Peugeot 106 Accent 1.1i (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 106 Accent 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Eerste problemen
- 109.000 km
Ik rij deze 106 nu 10 jaar na hem met krap 5000km op de teller gekocht te hebben.
In die 10 jaar heb ik alleen slijtage zaken in het onderhoud gehad (lampjes, remschijven etc), maar ook niet in buitensporige hoeveelheden.
Tot deze winter.....toen kreeg ik startproblemen. De eerste keer moest Routemobiel verschijnen en kon door simpelweg aan te duwen de auto gestart worden. Daarna even naar de ontsteking laten kijken en leek het probleem weg. Na het eerste strenge vorstweekend moest de auto weer aangeduwd worden, waarna hij het vervolgens dagenlang vlekkeloos deed. Tot vorige week en hij definitief niet meer startte. De bobine bleek kuren te vertonen en ergens was er nog een stukje electronica bij de ontsteking defect.
Voor een auto van bijna 15 jaar doet hij het nog prima verders.
Wederom startproblemen
- 123.000 km
Nadat in de herfst er weer startproblemen waren, heeft de auto nu definitief de geest gegeven. Probleem is nog steeds de bobine. Doordat hier geen kap over zit en hij tevens rechtop is geplaatst blijft er makkelijk vocht in achter. dat hoopt zich op en dan is het klaar met starten. In de herfst is dit nog verholpen door het spuiten van een laklaag, maar nu viel er geen land meer mee te bezeilen. Bij het starten waren er nu luchtbellen te zien, en dat is niet goed. advies van de pechdienst; bobine vervangen.
Na het vervangen van de bobine startte de 106 echter nog steeds niet. Na onderzoek bleken er nog 2 boosdoeners te zijn, waaronder het relais. Na alles vervangen te hebben hebben zich geen startproblemen meer voorgedaan.
Nog meer problemen
- 1.260.000 km
ditmaal een kapotte remvoering.
's Morgens bij het wegrijden vond ik de handrem al wat week aanvoelen, en bedacht ik me dat ik het echt eens moest afleren om de handrem in de 106 te gebruiken.
Aangekomen op het werk wilde ik inparkeren, versnelling in zijn achteruit, gas geven en de hele boel slaat vast. niet meer vooruit, niet meer achteruit te krijgen.
weer de pechdienst erbij gehaald (gelukkig in een nieuw boekjaar!) en die kwam tot de conclusie dat de remvoering kapot gegaan en vastgeslagen was. Waarschijnlijk zat er vocht in wat door de vrieskou uit is gaan zetten, wat weer schade opgeleverd heeft en uiteindelijk resulteert in het vast slaan.
Setje nieuwe remvoeringen erop en klaar. Al met al stapelen de kleine klachtjes (interval op ruitenwisser defect, knopje achterruitverwarming kapot, acherruitwisser maakt raar geluid bij wissen) en de grotere klachten zich nu wel in een rap tempo op. Misschien toch maar voor een andere auto gaan kijken.
Bye Bye
- 130.000 km
Ik heb afscheid genomen van de 106.
Niet omdat deze technisch niet meer goed was, maar ik vond het tijd een klein slagje groter gaan rijden.
Zijn opvolger: Peugeot 206 1.4 Quicksilver.
De 106 heeft me met uitzonderin van de afgelopen koude periode, niet in de steek gelaten. Technisch performed hij nog prima, maar de jaartjes beginnen te tellen.
Ik denk dat de volgende eigenaar voor weinig geld nog wel even plezier van deze auto heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.