Peugeot 106 XSi (1992) #5

autoreview

Peugeot 106 XSi (1992)

Signalement

Uitvoering106 XSi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf166.443 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze

De keuze:
Deze Peugeot 106 XSI heb ik in februari 2007 gekocht van een particulier. De Peugeot 106 is naar mijn mening een leuke, comfortabele en vlotte auto. De Peugeot 106 XSI is een relatief luxe auto met onder andere Lichtmetalen velgen, elektrische ramen, elektrische spiegels, een zonnedakje en verstralers. Echter ontbreekt stuurbekrachtiging. De auto heeft goede stoelen en de wegligging is voor een 19 jaar oude auto erg goed te noemen. De reden dat ik voor de Peugeot 106 XSI gekozen heb is omdat ik op zoek was naar een vlotte auto die goed met het verkeer kon meekomen. Dit aangezien ik veel op de snelweg zou gaan rijden en geen hinder wilde vormen voor het overige verkeer. Eigenlijk was ik opzoek naar een gewone 1.4 maar kwam deze XSI goedkoop tegen. De Peugeot voldoet prima aan de criteria, de auto heeft voldoende vermogen en inhalen en invoegen gaat daardoor zonder moeite.

Het rijden

Het rijden:
Een 106 rijdt over het algemeen zeer goed en geeft een vertrouwd gevoel. Doordat de XSI standaard voorzien is van 14 inch lichtmetalen velgen en er zowel voor als achter een stabilisatorstang gemonteerd is helt de auto nauwelijks over. De 1.4 benzine motor met 95PK is krachtig genoeg en maakt van deze auto een vlotte verkeersdeelnemer. De auto is eigenlijk het meest in z’n ellement op bochtige landwegetjes, echter valt hij op de snelweg ook niet uit te toon. Peugeot heeft een goede balans tussen sportief, strak rijgedrag en comfort weten te bewerkstelligen. Deze auto nodigt uit tot een ritje en de grens van het onderstel ligt ver weg. Wanneer de grens dan toch bereikt wordt is deze goede aan te voelen. Mede door de onbekrachtigde bestuuring krijgt de bestuurder zeer veel feedback van wat er zich onder de voorwielen afspeelt. De remmen zijn goed toegerust op hun taak en door de standaard ABS heeft de auto een korte, rechte en gecontroleerde remweg.

Nu 20000 Km na aanschaf bevalt de 106 qua rijden nog steeds erg goed. Echter zijn er toch redelijk wat kosten geweest om de auto rijdende te houden. dit bederft voor mij de pret een beetje. Toch ben ik van plan om nog een jaar door te rijden met deze auto tenzij er bij de volgende APK blijkt dat er weer een hoop werk zit aan te komen.

Het comfort

Het Comfort:
Doordat de XSI uitvoering op de Peugeot 106 standaard al veel luxe heeft ontbreekt er zeker voor een eerste auto weinig. De elektrische ramen en het schuifkanteldak maakten het gemis van airco ruimschoots goed. Ook een stuurbekrachtiging is nooit gemist. Doordat de 106 licht van gewicht is (845 KG) blijft het sturen ook bij het parkeren een peuleschil. De stoelen van de XSI bieden veel zijdelinkse steun en zitten relatief zacht en sportief maar toch comfortabel. Dit is ook iets wat heel de auto uitstraalt. Ondanks het kleine formaat kun je ook op de achterbank redelijk zitten. Dit was tijdens de introductie van dit model dan ook 1 van de punten die hem onderscheide van de concurrentie. Doordat voeten goed onder de zitting van de voorstoel konden was de beenruimte toereikend. Voor korte eindjes voeldoet de ruimte dan ook prima echter heb ik hier relatief weinig gebruik van gemaakt.

Het verbruik

Het verbruik:
De 1.4 benzine motor met multipoint injectie is een relatief zware motor voor deze auto. Daardoor is de motor niet zo zuinig. Bij gecombineerd gebruik 300 km snelweg 200 km Provinciaalse weg en binnen de bebouwdekom is het verbruik 1 liter op 11.5 kilometer mijn beste score. Echter is 1 op 13,5 ook haalbaar als er alleen langeritten worden gemaakt.

