Opel Zafira OPC Turbo 2.0 (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira OPC Turbo 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Inmiddels 15 maanden na de aanschaf een korte terugblik op 40.000 fijne kilometers.
Ondanks een paar kleine elektrische problemen heeft de auto ons nooit in de steek gelaten. Wij kunnen dan ook alleen maar zeggen dat het een heerlijke gezinsauto is, wat wordt beaamd door onze 4 kids. Ondanks dat mijn vrouw en ik ruim 30 centimeter in lengte schelen, kunnen we op de Recaro’s onze draai prima vinden. Ook de kids (van 4 tot 14 jaar) kunnen comfortabel tijdens lange vakantiereizen mee.
Nu kun je zeuren over het benzine verbruik maar met een fatsoenlijke rijstijl is 9.6 liter/100 km goed te halen. Helaas red ik dit niet met elke tank benzine want soms komt het kind in je boven en geeft het een lekker gevoel om gezellig te racen op de linker baan waarbij je veel verbaasde gezichten ziet. En ik? Ik kan een brede grijns niet onderdrukken als ik met 210 km/per uur achter een dikke Audi, BMW of Mercedes zit.
Al met al een heerlijke auto voor het hele gezin en een hele fijne auto als het grootste kind van het gezin alleen in de auto zit.
---------------------------------------------------------
Een half jaartje en 20.000 kilometers verder, tijd dus voor een beknopte update.
Wat blijft het een fijne en handige auto, ooit al eens een wasmachine of droogtrommel gehaald met de auto? Je kunt hem recht overeind achterin zetten. Ik ben niet de meest zuinige autobezitter maar de auto blijft netjes, het interieur ziet er nog als nieuw uit. De bekleding (leder/alcantara) is comfortabel en ook nog als nieuw.
Jammer genoeg komen er wel wat meer storingen, de kachel en airco zijn de boosdoeners. Opel zegt dat er weinig van dergelijke problemen bekend zijn en dat deze storingen exemplarisch zijn. De garage blijft een toonbeeld van klantvriendelijkheid en de servicebereidheid is gewoon prima.
---------------------------------------------------------
Inmiddels bijna 85000 op de teller, tijd voor de tweede update.
Nadat de storingen omschreven in de laatste update verholpen zijn, hebben zich geen problemen meer voor gedaan. Toch exemplarisch? Het lijkt er wel op. De OPC blijft een fijne auto en ondanks de sportieve inslag een zeer praktische auto. Heb inmiddels afscheid genomen van de eerste set (voor)banden (Michelin Primacy 91Y) en dat is lang niet slecht na 82000 km!! achter nog ruim 5 mm profiel dus die redden het nog wel een jaartje. Blijkt dus dat het hoge vermogen niet direct tot een hoge slijtage hoeft te leiden.
Over een jaartje komt er weer een nieuwe auto, gezien de levertijden van sommige modellen dus toch weer langzaamaan tijd om te gaan oriënteren. Ik denk niet dat het weer een Zafira gaat worden, ben nog steeds niet gewend aan het uiterlijk en kan niet zeggen dat hij er fraaier op geworden is. Juist het anonieme uiterlijk van de ’oude’ sprak mij aan. Tevens zijn er zoveel prachtige auto’s op de markt gekomen dat de keuze steeds moeilijker wordt. Een ’S’ Max misschien? wie zal het zeggen.
Voorlopig kan ik me nog heugen op een jaartje fijne kilometers in de OPC en dat is zeker geen straf.
PROBLEMEN
Kachel stuk, Alarm storing, lichtschakelaar defect.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.