Opel Zafira 1.9 CDTi 100pk Cosmo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.9 CDTi 100pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Om de 2 jaar mag ik en bedrijfswagen kiezen en ook de vorige keer stond er een Zafira op de lijst.
Wat mij toen tegenhield was de lijn van de Zafira en de oubollige uitstraling.
Dat is wat mij nu net aantrok tot de nieuwe Zafira, de frisse uitstraling en dan vooral het ’luxe’ gehalte dat de Cosmo uitstraalt.
Anderzijds was de diversiteit van het interieur een grote troef en de overstap van logge Opel-diesels naar pittige en volle Fiat common rail diesels was de kers op de taart.
PROBLEMEN
Een update:
Een kleine 50.000km verder dan mijn eerste post ben ik toch wel vrij tevreden over deze wagen.
De motor is bijzonder homogeen en inderdaad beter dan de 120pk versie.
Je hebt meer trekkracht in de lage toerentallen wat optrekken en hernemen een plezier maakt. Met hoeveel monovolumes trek je een nieuwe Pasat 2.0Tdi eraf??
De cruise control is een optie die ik niet meer kan missen. Bij het hernemen van 90km/h (die vrachtwagens tegenwoordig) tot laat ons zeggen 130km/h is gewoon fun.
Je geeft plankgas en dan activeer je de ondertse toets terug van je cruise control. Je zal zien dat de motor een overboost functie activeert en je verbazend snel (toch voor dit kaliber van wagen) terug aan de 130km/h zit.
Anderzijds is het verbruik ook wel aardig meegenomen. Ik heb dan wel een tankkaart van de firma maar kom toch aan een aardige 5.5l/100km.
Ook het navigatie systeem werkt naar behoren, zowel in binnen- als buitenland.
Het plaatsaanbod is riant wat met een zoontje van 11 maanden heel handig is. Je moet de buggy zelfs niet opvouwen, gewoon erin rijden en weg ermee.
Met nu aardig wat meer kilometers op de teller heb ik toch ook wel een aantal probleempjes te melden.
Roetfilter:
-----------
De Zafira is uitgerust met een roetfilter. Al redelijk snel produceerde de motor een geluid als een slecht onderhouden occassie van 20 jaar oud. Na onderzoek hebben ze een update gedaan van het management van de roetfilter. Veel heeft dit niet verbeterd. Hij brult nu elke dag en soms is het alsof hij in brand staat. Tijdens het volgende onderhoud moet hier iets aan gebeuren want zo rijd ik niet naar de Provence.
Airco:
------
Over de airco kon ik in het begin geen kwaad woord zeggen. Op een mum van tijd was het aangenaam fris in de wagen en het systeem werkte uitstekend.
Dat is nu wel anders.
Op de auto stand van de airco is de wagen gewoonweg niet meer fris te krijgen.
Steeds moet ik overschakelen naar een manuele instelling om zo toch aangenaam te kunnen ’cruisen’.
Ook voor het volgende onderhoud.
Cruise control:
---------------
Soms wil die gewoonweg niet activeren. De wagen stilleggen, volledig afsluiten en terug starten is de boodschap. Dan werkt het terug maar een tijdje later heb je weer prijs.
Dashboard trillingen:
---------------------
Sinds een korte tijd heb ik bij lage toerentallen last van dashboard trillingen.
Tussen de 1900 en 2100 toeren en vooral in de eerste 2 versnellingen.
Kan normaal zijn maar toch eens vermelden bij het eerstekomende onderhoud.
Zijn er mensen die soms dezelfde problemen merken met hun Zafira?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.