Opel Zafira 1.7 CDTI 110pk Cosmo (2009)

autoreview

Opel Zafira
Opel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel Zafira

Signalement

UitvoeringZafira 1.7 CDTI 110pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst118.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf auto

  • 113.000 km

Mijn vorige Opel Zafira 1.9 CDTI Cosmo (2006) ingeruild tegen een nieuwere. Het is het facelift model van de Zafira-B uit december 2009 geworden. Dit is een vanuit Belgie geimpoteerde auto. Met een nieuw kenteken dus.
Uitgerust met:
- Panoramisch dak
- 110 pk motor gechipt naar 150 pk
- DVD90 Navigatie met kleuren scherm
- PDC voor+achter
- Volledig leren bekleding
- Beide voorstoelen uitgerust met kantel- en hoogte regeling en tevens lendesteun

Eerste ervaringen met deze auto zijn erg goed. Auto rijd soepeler dan de vorige Zafira-B. Is ook veel minder stug. Ik denk dat dat mede door de CDC (Continuous Damping Control) komt.
De 150 pk in deze toch wel kleine maar wel stillere 1.7 motor rijdt heel anders dan de vorige 1.9DT motor. Bij stevig optrekken in de eerste versnelling word je stevig in de stoel gedrukt. Onder de 2000 rpm heeft de motor niet veel kracht, maar daarboven doet hij het goed. De topsnelheid ligt boven de 200km/uur, maar harder dan dat heb ik nog niet gereden.
Wel een aparte ervaring is dat je de turbo van deze auto zo goed als niet hoort.
Het verbruik ligt nu op zo'n 6,8 l/100km bij gecombineerd gebruik.
De auto is op dit moment uitgerust met vrijwel nieuwe zomer/regen banden die wel aardig wat geluid maken. Misschien dat ik daar nog wat aan laat doen.
De opbergvakken onder het panorama dak zijn geweldig. daar ontbrak het in de vorige auto aan. Je kunt ook electrisch een gordijntje voor het panoramadak dichtdoen tegen eventuele zon of zo.
De Climate Control werkt ook goed, echter zou het prettiger werken als je de temperatuur per halve graad kon instellen ipv per hele graad. De auto-stand van de ECC zet de airco niet automatisch aan of uit, je moet deze in een menu bedienen. Dat is jammer, maar wel mee te leven.
De ingebouwde bluetooth carkit werkt ook heel prettig. De meeste functies van het Entertainment System (Navi, carkit ook) zijn met de stuurbediening te bedienen.
Een leuk detail: Als je aan het bellen bent over de carkit, dan wordt de ventilatie van de ECC op een lagere stand gezet, indien nodig. Na afronden van het gesprek gaat hij weer omhoog (indien nodig)
Het geluid van de audio is ronduit geweldig, zoals ook bekend is van opel.
De PDC is ook erg prettig. De PDC aan de voorzijde schakeld echter pas in als je de auto in achteruit hebt gehad, of als je bij zeer lage snelheid op het PDC knopje drukt. Is in de praktijk geen probleem, maar je moet er bij voorwaards inparkeren wel even rekening mee houden.
Het lampje in het dashboardkastje heb ik vervangen voor een LED buislampje aangezien de standaard lampjes het kunstof van de lamphouder nog wel eens laten vervormen door de hitte van de lamp.
De auto heeft ook 3 x 12Volt aansluitingen: 1 onder de handrem, 1 in de middenconsole voor de middenbank, en 1 in de bagage ruimte. de laatste is ook apart afgezekerd. Dat is ook prettig voor een koelboxje tijdens vakantietripjes.
De cruise control van deze versie wekt mi ook beter. Snelheden worden wat geleidelijker gehaald. De vorige versie schokte wat meer bij uitschakelen, en bij RESUME.

Ik hoop nog een jaar of 7 in deze auto te kunnen blijven rijden.

UPDATE (auto heft toch geen CDC)

Versnellingsbak stuk

  • 130.000 km

Vanaf begin Januari 2014 klonk er tijdens optrekken in lage toerentallen (1200 t/m 1600 RPM) een soort sleepend geluid in de eerste versnelling. Na een paar weken hoorde ik het ook in hogere versnellingen.
Navraag bij dealer Hartgerink in Haaksbergen leerde dat deze specifieke versnellingsbak nog wel eens problemen met de lagers had. Dit mogelijk vanwege veelvuldig rijden op lagere snelheden (80) in hogere versnelling (6). Een versnellingsbak revisie (lagers vervangen) zou het moeten oplossen. Doorrijden kan, maar zou uiteindelijk heel slecht voor de bak zijn.

Her en der prijzen opgevraagd. Een Opel dealer in Friesland rekende 1450 Euro (werd uitbesteed)
Mijn "Eigen" opel dealer Hartgerink rekende slechts 1050 Euro, en er werd mij verteld dat men specifiek personeel en gereedschap had voor deze klus.

Uiteindelijk daar laten doen, en probleem was weg.

eerste APK

  • 139.000 km

De eerste echte APK laten uitvoeren.

- Remmenblokken Achter versleten (120 Euro)
- Lampunit LV, wormwiel voor handmatige verstelling zat vast; lichtbeeld fout (electrische verstelling was wel goed.)
Alternatief: 250 euro voor nieuwe unit. Maar dealer heeft het probleem opgelost voor de unit open te maken en weer gangbaar te maken. (60 Euro)

Verder geen issues.

Wiellager stuk

  • 118.000 km

Het wiellager RV is stuk. Was al zo bij aanschaf. Netjes geregeld binnen de garantietermijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.