De conclusie

Conclusie:
De Peugeot 106 XSI is comfortabele en sportieve auto, zeker gezien de prijzen voor een tweedehands exemplaar is de prijs kwaliteitsverhouding erg goed. Hoewel mijn exemplaar niet heeft uitgeblonken in betrouwbaarheid is het toch een pretige auto waar ik graag in heb gereden. Veel van de ondergenoemde gebreken hebben waarschijnlijk te maken gehad met achterstallig onderhoud. Doordat er veel 106jes geproduceerd zijn ligt de prijs voor onderdelen zowel nieuw als gebruikt/gereviseerd op een redelijk niveau. Daarnaast heeft de auto nog het voordeel dat een hoop zelf gedaan kan worden. Ik zou een ieder die opzoek is naar een kleine maar comfortabele auto de 106 zeker aanraden. Tussen het huidige tweedehands aanbod zitten vast een aantal goede exemplaren welke nog vele kilometers rijplezier kunnen bieden. Opvallend is dat de 106 en peugeots uit die tijd zeer goed tegen roest zijn beschermd dit vormt dan ook geen bedreiging wat een gerustellende gedachte is.

Plus- & minpunten:

Pluspunten:
+ Relatief luxe
+ Prima rij eigenschappen
+ Vlot
+ Het model oogt in deze uitvoering af

Minpunten:
- Reparatiegevoeligheid
- Relatief onzuinig
- De deurhendels (werken ongemakkelijk zeker wanneer je spullen in je handen hebt)

"Een tijdelijk tweede leven"

“Tijdelijk tweede leven”:
Nadat mijn 106 een opvolger in de vorm van een Seat Ibiza had gekregen kon ik het niet over mijn autohart verkrijgen dat de 106 zomaar gesloopt ging worden. Het blijft toch je eerste auto hè. Zo heeft de auto ruim anderhalf jaar bij ons thuis op het erf gestaan totdat ik de gelegenheid had om wederom mee te doen aan een circuitdag. Eerder had ik hiervoor al eens een afgetrapte BMW e30 320I gekocht samen met een vriend. Dit behoorde nu echter niet tot de mogelijkheden. Zodoende stelde ik een andere vriend voor om de 106 te voorzien van een paar nieuwe remmen en nieuwe banden. Zo geschiede het dat de XSI ons nog een dag race plezier heeft bezorgd op Circuitpark Zandvoort (laatste foto). Om daar te komen diende de Peugeot eerst wel APK goedgekeurd te worden dus aan mij de taak hem technisch op orde te brengen. Eenmaal in Zandvoort voelde de 106 zich er thuis, oké hij moest zijn meerdere erkennen in een aantal BMW e30 325i’s maar een 318i en een Alfa Romeo 146 2.0 t-spark kon hij voorblijven vooral dankzij het lage gewicht en de uitstekende wegligging in de bochten. Al met al hebben we er van 09.00 uur ’s ochtends tot 15.00 uur ’s middags mee over het circuit gereden en meer dan 200 kilometer afgelegd waarna het over en uit was. De nieuw geplaatste Brembo remschijven met Ferodo blokken deden hun werk perfect laat remmen lang vol gas. Al snel bleek dat het koelsysteem van de 106 het lange vol gas en de contstante hoge toerentallen niet konden bijbenen. Op het langestuk tijdens een inhaalmanouvre is opeens de fut eruit, pitsstraat in en kunnen constateren dat de koppakking al dit geweld niet heeft overleeft. De auto heeft ons nog heelhuids teruggebracht naar huis waar hij later helaas toch naar de sloop is gebracht. Zo heeft de 106 XSI 1.4i 95PK ons een dag raceplezier geboden en een waardig afscheid gekregen. Uiteindelijk is het jammer dat ik de 200.000 kilometer net niet op de teller heb mogen zien draaien.

