Peugeot 106 GTI 1.6-16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 GTI 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 193.000 km |
Sportief!
- 193.000 km
Na mijn vorige twee 106-en (zie overige reviews) wilde ik na de herintroductie van de 106 GTi in Nederland (2001-2003) een nieuwe, zelf samengestelde, 106 GTi kopen. Ik wilde niet rijden in de populaire (en relatief goedkopere) 206 GTi. De 106 was voor mij de 'echte' GTi.
Deze 106 GTi heb ik nieuw gekocht in 2002 en is eind maart 2002 geleverd door Peugeot dealer Willemse in Rotterdam.
Opties welke ik gekozen had waren:
ABS (vreemd genoeg niet standaard)
Lederen bekleding
Voor een lange tijd heb ik rondgereden met een RVS OMP Groep N uitlaat en een Ecosse Airbox. Het geluid was mooi scherp, maar wel erg aanwezig.
Zuinig rijden was goed mogelijk, mits de rijstijl er goed op werd aangepast. 1 op 16 heb ik redelijk vaak gehaald. Maar de GTi is meer van het doorrijden waardoor het verbruik vaak op de 1 op 12 kwam.
De 106 is niet bedoelt voor lange afstanden. De korte wielbasis en de hoge toeren (4000 tpm bij 120km/u) maakte de auto niet comfortabel.
Een vakantie auto is het niet, wel een auto waar velen rekening mee moeten houden bij het stoplicht. Ik heb de auto altijd 'onopvallend' gehouden door deze zo veel mogelijk origineel te houden, zodat het voor de leek niet duidelijk was of het ging om een 1.1, 1.4 of 1.6.
Na 7 fijne jaren de auto ingeruild op de 307 Feline. Deze 106 heeft me in de 193.000 kilometers nooit in de steek gelaten. Geen dure (onverwachte)reparaties gehad. Overigens altijd zelf alles onderhouden (filters, olie, remmen etc).
Het blijft een super auto, wellicht dat ik er ooit nog eentje aanschaf voor 'erbij'.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.