Opel Zafira 2.2 Cosmo (2010)

autoreview

Opel Zafira 2.2 Cosmo (2010)

Signalement

UitvoeringZafira 2.2 Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst90.055 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

veel ruimte en een een motor met een apart karakte

  • 90.055 km

dag Avensis...

na de nodige kilometers te hebben gereden met de vorige 1e auto was het dan door gezinsuitbreiding helaas echt nodig om een ruimere auto te gaan kopen.

niet dat de Avensis onder de noemer klein valt maar 2 maxicosi tobi stoelen en 1 maxicosi voor de jongste was toch echt iets dat niet in de Toyota wilde passen.

de wensen:

ruimte voor 3 maxicosi's
ruimte voor 2 buggy's en 1 kinderwagen
ruimte voor de overige baby rommel :-)

benzine
6 versnellingen
bij voorkeur navigatie
carkit via blue tooth
redelijk wat vermogen non turbo min 140 pk turbo min 110pk
bij voorkeur trekhaak

bouwjaar 2009-2011
kilometerstand maximaal 100.000 kilometer

shortlist:

VW Touran 1.2 / 1.4 tsi
Renault scenic 1.4 tce
Opel Zafira 1.8 / 2.2 direct

om te beginnen veel aandacht gestoken in de Volkswagen veel reviews gelezen en gehoopt dat de bekende problemen met de distributie bij wat recentere bouwjaren tot het verleden zouden zijn gaan horen helaas blijkt dit tot op heden nog steeds een groot risico van deze motoren te zijn.

de Renault 1.4 tce schijnt 85% van de tijd wel een goede motor te zijn waarover je weinig problemen met de distributie tegenkomt wel schijnt de motor als ie koud is een wat chagrijnig karakter te hebben en soms enigszins te schokken / in te houden hier heb ik geen trek in na mijn avontuur met de schokkende motor van mijn Fiat Panda (zie review)

dan de Zafira,

1.6 (veel te weinig vermogen)

1.8 140pk vermogen genoeg maar helaas 5 versnellingen en de definitieve reden om die niet te kiezen is een hoog toerental met het bijhorende lawaai op de snelweg in versnelling 5.

2.2 150pk op zich met 10 pk meer als de 1.8 niet zo spectaculair maar wel lekker stil op de snelweg in de 6e versnelling.
wel even extra gelet op de drukregelaar van de benzine pomp en de wervelkleppen die schijnen juist bij deze motor weer voor problemen te kunnen zorgen.


op zoek dan maar!

uiteindelijk 2 gevonden die naar wens waren een vlakbij huis en 1 40 kilometer verderop

op naar het bedrijf vlakbij huis,

na een zeer fijne ontvangst en het passen van alle baby / kinder artikelen was de boodschap van de dealer: hier zijn de sleutels en veel plezier vandaag we mochten de auto de hele dag proefrijden dat kom je niet vaak tegen!

na een proefrit en onderhandeling van het exemplaar vlakbij de knoop doorgehakt en een passende deal kunnen sluiten incl 1 jaar volledige garantie.

auto opgehaald op de dag dat ons 3e kindje is geboren ook weer net op tijd geregeld!
nu dan onze Zafira:

2.2 direct 111 year edition
bouwjaar 2010
kilometer bij aanschaf 83.000
150pk
6 versnellingen
navigatie
carkit via blue tooth
parkeersensoren voor en achter
titanium kleur lichtmetalen velgen
aluminium roof rails
verschuifbare achterbank
2 extra inklapbare stoelen in de laadruimte
en verder de nu normale accecoires

extra set winterbanden op stalen velgen.

het rijden met:

confort is prima
auto is stil van binnen en het verbruik is redelijk voor deze auto in combinatie met de motor.

de motor verbaast mij in 2 opzichten de eerste is dat je heel makkelijk laagtoerig kunt rondrijden (rotonde in zijn 3) het is in normaal verkeer bijna nooit nodig om boven de 2700rpm te schakelen trek je dan vervolgens "door"naar 3500rpm is de motor nauwelijks sneller / krachtiger.

wil je de vaart er wat meer in hebben trek je door tot 4500rpm of iets meer dan is de auto toch ook echt nog wel snel dat had ik niet verwacht van deze combinatie maar toch prettig als je eens wat over hebt.

gebruik hangt zo rond de 1 op 14 / 1 op 15
bij gemiddeld gebruik net wat sneller als het overig verkeer

problemen:

1x net voor vertrek naar de vakantie weigerde het slot van de achterklep om nog terug dicht te gaan *#@**## daar sta je dan met een auto vol bepakking uiteindelijk zelf slot demonteren schoonmaken terug monteren en nog geen werking auto gestart weer uitgezet en ja hoor klik dicht gelukkig!
uiteindelijk na de vakantie slot opnieuw afgesteld door de verkoper.

remklauw achter bleef wat hangen gangbaar gemaakt door de verkoper.


volgende update zal volgen wanneer de auto de 90.000 gepasseerd zal zijn of bij tussentijdse bijzonderheden.

89500 kilometer winterbanden wisselen.
Tijdens de wissel heb ik geconstateerd dat de schijven en blokken achter slecht waren ook nadert de 90.000 kilometer wat een mooi moment is om de motor dan meteen ook maar een beurt te geven.

Onderdelen via internet besteld inclusief een stuk gereedschap om de zuiger in de achterste remklauwen terug te kunnen stellen.

Uiteindelijk is alles binnen en kan ik aan de slag.

Kilometerstand 90055

Kosten onderdelen:

Remschijven Bosch per set: € 40.44,-
Remblokken Bosch per set: € 20.46,-
Oliefilter Bosch € 3.70,-
Bougies Bosch 4 stuks € 32.36,-
Luchtfilter Bosch € 9.98,-

Olie origineel gm dexos2 longlife kan 5 liter € 24.99,-
Remzuiger terugstel gereedschap € 24.99,-
Momentsleutel € 44.95,- na refund-actie 35,-
Dop voor op de ratel buitenmaatse torx 20 13.77,-
Klein materiaal: remmenreiniger, kopervet, wd40, carterplug, 8.-

Totaal: € 192.70 + 3uurtjes van mijn tijd

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens