Opel Zafira 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2007)

autoreview

Opel Zafira
Opel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel Zafira - interieurOpel Zafira - interieurOpel Zafira - interieurOpel Zafira - interieur

Signalement

UitvoeringZafira 1.9 CDTi 150pk Cosmo
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 90.000 km

Na ca. 5 maanden en inmiddels zo’n 18.000 km op de teller te hebben, heb ik uiteindelijk ik toch de moeite genomen een review te schrijven omdat deze auto dat absoluut waard is.

Opel en de Zafira stonden vooraf zeker niet hoog op mijn verlanglijst bij de keuze voor een nieuwe lease auto, maar het budget en het verlanglijstje hebben me uiteindelijk hier naartoe geleid. Het lijstje: zakelijk representatief, multifunctioneel voor de familie, 7 zitter, luxe, sportief, sterke diesel, automaat, navi.

Er is veel concurrentie in dit MPV segment maar geen van de concurrenten biedt dezelfde combinatie als mijn uiteindelijke keuze:
Opel Zafira 1.9 CDTI 150 pk executive (is Cosmo uitv. voor zakelijke markt met oa. Navi CD70), tiptronic, sportpakket + LM 17’,IDS plus pakket, parkpilot, panoramadak, ECC, Quick Heat, afneembare trekhaak etc.

Met name de wegligging en sportieve eigienschappen bevallen zeer goed. Waarom zou je in de 90% van de tijd dat je er alleen in zit niet wat extra rijplezier mogen beleven. De overige tijd biedt de auto voldoende ruimte en flexibiliteit om aan de eisen van de rest van de familie (met 3 kinderen ) te voldoen. Hiervoor is het niet noodzakelijk om in een grotere auto te rijden.

De tiptronic automaat met sportswitch (sportievere afstemming vermogen, weglegging en stuurresponse), bevallen erg goed. Het comfort van de stoelen is bovengemiddeld voor deze klasse en was voor mij, als relatieve veelrijder(ca. 50.000 Km) belangrijk.

Enkele afwegingen en ervaringen:
- combi uitvoeringen zijn te beperkt,
- Renault/Citroen wel origineel en praktisch maar slechte ervaring met betrouwbaarheid. De C4 picasso is mooi, maar met 2.0 diesel een ramp om te rijden vanwege gerobottiseerde bak.
- VW Touran was een van mijn vorige auto’s ook met DSG, rij eigenschappen echter iets minder sportief, maar wel goede afwerking praktisch. Standaard kaal en aankleden derhalve kostbaar, catalogus prijs ook hoger.
- Mazda 5 kwalitatief een stuk minder en geen automaat.

De brandstof kosten zijn iets hoger dan bij vorige auto’s maar dat komt ook door de automaat. Mijn ervaring is dat bij de keuze voor een hoger vermogen, dit ook vaker wordt aangesproken en het verbruik daardoor zal stijgen. Gemiddeld haal ik bij rustig rijden binnen de limieten, onder de 7.0 ltr/100km. Sportief rijgedrag met veel binnen de bebouwde komt uit op 7.8 ltr/100 km of daarboven.
Olieverbruik nihiel.


Ervaring na 90.000 km beurt

Auto heeft zojuist 90.000 km beurt gehad zonder problemen. Sinds de vorige review heeft de auto zowiezo geen tussentijdse mankementen gehad waarvoor ik naar de garage moest, absoluut betrouwbaar dus.

Het verbruik is over de totale periode stabiel en komt overeen met mijn eerdere melding, van 7.8 ltr./100 km. Het meest opvallende vindt ik overigens dat ik absoluut geen olie heb moeten bijvullen tijdens de verversingstermijnen van 30.000 km. De beurten zijn volgens de sensor ook op ca. 30.000 km uitgekomen.

Vanwege scheiding prive / zakelijke km. heb ik in 2009 nog een andere zafira aangeschaft ook omdat deze al zo goed beviel. Dit 2e exemplaar is een 120 pk cdti executive, en zodoende kan ik daardoor een leuke vergelijking maken.

* 150pk motorvermogen rijdt prettiger maar is ook ca. 3% duurder in brandstof verbruik.
* De executive uitvoering met volledig leer en verwarmbare voorstoelen is prettiger, groter navigatie scherm is beter leesbaar maar werkt metdezelfde CD's.
* tiptronic versnellingsbak is in beide bijzonder prettig.
* 17 inch vs 16 inch, oogt mooier, rijdt sportiever maar is minder comfortabel.
* panarama dak, oogt mooi maar geeft iets meer rijwind geluiden door.
* Quick heat systeem is nauwelijks merkbaar.

Al met al is de Zafira voor ons met 3 kinderen een erg prettige, comfortabele en betrouwbare auto gebleken, zeker aan te bevelen voor zowel zakelijk als prive gebruik.

PROBLEMEN

Enige nadeel tot nu toe is het beperkte zicht door de forse A stijl, maar dit is ook een kwestie van gewenning.

Technisch geen enkel mankement, motor bevalt zeer goed.

Ontvangst van standaard radio zou iets beter kunnen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.