en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 107 Millesim 200 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Na 23 jaar als 2e auto de 205 te hebben gehad heb ik de knoop doorgehakt om deze in te ruilen tegen het aantrekkelijke actietarief bij mijn dealer. Allereerst gekeken naar een XR uitvoering maar gezien de meerprijs is het een 5-deurs XS uitvoering geworden. De auto is metallic-blauw van kleur en is voorzien van een leuk setje lichtmetalen velgen. Wel besloten om gelijk winterbanden aan te schaffen en de auto verder aan te kleden met een paar nuttige accessoires zoals breedstralers, uitlaatsierstuk, middenarmsteun, dashboardklep, andere luidsprekers, zonneschermpjes en een rubberen kofferbakmat. De auto was voorzien met de actie airco, toerenteller en CD radio waardoor het plaatje compleet was.
Ervaringen
Positief verrast over de motorkarakteristiek, toeren maken is een must, een heerlijke lange 3e versnelling en een 5 die als overdrive het geluidsniveau op een acceptabel niveau houdt. De voorstoelen zitten zelfs voor mij met 1,93 lengte goed, het stuur is voldoende verstelbaar, alleen jammer genoeg niet in diepte.
Verbruik
Het eerste verbruik was 5,5 liter/100 km wat gezien het inrijden komt door het uitproberen van de motorische kwaliteiten als goed moet worden bestempeld. Later zal ik proberen dit omlaag te brengen.
In een jaar tijd is er ruim 30.000 km onder de wielen doorgegaan wegens familieomstandigheden. Dit was niet voorzien maar de 107 is ook voor de lange afstand (met airco) een ideale combinatie. Ook met winterbanden in Oostenrijk probleemloos in staat alles te doorstaan. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 20 en 22. Wel blijft het een kwestie van goed doortrekken in de eerste tm de derde versnelling maar je kunt dan goed meekomen in het verkeer. Ook de binnenruimt met 4 volwassenen is uit te houden. Nu weer op winterbanden (lm velgen aangeschaft) ziet de 107 er weer goed uit. De 30.000km beurt was een fluitje van een cent tegen erg weinig kosten. De wegligging is goed alhoewel het ontbreken van ESP soms wel gemist wordt. De airco heeft afgelopen zomer prima zijn werk gedaan en daarnaast wat interieuraccesoires aangeschaft. Betrouwbaarheid is erg hoog en de rest van de familie rijdt graag in de 107 vanwege zijn gebruiksgemak. Nu op weg naar de 45.000km
Na 1,5 jaar de 40.000 km gepasseerd.
Verbruik 1 op 19,5 waarbij er niet bewust op zuinigheid gereden is.
Geen tussentijds garagebezoek behalve het wisselen van winterbanden naar zomerbanden. De winterbanden kwamen goed van pas en geven een extra gevoel van zekerheid.
De auto vertoont wel wat rammeltjes maar is voor het dagelijkse woonwerk verkeer een prima en goedkoop alternatief.
Met 2 personen is er meer dan voldoende ruimte om spullen mee te nemen en met de achterbank neergeklapt in delen kunnen ook wat grotere spullen mee. Als verhuiswagen minder geschikt maar om in Amsterdam rond te rijden is het een makkelijk karretje.
De winterbanden ook maar laten voorzien van een set lm-velgen, het ziet er toch wat gelikter uit en de dealer deed een leuke aanbieding.
Op de weg valt pas op hoeveel ervan rondrijden van het drietal en sommige zijn voorzien van prachtige strepen maar dit krijg ik er thuis niet door.
De kosten zijn behalve verzekering en 150 euro onderhoud in 1,5 jaar erg laag. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen in de toekomst.
Resumee een ideaal 2e autootje met veel rijplezier tegen erg lage kosten.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren