Peugeot 107 Millesim 200 1.0 (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 Millesim 200 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Vrolijk stads-autootje
- 5.500 km
Begin 2011 gekocht ter vervanging van onze 1998 1.6 polo op LPG, die echt 'op' was.
Millesim uitvoering met 'luxe' van electrische ramen, airco, radio, toerenteller, centrale vergrendeling met afstandsbediening e.d. Ook nog gekeken naar Aygo en C1, maar op moment van aanschaf had Peugeot de best passende aanbieding bij onze wensen (en Citroen-dealer in Eindhoven had niet eens tijd om wat vragen te beantwoorden). Zou zelf niet snel een Peugeot kopen, maar de 'toyota-techniek' is niet anders als bij een aygo.
Onze 107 wordt met name voor kortere ritten (10-15 km) naar werk en vliegveld gebruikt, een enkele keer wat langere afstanden.
De 107 is vooral perfect in de stad en op de provinciale weg. Op de snelweg gaat ook zeker goed, al is er wat meer lawaai. Zelfs 'doorrijden' 140-150 km/u kan. Voor vlotter passeren gewoon terugschakelen naar 4.
Verbruik: we rijden eigenlijk meestal 1:18, op afstanden op snelweg 1:20. 3 cylinder motortje klinkt soms wat pruttelig, maar weet de weinige kilootjes toch goed met het verkeer mee te sluizen.
Versnellingen zijn nogal lang om het verbuik te drukken, het 3-cylindertje heeft gelukkig best nog wel wat koppel, dus voor normaal met verkeer mee lekker schakel-lui rijden. Om echt op te schieten helpt het om gewoon door te trekken in versnellingen.
Interieur heeft veel plastic, maar (nog ?) geen rammels en verder vrolijk en erg praktisch ontworpen. Genoeg hoeken en gaten om zooi en prularia in op te bergen. Inmiddels dashboardkastje en armsteun gemonteerd voor wat meer comfort.
Je past er echt met 2 volwassen, 2 kinderen op zitverhoger en een paar tassen in. Kosten-besparing komt wel her en der terug: interieur verlichting alleen aan bij open bestuurders-deur, standaard luidsprekers bij de radio nogal matig. Laadruimte is erg small.
Wegligging is boven verwachting (ondanks dunne bandjes gaat de 107 uitbunding snel de hoek om), korte wielbasis betekent wel dat hobbels en kuilen nogal nadrukkelijk worden doorgegeven. Auto remt goed, al moet je voor 'bijterig' remmen wel een beetje doorduwen (maar uit ervaring probleemloos bij noodstop).
Tot nu toe voldoet de 107 prima aan onze verwachtingen, en heeft ze her en der (op langere afstands-ritten) zelfs overtroffen.
Update: 1 jaar 107, voornamelijk in de stad
- 7.000 km
We hebben de peugeot 107 nu een jaar - de auto wordt voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt, voornamelijk stadsverkeer. Om het vertoeven in de peugeot wat aangenamer te maken 2 upgrades gedaan: betere luidsprekers en subwoofer voor betere audio. Werkt prima, met iPhone op de radio kun ik echt van mijn muziek genieten. Daarnaast ook een aftermarket armsteun ingebouwd - zit net wat fijner.
1e beurt gehad bij dealer - zoals verwacht probleemloos - 139 euro is ook fijn goedkoop. Op mijn navraag is de uitlaat nagekeken - bij koude zit er af en toe (3 keer gehoord) een snerp in alsof er een schotje los zit. Ze hebben niets kunnen vinden - een brommend geluid tussen 1500 en 2000 toeren (waar ik niet over had geklaagd) is volgens de dealer mogelijk maar een 'producteigenschap'. Verder suggereerde dealer nog een nieuw interieur-luchtfilter a 40 euro+, dat leek me nog niet nodig gezien beperkte gebruik van de auto.
3-cylindertje is over de 6000km in dat jaar duidelijk losgekomen en nu echt ingereden - haalt nu op de snelweg de 160 op de teller waar in het begin 140 top was. Verbruik is iets ingezakt met de koude (dieptepunt 1:16 met veel doorrijden en korte ritjes), meestal nog steeds 1:17-1:19.