Reparaties, onderhoud & banden

Reparaties, onderhoud & banden (ROB):

167.000 KM: Lekke koppakking, deze pakking zit tussen het onderblok van de motor en de cilinderkop. Wanneer de koppakking lek is komt er vaak koelvloeistof in de cilinders waardoor zowel de verbranding als de koeling niet optimaal zijn. Een relatief vaak voorkomend probleem bij deze motoren, wees er op bedacht bij aanschaf. (ik heb het gemist)

controle of de koppakking lek is kan op meerdere manieren. Veelal zal er wat olie in het koelstofreservoir zitten of er onstaan belletjes in het koelstofexpansivaatje tijdens het lopen van de motor. Ook overdreven veel witte rook uit de uitlaat kan duiden op een lekke koppakking. Ik heb de Koppakking laten vervangen. € 266,00 (Hyundai dealer Bouwer te Heerenveen)

168.000 KM: Kapotte radiateur. Dit is veroorzaakt doordat ik tijdens gladheid met de voorwielen van de weg ben geraakt waarbij de radiateur een tikje heeft gehad. De radiateur vervangen € 114,00 (Hyundai dealer Bouwer te Heerenveen)

171.763 KM: Algemene Periodieke Keuring (APK). Enkel twee lampjes en de ruitenwisserbladen voor dienden vervangen te worden. Daarnaast is de koelvloeistof ververst. € 129,18 (Kwik Fit te Heerenveen)

176.474 KM: Kapotte Katalysator, de auto maakte een zeer donker zwaar geluid en kon moeilijk meer in toeren klimmen. De uitlaat bleek verstopt te zitten met het binnenste van de katalysator. De Katalysator is vervangen. € 224,91 (Autoservice Jonker te Joure)

179.000 KM: V-snaar geknapt, nieuwe V-snaar laten plaatsen. € 22,30 (Autoservice Jonker te Joure)

184.000 KM: Linker aandrijfas vervangen, de homokinetische koppeling op deze as tikte al een tijdje bij het insturen van scherpe bocht. Dit probleem ging zich nu ook voor doen tijdens het rechtuit rijden. Omdat het goedkoper is om de gehele as te vervangen met de homokinetische koppeling de linker aandrijf as laten vervangen (korte zeide, versnellingsbak kant). Tevens diende de ontstekkingsmodule vervangen te worden. Deze is op voorstellen van de garage vervangen door een gebruikt exemplaar. € 295,67 (Autoservice Jonker te Joure)

Het is heel eenvoudig om te controleren of een homokineet/homokinetische koppeling niet goed functioneerd. Dit is te doen door tijdens scherp insturen voldoende gas te geven, hoor je dan geratel/getik bij de voorwielen dan is de kans groot dat de homokineet niet in orde is.

187.627 KM: Opnieuw ontstekkingsmodule vervangen (ditmaal een nieuw exemplaar, keurig korting gekregen op de nieuwe module ter waarde van de gebruikte module), daarnaast regulier olieververst, nieuwe bougies geplaatst en nieuw bougie kabels gemonteerd. € 248,72 (Autoservice Jonker te Joure)

198.000 KM: Voorkeuring voor de APK laten uitvoeren. Hieruit kwam naar voren dat er het nodige moest gebeuren om de auto goedgekeurd te krijgen. Uiteindelijk vanwege de kosten besloten dit niet te laten uitvoeren. € 0,00 (Autoservice Jonker te Joure)

Uit de voorkeuring bleek dat:
-Banden voor toe aan vervanging
-Remmen voor en achter
-Einddemperlek
-Er moet een stukje gelast worden (roest door schade uit het verleden)
-Wiellagers achter

198.580 KM: Na veel preparatie voor de circuitdag is de auto uiteindelijk goedgekeurd. Uit veiligheidsoverwegingen is besloten niet voor de goedkoopste oplossingen te gaan maar voor de veiligste. Zo is er voor een setje Brembo remschijven geplaatst en Ferodo remblokken. Daarnaast zijn de achterste remschoennen tezamen met alle veertjes en bevestigingsdelen vervangen om er zeker van te zijn dat de auto ook zal stoppen op het circuit. Voor is een setje Uniroyal 550 regenbanden gemonteerd omdat vanwege de tijd van het jaar regen een waarschijnlijkheid zou zijn op het circuit. Uiteindelijk diende er voor de goedkeuring nog een nieuwe einddemper gemonteerd te moeten worden waarna de 106 door de APK is gevlogen. (Kwik fit te Heerenveen) Montage eigenhandig behalve de einddemper. De totale kosten waren een € 523,33. Hoog! Voor een dagje plezier maar er dient aangetekend te worden dat de Uniroyal banden na afloop van de circuitdag onder de Seat Ibiza zijn gelegd en hier daar een kostenpost van € 120,00 bespaard hebben. Daarnaast zijn de kosten gedeeld door twee gegaan en de fun maal twee.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.