Opel Zafira 1.6 Enjoy (2005)

autoreview

Opel Zafira 1.6 Enjoy (2005)
Opel Zafira 1.6 Enjoy (2005)Opel Zafira 1.6 Enjoy (2005)Opel Zafira 1.6 Enjoy (2005)Opel Zafira 1.6 Enjoy (2005)Opel Zafira 1.6 Enjoy (2005)Opel Zafira 1.6 Enjoy (2005)

Signalement

UitvoeringZafira 1.6 Enjoy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst254.000 km
Lezerswaardering: 27%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 160.000 km

Na de Peugeot die steeds uit elkaar viel, ruilden we in voor een Opel Zafira uit 2005. Wat mij erg opviel, is dat de schakelpook niet in het midden zich plaatst maar schuin tegen het dashboard wat ook veel ruimte geeft in het middenconsole. Ergens waar je ermee tevreden zal zijn.

Compacte & Flexibele gezinsauto

  • 167.500 km

Over het hoeveelheid ruimte gesproken van de Zafira, is het wel qua comfort een praktische auto. Wel moet je de achterbank eventueel naar voren schuiven om de twee extra uitklapbare stoelen uit te vouwen. Op groot oppervlakte bevind de bagageruimte van de Zafira zo'n 140 t/m 1800 liter. Iets waar ik niet kan klagen. Daarnaast heb je zoals ik dat beschreef voldoende ruimte in de middenconsole met het speciale handrem genaamd "Meganeske" (als ik dat goed heb).

Rijimpressie

  • 185.400 km

Tijdens het rijden is de motor wat aardig minder rumoerig onder de kap. Echter moet je wat extra gas geven aangezien dat de motor niet genoeg vermogen oplevert voor deze MPV. Zeker als je met de Zafira wilt accelereren vanaf het stoplicht. Over het rijimpressie gesproken, qua schakelen ging het erg comfortabel. Met name de koppeling. Nooit zo'n ervaring gehad ten opzichte bij onze vorige auto's.

Weinig Vermogen

  • 195.000 km

Over het vermogen gesproken, Dit betreft een standaard uitvoering met een 1.6 zogeheten "Twinport" (wervelklepsysteem) motor van 105 pk komt wel met weinig pit voor een MPV zoals ik dat opnoemde. Tevens geldt dit ook van zijn 1.9 diesel standaard-variant. Het is zeker niet aan te raden om met een 1.6 of een 1.9 Zafira een caravan te gaan trekken en er mee op vakanties te gaan in Zuid-Europa. Met vergelijkbare Zafira-B types (denk aan 1.8 of 2.2 variant) met wat sterkere vermogen is het wel rendabel.

Betrouwbaarheid

  • 225.000 km

Over de betrouwbaarheid van de Zafira is er alleen wat mankementen met het motor bij kritieke kilometerstanden. Zowel gaat bij dit soort motoren van Opel (Z16XEP) de bobine kapot. Daarnaast gaat bij de wervelklep systeem wat wij te maken kregen een storing (P1113-06) Positie circuit spanning te laag. Dit probleem is best veel voorkomend bij de Astra's, Meriva's, Zafira's en Vectra's met deze motor. Ook verbruikte de motor bizar veel olie. Namelijk 1 liter op 800 km. De oorzaak van dit probleem komt door het gescheurde cartermembraam in de kleppendeksel. Die probleem komt overigens vaak voor bij andere Ecotec motoren van Opel en van zijn anderen GM autofabrikanten.

Onderhoudskosten

  • 230.000 km

We merken wel dat de kosten van de Zafira wel flink omhoog komt te staan. We moesten bijvoorbeeld de bougies en de bobine 2x vervangen aangezien er vocht binnenkomt in de ontsteking. En daarnaast ook nog een koelvloeistof reservoir die vervangen moest worden bij de Opel dealer. Wat mij betreft maakt Opel wel verschrikkelijk dure prijzen over onderdelen. Een rib uit je lijf. Zeker voor een Duitse autofabrikant hoe ik het dan ervaar.

Gebruikskosten

  • 234.500 km

Tevens zijn er ook motorrijtuigbelasting niet te vergeten. Daar betaal je wel €217 per kwartaal aangezien het een grote auto is. Verder betaal je voor verzekering (afhankelijk in wiens naam komt te staan) ongeveer €45 per maand. En niet te vergeten de brandstofkosten. Voor een rit van Zaandam naar Utrecht scheelt het 60 km ben je zo'n €7,70 kwijt.

Roadtrip

  • 245.000 km

Roadtrip naar Frankrijk met de auto. De auto werdt een zomercheck gedaan in de garage voor vertrek. En het werd heel zuinig gereden met de auto dan normaal. Liefst 1 op 20. Met de hellingen had ie wat moeite mee met optrekken wat ook vanzelfsprekend is voor een MPV met het gewicht van 1405 kg en een 1.6 benzine motor, zeker als je op hellingen gaat rijden en oh ja 1 van de 4 cilinders waren niet 100%

Export

  • 254.000 km

We besloten om de auto te laten verkopen. Dus de auto werd op internet gezet voor verkoop. Even later kregen een bod uit het buitenland dus de auto werd niet veel later geëxporteerd naar het Oost-blok

Circa 94000 KM in 3 jaar en 10 maanden gereden met de Zafira.

Conclusie

  • 254.000 km

+ Schakelt erg soepel.
- Binnen bebouwde reed de Zafira gemiddeld 1:13 niet zuinig dus
+ Lekker flexibel en ruim
- 1.6 Benzine Motor te zwak
- Hoge kosten
+ 2 extra uitklapbare stoelen in het achterbak

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.