Met storm afgelopen week merk je wel dat het een licht autootje is - al blijft het allemaal prima beheersbaar. Zelfde geld voor passagiers: je merkt extra volwassenen aan boord meteen.
Wel geschrokken van een collega die met een 3 jaar oude Aygo bij anderhalve ton erop nu kantelende zuigers heeft - twijfel nu of ik de 107 echt helemaal 'op' wil gaan rijden (al zal dat met 6000km/jaar wel loslopen).
Ik heb het idee dat er een enkel kraakje in het interieur is bijgekomen over het 1e jaar - maar overall voelt nog steeds allemaal goed aan.
Peugeotje bevalt nog steeds prima voor korte ritten. Heb een aantal langere snelwegritten gedaan - als je geen overdreven verwachtingen hebt gaat dat prima, maar lawaai en zitcomfort zijn minder als bij grotere auto.
Lampjes vervangen = auw
- 10.000 km
10000 km gepasseerd. Verbruik nogal wisselend afgelopen maanden, verassend genoeg vaker een tank met 1:16 leeg gereden, wat tegenvalt want niet speciaal hard gereden, en ook langere afstanden (met stukken 130 km/u).
Verder koplampjes vervangen door 'meer licht' exemplaren. Rechts: fluitje van een cent, 5 minuten werk. Links: bevalling, net te weinig ruimte om connector (die erg vast zat) los te krijgen. Aardkabel van accu naar spatbord zit erg in de weg. Half uur pielen en pijnlijke vingers maar uiteindelijk wel gelukt.
Nog steeds prima als stads-autotje.
- 20.000 km
Probleemloos naar 20km gereden. 107-tje bevalt nog steeds goed als stadsautootje. Tijdens een aantal langere ritten gaat het lawaai en de minder geweldige stoelen toch wel storen / vermoeien. Maar prima voor korte en middenlange afstand.
Bij hogere temperaturen en veel snelweg 1:22, in de stad typisch 1:18.
Winterbandjes
- 24.000 km
Na wat geglibber vorige winter toch maar setje winterbandjes + wielen aangeschaft (citybugstore hoofddorp bliksemsnel en correct geleverd !).
Brief gehad dat we in 2014 toch belasting moeten gaan betalen ;-( Verder gaat het peugeotje lekker verder met probleemloos woon-werkverkeer doen.
Weinig nieuws
- 40.000 km
Gewoon vrolijk verder tuffen. Bevalt nog steeds prima voor woon-werk verkeer, verbruik in de stad 1:16 tot 1:18. Lange snelwegritten 1:20.
Behalve wat slijtage aan de vloermatten houdt alles het verder prima (wat natuurlijk ook zo moet zijn met slechts 40000 km).
Tuft vrolijk verder
- 59.000 km
Peugeotje tuft vrolijk verder. Met name woon-werk verkeer, veel in de stad - af en toe eens wat langere stukken provinciaal en snelweg. 1 kleine kwaaltje opgedoken: er zijn een paar lijntjes van de achteruitverwarming onderbroken - prima mee te leven. Soms een los contactje in de hoogteverstelling van de koplampen waardoor die tijdens het rijden zich gaan verstellen: kwestie van een beetje morrelen met het draaiknopje en het werkt weer zoals het moet.
Verbruik is stabiel: puur stadsverkeer 1:17 a 1:18. Langere stukken nar de 1:20. Bij hogere temperaturen iets zuiniger dan in de kou.
Door de ton
- 110.000 km
Peugeotje wordt wat ouder maar doet het nog steeds. Aandachtspunten:
- Accu 2 jaar geleden vervangen (dat mag een keer na 10 jaar...)
- Water-lekkage achterin verholpen door 2e remlicht te vervangen, en ruitenwisser-doorvoer in achterruit af te kitten.
- Achterruit verwarming compleet versleten - alle lijntjes door inmiddels (is mee te leven)
Verder alleen standaard onderhoud. Heeft zich over de afgelopen 12 jaar ontpopt als prima 2e auto. Voornamelijk woon-werk verkeer en kleinere afstanden. Af en toe langere afstanden (100-150 km) gaat ook nog wel.
Verbaast me niet dat je er nog veel ziet rijden, is prima goedkoop, betrouwbaar transport zonder poespas.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.