wordt de peuter een kleuter dan wordt de kinderwagen vervangen voor een volledig inklapbare buggy, welke ook vrij gemakkelijk in de bagageruimte past. Je moet alleen de slag te pakken krijgen. In alle gevallen dient wel te worden vermeld dat de hoedenplank thuisblijft.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren